صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

دلگویه های هنرمندان برای شهادت میهمان عزیز ایران

بلای جان صهیون است مرگ سرخ اسماعیل

«شهادت فصلی از زندگی فلسطینی‌هاست» این عبارت نقل‌قولی از اسماعیل هنیه در سال ۱۹۹۴ است. حازم هنیه که کودکی چند ساله بیش نیست با لبخند معصومانه می‌گوید، زندگی صرف خوب نیست و از برتری شهادت نسبت به مرگ سخن می‌گوید و بلافاصله بعد از آن این عبارت را از پدرش در پاسخ به خبرنگاری که احساس اسماعیل هنیه را نسبت به این صحبت‌های کودکانه پسرش جویا شده، می‌شنویم: «شهادت فصلی از زندگی فلسطینی‌هاست.» فصل مشترکی که حالا با کمتر از یک سال اختلاف برای ۱۴ عضو خانواده هنیه از جمله حازم آغاز شده است. دیباچه این فصل از زندگی اسماعیل هنیه اما به میهمان‌نوازی ما ایرانی‌ها گره خورده است؛ به مردمانی که فرهنگ میهمان‌نوازی‌شان مؤلفه تکرارشونده در شناسنامه ایران‌شناسی است. ترور اسماعیل هنیه به خاطر برجستگی این شخصیت در هر نقطه از جغرافیای جهان، بی‌تردید از سوی اهالی فرهنگ و هنر کشورمان بدون واکنش نبود، اما ممزوج شدن خاک ایران به خون این شهید، عاملی بود تا چهره‌های سرشناس حوزه‌های مختلف، معنادارتر به این اتفاق واکنش نشان دهند. علاوه بر اظهارنظر برخی از چهره‌ها که گزیده‌هایی از آن را به نقل از رسانه‌های رسمی و مجازی در ادامه می‌خوانید، برخی اهالی فرهنگ در قالب شعر و با کلمه یا در قالب طرح و تصویر احساسات‌شان را نسبت به این واقعه بیان کردند. دیوارنگاره میدان ولیعصر تهران، توسط سازمان فرهنگی و هنری اوج نیز تصویری از مسعود پزشکیان و شهید اسماعیل هنیه با این برش از پیام رئیس‌جمهور ثبت شد: «دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید روی شانه‌هایم او را تشییع کنم. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی، عزت، حیثیت، افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.»

جنایتکارانِ میهمان‌کشِ صهیونیست
داوود میرباقری: «إنّا مِنَ المُجرِمینَ منتَقِمون. بی‌اعتنایی گناهکار به تذکر، بدتر از گناه است و در مورد مجرمان، شدت عمل الزام است. شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه، مجاهد جبهه مقاومت، موجب تأثر و تأسف گردید. اینجانب، ضمن عرض تسلیت به ملت‌های آزاده فلسطین و آزرده ایرانِ میهمان‌نوازمان، از خداوند متعال، علو درجات برای آن شهید بزرگوار و برای جنایتکارانِ میهمان‌کشِ صهیونیست که بدون توجه به عواقب سیاسی و قانونی این جنایت خصمانه و ضد انسانی، دست به اقدامی از سر استیصال زده‌اند، شدت عمل در وخیم‌تر شدن روزگارشان را از خداوند منتقم مسألت می‌نمایم.»

ألیس ألصبح بقریب
ابراهیم حاتمی‌کیا: «هو الجبار المنتقم! مردمان ایران زمین؛ فارغ از قومیت، زبان و مذهب‌شان، از دیرباز در بین ملل پنج قاره جهان به یک خصلت شهره بوده‌اند: «میهمان نوازی»! قاتلان بچه‌کش صهیونیست، با کشتن میهمان عزیز ما و عزیز مردم مظلوم فلسطین، دکتر اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس») در قلب حریم کشورمان، بی‌تردید آخرین میخ را برتابوت خود کوبیدند. پس سزاوار است که منتظر خونخواهی ملت به سوگ نشسته ایران در عزای میهمان مظلوم‌مان بمانند. کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است! موعدناألصبح؛ ألیس ألصبح بقریب.»

به وعده خونخواهی فرزندان مقاومت ایمان داریم
سیدمحمود رضوی: «إِنَّ‌الله عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ. در سال‌های منتهی به وعده ۲۵ ساله، سرعت اتفاقات جهان تغییر کرده و ما ایستاده‌ایم تا انتقام مظلومان همیشه تاریخ را از ظالمان و مستکبران عالم بگیریم. برخی از ما در این راه پرافتخار شهید می‌شویم، اما مستکبران و ابرقدرتان جهان از نام، عکس و جنازه ما هم ترس و واهمه دارند؛ چرا که می‌دانند مجاهدان مقاومت عاقبت بر اراده استکباری آنها چیره خواهند شد و طراحی آنها را بر هم خواهند زد. برای مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌الله چه پایانی بهتر از شهادت؟ تمام عاشقان شهادت از همان روزی که قدم در عرصه مبارزه می‌گذارند برای خود آرزو می‌کنند تا عاقبت‌شان شهادت باشد و امروز نیز حاج اسماعیل هنیه، میهمان شجاع و سرافراز ملت ایران به آرزوی دیرینه خود رسید و فرزندان شهیدش در کنار شهدای والامقام مقاومت در بهشت برین به استقبالش خواهند آمد. اما آن فرعونیان زمان، رژیم غاصب صهیونیستی که همچون اسلاف خود این روزها به قتل‌عام کودکان بی‌گناه و زنان بی‌پناه افتخار می‌کند و امریکای جنایتکار، بزرگ حامی فرعونیان زمان که ایستاده آنها را تشویق می‌کند، برای بر هم زدن نظم منطقه و دشمن‌تراشی در جبهه مقاومت و برای کند کردن سرعت تحولاتی که علیه منافع و موجودیت آنها در جریان است، حاج قاسم سلیمانی را در عراق و دکتر اسماعیل هنیه را در شام تحلیف رئیس‌جمهور ایران در تهران به شهادت می‌رسانند.
با وجود این‌، محال است آنها بتوانند خللی در انگیزه‌های استوار و مبارزه دشمن‌شکن جان‌های دلباخته به مقاومت، آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف ایجاد کنند و محور مقاومت را در مبارزه با خود ذره‌ای عقب بنشانند. آنها با هر اقدام اینچنینی، سقوط خود را تسریع می‌کنند و باید منتظر باشند تا خونخواهی از میهمان مجاهد شهیدمان وعده‌های صادق عظیم‌تری را برای آنها رقم بزند. جمهوری اسلامی ایران از روزی که مبارزه با استکبار را آغاز کرده ضربه‌هایی کاری، بی‌سابقه و غیرقابل بازگشت به رژیم صهیونیستی و مزدوران و حامیان آنها وارد کرده است و در راه این توفیقات انسان‌های شریفی نیز جان شیرین خود را فدا کرده‌اند. امروز نیز یکی از عزیزترین دوستان ملت ایران را در آغوش خویش رهسپار بهشت کردیم، اما دشمنان بدانند که این راه برای آنان بی‌بازگشت است؛ رژیم صهیونیستی هزینه‌های بزرگ‌تر را بزودی زود و به فضل و عنایت خداوند متعال متحمل خواهد شد. ما به وعده خونخواهی فرزندان مقاومت ایمان داریم.»
 
در انتظار درس بزرگ به مدعیان حامی حقوق بشر
کوروش زارعی: «سال‌هاست که رژیم صهیونیستی و حامیانش مثل امریکا ادعای حقوق بشر و مبارزه با تروریسم دارند، اما بارها نشان دادند که تروریست واقعی خود آنها هستند. ایران باید پاسخی سخت‌تر و کوبنده‌تر از حمله قبلی به این رژیم کودک‌کش بدهد تا آخرین بارش باشد که از این غلط‌ها می‌کند‌، جمهوری اسلامی ایران باید درس بزرگی به رژیم صهیونیستی و امریکا بدهد تا دیگر از این غلط‌ها نکنند.»
 
شهادت میراث ماست
نصرالله قادری: «ما هابیلیان مظلوم تاریخ، از همان بدایت هبوط روی زمین، که به «مکر شیطان» به دست «قابیل» در میقات به میعادی که بسته بودیم؛ در خون خود غوطه‌ور شدیم به وعده حق بر پیروزی مستضعفان بر مستکبران ایمان داشتیم، داریم و خواهیم داشت. شهادت میراث ماست. این میراث موسوی است و رمز عیسوی است و حرقت آدم است و خلت خلیل است و بکای یعقوب است و درد اسحاق است و الحان داوود است و آشنایی نوح است و گریختن یونس است و عصمت یوسف است و بلای ایوب است و مداومت یحیاست و خوف زکریاست و شوق شعیب است و مکاشفت و مشاهدت حبیب است؛ احمد محمد مصطفی(ص) و شهادت «شبیر» اولاد علی(ع) است در نینوا تا امروز؛ و فردا که موعود بیاید.
ما وارث تمکین اسماعیل هستیم. به سرخی شهادتمان در چشم خورشید جهان خفته را بیدار می‌کنیم و در گیتی نامیرا می‌شویم. ما را از شهادت نترسانید. شهادت آرزوی ماست. هابیل و یحیی و عیسی و مولای عدالت و شهید نینوا و اسماعیل ابراهیم بی‌مرگ و مانا هستند. که ما به چرخه تولد، مرگ، تولد ایمان داریم. و به هر خونی که به ظلم فرو می‌ریزید خوابتان آشفته‌تر می‌شود، آرامش‌تان فرو می‌ریزد و به نابودی نزدیک‌تر می‌شوید. شهیدان ما می‌مانند، در زمین، در زمان، در کلمه؛ که خدا بود و در ادبیات مقاومت گیتی. و درس ایستادگی به مظلومان جهان می‌دهند. «اسماعیل» ما نماد مقاومت در برابر استکبار و شیطان و صهیون بود.»
 
درماندگی و فلاکت رژیم صهیونیستی
محمد گلریز: «این جنایت درماندگی و زبونی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. رژیم کودک‌کُشی که در میدان جنگ در مقابل نیروهای مقاومت شکست خورده است و برای جبران تحقیر خود به هر جنایتی متوسل می‌شود. جبهه مقاومت تنها برای رضای خدا و احقاق حق مردم مظلوم پا به میدان مبارزه گذاشته است و این ترورها کوچک‌ترین تردیدی در آنها ایجاد نخواهد کرد. ترور یک شخصیت سیاسی در کشور دیگری، حسی از ناامنی را در دنیا القا می‌کند.
این ترس که هر آن ممکن است مقام‌های سیاسی هر کشوری در سفرهای سیاسی مورد ترور قرار گیرند. هر چند که این موضوع از نظر مجامع بین‌الملل محکوم است و اینکه این رژیم با چه هدفی دست به این جنایت زده خودش سؤال مهمی است. رژیم صهیونیستی امروز به فلاکت افتاده و کار به جایی رسیده است که تلاش می‌کند از این مسیر قدرت خود را به جهان اثبات کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی