صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و پنج - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

معاون وزیر آموزش و پرورش در جشنواره آفرینو:

رتبه بندی مدارس غیردولتی موجب افزایش شهریه می‌شود

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

 
وزارت آموزش و پرورش به همراه دفتر توسعه فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری طی طرحی با نام «آفرینو» به مدارس غیردولتی فراخوان دادند تا خلاقیت‌های خود در زمینه‌های مختلف را به آموزش و پرورش اعلام کنند. درهمین خصوص رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره این جشنواره توضیح داد: ما این جشنواره را مطابق سخنان مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی کردیم. ایشان به ممنوعیت برون سپاری و وجود یک مدرسه در کشور تأکید داشتند، در این راستا با کمک و همکاری کارشناسان و متخصصین در حوزه تعلیم و تربیت این رویداد را برنامه‌ریزی کردیم تا به خلاقیت‌های مدارس غیردولتی پرداخته و آنها را معرفی کنیم.
احمد محمود‌زاده با اشاره به محورهای این جشنواره خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شد تا این جشنواره طی ۶ محور از جمله نوآوری در فرایند فرهنگی و پرورشی، نوآوری در فرایند آموزشی پژوهش، نوآوری در فرایند مشارکت و تعاون، نوآوری درفرایند تعلیم و تربیت، نوآوری در فرایند مدیریت و تنوع فضاهای یادگیری اقدام به جمع‌آوری طرح‌های خلاقانه مدارس غیردولتی کند.
وی درباره آثار جمع‌آوری شده بیان کرد: تاکنون ۲۰ درصد از مدارس غیردولتی در این رویداد شرکت کردند، ۶ هزار و ۲۰۰ طرح از سوی ۳ هزار و۶۳۶ مدرسه توسط سامانه ارسال شد. در نهایت ۲۵۰ طرح به مرحله کشوری رسید که از این تعداد ۴۰ طرح به مرحله بعدی و سپس ۲۰ طرح به مرحله آخر خواهند رسید.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه در انتهای کار فقط شش طرح مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، گفت: پس از اینکه شش طرح تقدیر شدند، برای ارائه طرح‌های مدارس غیردولتی در انظار فرهنگیان و دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی شده تا روزهای ۱۴ و ۱۵ مردادماه این رویداد برگزار شود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با اشاره به فعال‌ترین استان در این زمینه گفت: بیشترین طرح پذیرفته شده در مرحله نهایی برای استان البرز و کمترین طرح برای استان اردبیل بوده است.
وی افزود: البته که طرح‌های برگزیده از سراسر کشور بوده‌اند که جزئی از ۲۵۰ طرح برگزیده انتخاب شدند. ۴۰ طرح منتخب از استان‌های هرمزگان و مازندران، فارس، قزوین، سیستان و بلوچستان، بوشهر و اصفهان بوده است.
محمود‌زاده گفت: این نمایشگاه راهی برای شناخته شدن بیشتر مدارسی است که خلاقیت موجب رشد آنها شده است. ممکن است شهریه‌ای افزایش یابد اما اینکه یک مدرسه در سیستان و بلوچستان که درخشیده است باید راه و خلاقیتش نشان داده شود تا دیگر مدارس هم از این روند استفاده کنند.
 وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر مدرسه‌ای حائز رتبه در جشنواره آفرینو شود، آیا مجاز به افزایش شهریه است؟ گفت: از آنجا که رتبه‌بندی مدارس غیردولتی در دست اقدام است وکسب جایگاه در جشنواره آفرینو نیز می‌تواند یک رتبه قلمداد شود، ممکن است افزایش شهریه در مدارس غیردولتی را داشته باشیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر حضور مدارس غیردولتی برند در این جشنواره به چه صورتی بوده است؟ گفت: مدارس برند کمتر در این رویداد شرکت کردند. متأسفانه نقطه ضعف رویداد همین است و با همکاری معاونت فناوری، اقتصاد دانش بنیان مقرر شده است که نشان نوآوری به مدارس تعلق گیرد.
نشست خبری اولین جشنواره ملی آفرینو (ابتکارات و خلاقیت‌های مدارس غیردولتی) شنبه ۱۳ مردادماه باحضور احمد محمود‌زاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی