تمام ملی‌پوشان فرنگی برای من قهرمان هستند

حسن رنگرز: تا پای جان می‌جنگیم

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

 تیم ملی کشتی فرنگی دیروز با ورود به شهر پاریس، در هتل محل اقامتش مستقر شد. فرنگی‌کاران دیشب در هتل تمرین سبک و در حد گرم کردن بدن‌هایشان انجام دادند و از امروز تمرینات جدی را در همان هتل انجام می‌دهند. حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی که اولین حضورش در المپیک به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی را تجربه می‌کند با اشاره به حضور تیم ملی در این بازی‌ها گفت: «تنها قولی که می‌توانم بدهم،‌ این است که تا پای جان برای سربلندی ایران تلاش می‌کنیم.»

آقای رنگرز فرصت آمادگی تمام شد و حالا مهیای حضور در مسابقات هستید.
آخرین اردوی‌مان در تهران بود و هر کاری را که لازم بود، هم ما، هم فدراسیون و هم کشتی‌گیران انجام دادیم و حالا امید داریم که بتوانیم بهترین نتیجه را کسب کنیم.
درباره نفرات اعزامی به المپیک صحبت کنیم و نفر به نفر بفرمایید که چه شانسی برای تیم قائل هستید؟
در 60 کیلوگرم مهدی محسن‌نژاد اولین وزن المپیکی تیم هست که روز اول مسابقه می‌دهد. در ۶۷ کیلوگرم هم سعید اسماعیلی دوبنده تیم ملی را به تن کرده که جوان جویای نام است. در ۷۷ کیلوگرم امین کاویانی‌نژاد، دوبنده تیم ملی را به تن کرده که امید زیادی به درخشش او در این وزن دارم.
ولی بیشترین شانس ما در سه وزن پایانی خواهد بود.
در اوزان 87 کیلوگرم علیرضا مهمدی، 97 محمد هادی ساروی و 130 کیلوگرم امین میرزازاده برای تیم ملی کشتی می‌گیرند و من هم امید زیادی به این سه وزن دارم اما المپیک است و هزار و یک داستان و واقعاً سطح مسابقات با هر رویداد دیگری متفاوت است. از نظر من هر6 نفر قهرمان هستند اما اینکه در المپیک چه اتفاقی رخ بدهد خدا می‌داند.
همه امین میرزازاده را مهم‌ترین شانس مدال طلای ایران می‌دانند، فکر می‌کنید که این توقع برآورده می‌شود؟
این توقع از امین به خاطر مدال طلای قهرمانی جهان در سال گذشته به وجود آمد اما من اعتقاد دارم وقتی امین از سکوی قهرمانی سال گذشته پایین آمد، عنوانش هم همان‌جا بود.
 حالا در المپیک قرار نیست به خاطر قهرمان جهان شدن سال گذشته به او مدال بدهند. ضمن اینکه در سال جدید امین کار بسیار سختی در مقابل حریف جدی‌اش پیش رو دارد. کایالپ به المپیک نرسید ولی میهان لوپز کوبایی دارنده 4 طلای المپیک، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ بازی‌های المپیک و یکی از استثنائات دنیای کشتی به حساب می‌آید که به دنبال کسب پنجمین عنوان قهرمانی در المپیک است.
درباره مهمدی هم صحبت کنید. سال گذشته شگفتی‌ساز تیم بود.
مهمدی جوان خوب و شایسته‌ای است و مدارج ترقی را گام به گام طی کرد.
امیدوارم این روند در المپیک هم ادامه داشته باشد اما واقعیت این است که ما از بچه‌ها خواستیم خودشان باشند و فقط به پیاده کردن توان خودشان فکر کنند. کم نگذارند و به این فکر نکنند که مدال بگیرند چه می‌شود یا نگیرند چه اتفاقی رخ می‌دهد. باید فقط به خودشان فکر کنند و سعی کنند که بهترین عملکرد را به جا بگذارند. برای من مهم این است که تیم تا پای جان بجنگد.
در وزن 97 کیلوگرم هادی ساروی در المپیک قبلی تا یک قدمی مدال طلا هم پیش رفت اما نشد.
محمد هادی ساروی در 4 سال گذشته توانست عملکرد مؤثر و باثباتی از خود نشان دهد و هر سال یک مدال جهانی کسب کند. یعنی عملاً هر سالی که او دوبنده تیم ملی را پوشیده، روی یکی از سکوهای قهرمانی رفته است.
 حالا هم خیلی با انگیزه است و تمرینات بسیار خوبی را پشت سر گذاشته، البته او هم کار بسیار سختی در دارد.
 آرتور الکسانیان ارمنستانی قهرمان جهان و حریف کوبایی و دیگر نفرات، ترافیکی از کشتی‌گیران قدر را پیش روی او قرار داده‌اند اما من این پتانسیل و توانمندی را در هادی ساروی برای خوشرنگ‌‌تر کردن مدالش در المپیک می‌بینم.

جستجو
آرشیو تاریخی