صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

«ایران» از عملیات امتداد مترو در حومه تهران گزارش می‌دهد

از آزادگان تا اسلامشهر در 18 دقیقه

مهسا قوی قلب
خبرنگار

این روزها درجوامع پیشرفته و کشورهای رو به رشد، مترو به یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی تبدیل شده، حالا در کشور ما بویژه در پایتخت نیز شهروندان زیادی روزانه با این وسیله تندرو برای ترددهای شهری استفاده می‌کنند. با این همه هنوز در شهر تهران و حومه آن باید گسترش خطوط اتفاق بیفتد تا شاهد کمتر شدن ازدحام جمعیت در واگن‌ها بویژه در ساعات پیک تردد باشیم. یکی از مناطقی که با امتداد خطوط مترو می‌تواند کمک شایانی به
رفت و آمدهای روزانه شهروندان منطقه به همراه داشته باشد، اسلامشهر است.
دکترمحمدرضا ملکی، مشاور فنی مدیرعامل متروی تهران و حومه با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌های اخیر، تنها در 18 دقیقه از آزادگان به میدان قائم می‌رسیم، درباره امتداد خط 3 مترو به «ایران» توضیح می‌دهد: مطالعات اولیه امتداد خط 3 در توسعه خطوط مترو از تهران به اسلامشهر به سال 1386 بازمی گردد. بر اساس مصوبه‌ای که وجود داشت، 13 کیلومتر با 6 ایستگاه برنامه‌ریزی شده بود اما در مطالعات جدید 15 و نیم کیلومتر و 5 ایستگاه در نظر گرفته شد.
او در ادامه اضافه می‌کند: در امتداد خط 3 متروی تهران از ایستگاه آزادگان بعد از 3 کیلومتر به ایستگاه چهار دانگه می‌رسیم که در حال حاضر 40 درصد از این مسیر ساخته شده است. به تعبیری دیگر 40 درصد مسیر ایستگاه چهار دانگه به شاطره ساخته شده است. پس از این مسیر به ایستگاه نماز یعنی ورودی اسلامشهر می‌رسیم، پس از آن نواب و بعد قائم در نقطه 15 و نیم کیلومتری قرار دارد.
به گفته این کارشناس حوزه مترو، بر اساس استانداردهای قطارهای یک طبقه، این نوع قطار می‌تواند مسیری به میزان یک کیلومتر را طی کند و برای اولین بار است که قرار شده مسیر طولانی‌تری توسط این نوع قطار پیموده شود. در این خصوص اما به طور هم زمان با افراد متخصص چینی مذاکره شده است و بناست تا پایان سال 1404 ریل گذاری‌ها انجام شود. البته در حال حاضر ریل گذاری‌ها آغاز شده است و به طور مداوم روند کار ادامه دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام برسد. تاکنون هم بیش از 10 کیلومتر از میزان یاد شده ساخته شده و کف‌سازی و رؤسازی‌ها نیز آغاز شده‌اند. ملکی در زمینه تأمین تجهیزات توضیح می‌دهد: شرکت‌های داخلی در حال تأمین تجهیزات هستند. برای راه‌اندازی این 15 و نیم کیلومتر تعداد 11 رام قطار و به میزان 80 واگن مورد نیاز است.
او در خصوص هزینه واگن‌ها نیز می‌گوید: قیمت هر واگن بین 5 و نیم تا 7 میلیون یورو است و برند مدنظر هم، زیمنس تحت لیسانس آلمان و ساخت کشور چین است.
ملکی با اشاره به قراردادهای جدید در حوزه حمل ونقل معتقد است: قرارداد ورود بیش از 1000 واگن چینی در راه‌اندازی این خطوط می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی داشته باشد.
او با بیان اینکه تمامی خطوط متروی تهران وابسته به حومه است، در ادامه توضیحات خود اضافه می‌کند: تنها یک خط در داخل تهران وجود دارد که وابسته به حومه نیست، از آزادگان هم همه افراد از حومه وارد می‌شوند و در سطح شهر پخش می‌شوند. پس باید به هر طریقی که شده فرایند امتداد و افزایش خطوط در کلیه مسیرها در جغرافیای تهران با سرعت عمل بیشتری انجام شود تا در نتیجه آن شاهد کاهش ترافیک تهران و افزایش بهره‌مندی مردم از سیستم حمل و نقل عمومی از جمله مترو باشیم.

دسترسی آسان به اسلامشهر از طریق خط 3 مترو
به گفته مدیرعامل شرکت متروی اسلامشهر، عملیات ریل‌گذاری و روسازی خط متروی تهران، اسلامشهر از ابتدای تیر ماه آغاز شد و در صورت تأمین بموقع منابع مالی پیش‌بینی می‌شود این عملیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام خواهد رسید.
رضا قاسمی درباره آخرین وضعیت پروژه این خط مترو گفت: پس از پایان عملیات حفاری مکانیزه تونل خط متروی تهران، اسلامشهر که پاییز سال گذشته محقق شد، پیگیری‌های لازم جهت تکمیل مطالعات و تأمین ادوات و تجهیزات مربوط به این مسیر صورت گرفت. هم‌اکنون مرحله ریل‌گذاری و روسازی مسیر 10 و نیم کیلومتری از سه راهی آزادگان تا 400 متر بعد از ایستگاه میدان نماز، به صورت یک خط رفت و یک خط برگشت در حال انجام است. این مسیر در نهایت شامل 3 ایستگاه چهاردانگه، شاطره و میدان نماز خواهد بود و با راه‌اندازی آن، امکان دسترسی به اسلامشهر از طریق خط ۳ متروی تهران فراهم خواهد شد.
گفتنی است، خط متروی تهران، اسلامشهر ادامه خط 3 شبکه مترو پایتخت است و فاز نخست آن به طول 10 هزار و 500 متر، به صورت یک تونل دو خطه و با 3 ایستگاه، در دست اجرا و تکمیل است.

جستجو
آرشیو تاریخی