صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

در سه ماهه نخست امسال ۲۸۳ نفر غرق شده‌اند

شنیده شدن صدای سوت ناجیان تا پایان تابستان

مرجان قندی

خبرنگار

استان‌های شمالی کشور در این روزهای گرم تابستانی مقصد اکثر مسافران است. از طول حدود ۸۰۰ کیلومتری نوار ساحلی خزر نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر ساحل این دریا در مازندران، ۲۸۶ کیلومتر در گیلان و بقیه هم در گلستان است. دریای خزر که آن را با نام دریای خروشان نیز می‌شناسند، یکی از حادثه‌خیزترین آب‌های کشور محسوب می‌شود و هر سال صدها نفر را که برای شنا و تفریح وارد آب می‌شوند به کام مرگ کشانده و سفر را به کام برخی مسافران تلخ می‌کند. بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در سه ماهه نخست سال‌جاری ۲۸۳ نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۱ درصد بیشتر شده است. همچنین برای پیشگیری از غرق‌شدن هر سال با شروع فصل گرما، طرح ساماندهی و سالم‌سازی سواحل دریای خزر اجرا می‌شود. این طرح امسال از دهم خرداد ماه با به صف شدن یکهزار و ۴۰۰ ناجی غریق در سواحل دریای خزر آغاز شده و تا هفته اول مهر ماه ادامه دارد.

استقرار 700 نفر ناجی غریق در 10 شهرستان ساحلی گیلان
رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» از 340 نقطه خطرآفرین در ساحل گیلان گفت و تأکید کرد: 700 نفر ناجی غریق در نقاط مشخص شده 10 شهرستان ساحلی استان فعالیت دارند که برخی به صورت شیفتی و برخی به‌صورت تمام روز هستند.
هاشم اسماعیلی اظهار داشت: در سال‌ جاری تاکنون این ناجیان 66 نفر را از غرق شدن نجات داده‌اند که از این تعداد 14 نفر زن و 52 نفر مرد بودند.
وی میانگین سنی این افراد را از 7 تا 60 سال عنوان کرد و افزود: در این مدت 3 نفر در شهرستان‌های رشت، طالش و رودسر غرق شدند که هر سه نفر مرد بودند.
اسماعیلی با ابراز تأسف از بی‌توجهی برخی افراد به شرایط جوی هوا و دریا تأکید کرد: مأموریت ما در حوزه نجات غریق برخلاف تصور اغلب افراد مناطقی از سواحل است که خارج از محدوده طرح‌ ساماندهی سواحل است. در طرح‌های ساماندهی سواحل که توسط شهرداری یا بخش خصوصی اجرا می‌شود از افراد ورودی گرفته می‌شود و امکاناتی نیز در اختیار آنها می‌گذارند و مسئولان مربوطه در این بخش از سواحل ناجیان غریق خود را مستقر می‌کنند. ما با وزارت کشور، استانداری و حوزه امور اجتماعی همکاری داریم و در مناطقی از سواحل که به عنوان مناطق شنا ممنوع است، نفر می‌گذاریم تا از افرادی که به این مناطق وارد می‌شوند و احتمال دارد حادثه‌‌ای برایشان به وجود‌ آید، جلوگیری کنند.

کاهش آمار غریق با افزایش حقوق ناجی
رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان گیلان با اعلام اینکه سال گذشته ما نسبت به سال قبل 75 درصد کاهش غریق داشتیم، اظهار داشت: سال 1401 تعداد 45 غریق داشتیم اما این آمار سال 1402 به 10 نفر رسید. یکی از دلایل به دست آوردن این موفقیت بحث حقوق ناجیان بود که هم افزایش حقوق داشتند و هم پرداخت به موقع، چه ناجیانی که کارت نجات غریق داشتند و چه آنها که کارت نداشتند حق و حقوق‌شان به طور کامل تا پایان تیرماه پرداخت شد و هیچ ناجی غریقی نیست که طلبی از هیأت داشته باشد.
وی ادامه داد: افرادی که به این مناطق می‌آیند شرایط آب و هوا را مدنظر قرار نمی‌دهند مثلاً چند روز گذشته هوای طوفانی در استان حاکم بود و دریا بشدت مواج بود اما باتوجه به تذکرات مکرری که ناجیان به برخی افراد دادند، آنها با بی‌توجهی به آب زدند و متأسفانه شاهد حادثه ناگواری بودیم و یکی از شناگران جان خود را از دست داد.
اسماعیلی به رابطه مستقیم موضوع آموزش و آگاهی و کاهش آمار غریق‌ها اشاره و تصریح کرد: امسال برای اولین بار در مدارس استان گیلان دوره‌هایی با عنوان «پیشگیری از غرق‌شدگی» در دریا برگزار کردیم و در قالب این طرح حدود 5 هزار دانش‌آموز آموزش دیدند. این طرح با هدف اینکه هر خانواده حداقل یک سفیر همچون «همیار پلیس» داشته باشد، اجرا شد که با بازخورد خوبی که از دانش‌آموزان دیدیم و نتایجی که گرفتیم در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این طرح را در استان‌های دیگر هم اجرا کنیم.
رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان گیلان تأکید کرد: از مردم می‌خواهیم در نقاطی که ناجیان غریق مستقر نیستند هرگز برای شنا به دریا نروند و در مناطقی که ناجیان مستقر هستند حتماً توصیه‌ها و تذکرات‌شان را جدی بگیرند. گردشگران و مسافران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که سواحل استان گیلان با سواحل استان‎های جنوبی متفاوت است و اکثر ناجیان این منطقه از بومیان منطقه هستند و شرایط دریا را بیشتر و بهتر می‌شناسند.

جستجو
آرشیو تاریخی