صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

محافل رسانه‌ای و اطلاعاتی غرب و اسرائیل، گمانه‌های متعددی را درباره واکنش قریب‌الوقوع ایران به ترور «اسماعیل هنیه» مطرح کردند

پاسخ تهران به تل‌آویو سنگین خواهد بود


 
درک این واقعیت که تهران به ترور سبعانه «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس از سوی رژیم صهیونیستی پاسخ سختی خواهد داد، تل‌آویو و واشنگتن را در بیم و هراس از ابعاد احتمالی این پاسخ قرار داده است. «هنیه» که برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور به تهران سفر کرده بود، بامداد چهارشنبه هفته گذشته هدف اقدام تروریستی تل‌آویو قرار گرفت و به شهادت رسید. مقام‌های جمهوری اسلامی واکنش قریب‌الوقوع کشور به این اقدام تروریستی را دربرگیرنده عملیات ویژه‌ای خوانده‌اند که سخت‌تر از قبل و باعث پشیمانی عمیق عاملان جنایت خواهد شد. در پی این موضعگیری‌ها بود که مقامات غربی، محافل رسانه‌ای و اطلاعاتی امریکا و اسرائیل، گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره ابعاد حمله احتمالی تهران مطرح کردند. نشریه امریکایی «اکسیوس» در گزارشی به نقل از سه مقام امریکایی نوشته است: دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا به این نتیجه رسیده است که ایران ظرف چند روز آینده به تلافی ترور «هنیه» به اسرائیل حمله خواهد کرد.
این رسانه امریکایی مدعی شده است: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، «بایدن» را در مورد تصمیمش برای انجام عملیات ترور در ایران مطلع نکرده بود. این در حالی است که بعد از وقوع عملیات تروریستی اخیر در تهران، «بایدن» در تماسی تلفنی از نتانیاهو خواسته تا از تشدید تنش‌ها در منطقه خودداری کند و به او هشدار داد که اگر بار دیگر اوضاع را به‌تنهایی تشدید کند، ایالات متحده به کمک او نخواهد شتافت. وعده تلویحی که «بایدن» مبنی بر تداوم تعهد خود نسبت به امنیت اسرائیل در برابر ایران مطرح کرده، در تصمیم پنتاگون برای اعزام ناوها و هواپیماهای جنگی بیشتر به منطقه خاورمیانه بازتاب پیدا کرده است. دستور اخیر «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا برای اعمال تغییرات لازم در موقعیت ارتش امریکا با هدف بهبود حفاظت از نیروهای امریکا، تقویت دفاع از اسرائیل و اطمینان از پاسخگویی واشنگتن به شرایط نامطمئن احتمالی در چنین فضایی معنادار می‌شود.
 
سکوت خشمگنانه و آمادگی برای انتقام
در ادامه گمانه‌زنی‌ها پیرامون نحوه پاسخگویی تهران به حمله تروریستی تل‌آویو، «جان بولتون» مشاور اسبق امنیت ملی امریکا پاسخ انتقامجویانه ایران به رژیم صهیونیستی را بسیار قوی و مؤثر خواند که خسارت و تلفات زیادی به این رژیم وارد خواهد کرد. روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» هم گزارش داده است، دیپلمات‌های امریکا و جهان عرب که برای مهار تنش‌ها تلاش می‌کنند با سکوت خشمگین ایران و متحد آن حزب‌الله روبه‌رو شده‌اند که برای انتقام گرفتن از دو اقدام تروریستی در تهران و بیروت آماده می‌شوند. این رسانه امریکایی همچنین به نقل از یک دیپلمات ایرانی خبر داده است، تماس‌های بین‌المللی برای جلوگیری از پاسخ ایران به اسرائیل بی‌فایده است. چه به اعتقاد تهران، اسرائیل خط قرمز را رد کرده و پاسخش به ترور مقام سیاسی حماس سنگین خواهد بود.
شماری از مقام‌های امریکایی نیز در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» پیش‌بینی کرده‌اند، حمله انتقامجویانه ایران در پاسخ به ترور «هنیه» در روزهای آینده انجام می‌گیرد. بر همین اساس مقام‌های امریکایی ارزیابی کرده‌اند، حمله ایران مشابه حمله موشکی و پهپادی ایران در ماه آوریل (عملیات وعده صادق) اما احتمالاً از آن بزرگ‌تر و پیچیده‌تر باشد و در هماهنگی با نیروهای مقاومت منطقه صورت گیرد.

 ابهام در زمان حمله ترکیبی
«پال سالم» معاون «مؤسسه خاورمیانه» در واشنگتن نیز در تحلیلی درباره نحوه واکنش قریب‌الوقوع ایران به اقدام تروریستی اسرائیل نوشته است،  ایران و متحدانش زمان حمله را مبهم باقی گذاشته‌اند. به اعتقاد او واکنش به اسرائیل، یک پاسخ جمعی با حضور ایران، حزب‌الله، حوثی‌ها و حشد الشعبی عراق خواهد بود. این واکنش به عنوان پاسخی به حملات به بیروت و تهران و همچنین به الحدیده یمن در بیش از 10 روز پیش، ارزیابی می‌شود. او افزوده است: اکنون هم از نظر زمانبندی و هم دامنه واکنش، توپ در دست محور ایران است؛ توپ بعدی در زمین نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود و چگونگی تصمیم‌گیری او و دولتش برای پاسخ به واکنش ایران و همپیمانانش.
 
 ترس «نتانیاهو»
نگرانی از واکنش ایران در تل‌آویو نیز رو به افزایش است. «نتانیاهو» با توجه به افزایش نگرانی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران نسبت به بروز یک جنگ وسیع‌تر در خاورمیانه به مردم اسرائیل هشدار داد و با اشاره به اینکه «روزهای سختی در پیش است»، مدعی شد: ما برای هر سناریویی آماده هستیم و همبستگی و عزم خود را در مقابل هر تهدیدی حفظ می‌کنیم.
روزنامه صهیونیستی معاریو هم خبر داده، رژیم اسرائیل از ترس حمله گسترده ایران در آماده‌باش کامل است و برآورد صهیونیست‌ها این است که ایران خطوط برق، خطوط ارتباطی و مخابراتی را هدف قرار دهد. این روزنامه افزود: از ترس حمله ایران، سوخت و ژنراتورهای تولید برق به بیمارستان‌های بزرگ رژیم اسرائیل ارسال شده و پارکینگ‌های بزرگ خودرو تخلیه شده است تا از آنها به عنوان بیمارستان استفاده شود. همزمان با شدت گرفتن موج نگرانی‌ها در تل‌آویو، انتقادات داخلی از اقدامات هزینه‌ساز «نتانیاهو» هم شدت گرفته است. در همین زمینه «بنی موریس» تحلیلگر اسرائیلی در روزنامه «هاآرتص» به انتقاد شدید از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و عملکرد او پرداخت و نوشت: نمی‌دانم بنیامین نتانیاهو حقیرترین مرد در تاریخ رژیم اسرائیل است یا خیر، اما شکی نیست که او فاسدترین و بی‌کفایت‌ترین رهبر اسرائیل در طول تاریخ است و تاریخ این‌گونه او را قضاوت خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی