صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و چهار - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

رئیس اداره توسعه انجمن‌های مدارس کشور پاسخ داد

گلایه والدین از گرانی و کیفیت پایین لباس فرم دانش آموزان

غزل رضایی ثانی
خبرنگار


 چالش‌های لباس فرم دانش‌آموزان، خانواده‌ها را کلافه کرده است. خانواده‌ها در تماس با روزنامه ایران از قیمت‌های عجیب و کیفیت نامطلوب لباس‌های فرم مدارس گلایه کردند. یکی از والدین در این باره به «ایران» گفت: علاوه بر هزینه‌ای که برای روپوش مدارس می‌دهم مجبورم هر سال دو مقنعه برای دخترم بخرم، زیرا در نیمه‌های سال دوخت‌های مقنعه از هم باز می‌شود یا لباس فرم به طور کلی رنگ و جنس اولیه خود را از دست می‌دهد. باید لباس فرم دانش‌آموزان باکیفیت و متناسب با پوست تن کودکان باشد. یکی دیگر از والدین گفت: امسال برای تهیه لباس فرم باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنیم، این در حالی است که جنس لباس فرم برای کودکان اصلاً مناسب نیست و دوخت باکیفیتی هم ندارد. انتظار داریم با توجه به هزینه‌ای که برای لباس فرم پرداخت می‌کنیم جنس بهتری از مدارس تحویل بگیریم.
گلایه‌های این دو خانواده را به نمایندگی از سایر خانواده‌هایی که مجبور به تهیه یونیفرم مدرسه برای فرزندانشان هستند به رئیس اداره توسعه انجمن‌های مدارس کشور که یکی از مسئولیت‎هایشان برنامه‌ریزی برای لباس فرم دانش‌آموزان است، منتقل کردیم. ابوالفضل هراتی در این‌باره به «ایران» گفت: آموزش و پرورش دخالتی در نرخ نامه لباس فرم مدارس ندارد، بلکه مجموعه وزارت صمت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین اتحادیه‎‌ها طی یک چرخه و فرایند، قیمت‌ها را کارشناسی می‌کنند. وی ادامه داد: پس از اینکه قیمت‌ها کارشناسی و مصوب شد به آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود. در این مرحله آموزش و پرورش همین نرخ‌نامه را که مصوب و ابلاغ شده است به مدارس تابعه‌ خود ابلاغ می‌کند. بر اساس این ابلاغیه، مدارس با تولیدی‌ها وارد مذاکره می‌شوند. انجمن اولیا و مربیان در مدارس مشخصاً متولی تهیه لباس فرم هستند. حتی ما مدیران مدارس را از این بابت که پول لباس را دریافت کنند و در حساب مدرسه بگذارند منع کرده‌ایم. همچنین مدیر مدرسه مستقیماً نمی‌تواند با جایی قراردادی در این زمینه بنویسد و این کاملاً در حیطه وظایف انجمن اولیا و مربیان مدارس است.
رئیس اداره توسعه انجمن‌های مدارس کشور اشاره کرد: هر شهر نرخ‌نامه خاص خود را برای تهیه لباس فرم مدارس دارد. همان‌طور که اشاره شد نرخ‌نامه توسط آموزش و پرورش مشخص نمی‌شود ولی آنچه که در نرخ‌نامه برای لباس فرم دانش‌آموزان در تهران تعیین شده مبلغ ۵۵۰ هزار تومان تا ۸۵۰-۶۰ هزار تومان است. البته این مبلغ با توجه به نوع و جنس پارچه تعیین شده است. در این بین اگر یک مدرسه بخواهد با پارچه دیگری لباس فرم تهیه کند باید مصوبه نرخ آن پارچه را از وزارت صمت و سازمان حمایت اخذ کند. وی تأکید کرد: لازم به ذکر است که نرخ کت و شلوار با لباس‌های فرم عادی تفاوت دارد و نرخ کت و شلوار در تهران یک‌میلیون و 800 هزار تومان است.
 
تولیدکنندگان لباس فرم مدارس نمی‌توانند هر نوع پارچه‌ای برای لباس فرم استفاده کنند
هراتی در پاسخ به این سؤال که بنابراین اگر مدرسه‌ای نرخ لباس فرم را بیش از آنچه مصوب شده اعلام کند، ممکن است به‌خاطر نوع پارچه بوده باشد، گفت: همه اینها باید بررسی شود، اگر تولیدی‌ها از همان جنس پارچه که وزارت صمت تأیید کرده، لباس دوخته‌اند و در عین حال پول بیشتری گرفته‌اند دچار تخلف شده‌اند اما اگر بنا به درخواست انجمن اولیا و مربیان مدرسه، از پارچه خاصی استفاده شده است باید تولیدکننده، مصوبه نرخ پارچه را اخذ کند و نمی‌توانند به دلخواه از هر نوع پارچه‌ای استفاده کنند.
رئیس اداره توسعه انجمن‌های مدارس کشوردر واکنش به کیفیت پارچه لباس فرم دانش‌آموزان گفت: همکاران آموزش و پرورشی ما درباره جنس لباس فرم شناختی ندارند اما آن تولیدکننده جنس پارچه را می‌شناسد. از طرفی سازمان ملی استاندارد مشخصاً برای لباس فرم دانش‌آموزان یک استانداردی تعریف کرده؛ مثلاً میزان پلاستیک موجود در لباس کودکان و نوجوانان نباید زیاد باشد. اتحادیه و تولیدکنندگان باید بر کیفیت لباس فرم دانش‌آموزان نظارت کنند تا استانداردهای لازم رعایت شود. وی افزود: تیم‌های نظارتی در اتحادیه‌ها و کارشناس اتاق اصناف وظیفه دارند بر کیفیت و استانداردهای لباس‌های فرم در مدارس نظارت کنند. تولیدکننده هم ملزم به دوختن لباس با همان جنسی است که استاندارد لازم را دارد. هراتی در پاسخ به این سؤال که تهیه لباس فرم تا چه اندازه اجبار است، گفت: در حال حاضر تمام صنوف لباس فرم دارند ولی وقتی به لباس فرم مدرسه می‌رسیم حرف از اجبار وعدم اجبار می‌شود، درحالی که قرار است لباس فرم فقط سالی یکبار تهیه شود.
 
تهیه لباس فرم ضروری است
رئیس اداره توسعه انجمن‌های مدارس کشور تأکید کرد: لباس فرم ترجیحاً باید تهیه شود، قانون اختیار آن را به مدرسه داده و شورای مدرسه می‌تواند نوع، طرح و رنگ یونیفرم را مشخص کند. انجمن اولیا و مربیان که نمایندگان اولیای مدرسه هستند برای تهیه آن برنامه‌ریزی می‌کنند، سپس طرح و رنگ باید در معرض دید اولیا باشد تا اگر خودشان خواستند بتوانند دقیقاً همان فرمی را تهیه کنند که انجمن اولیا و مربیان مشخص کرده است. وی اشاره کرد: در اینجا هم ما تأکید کردیم؛ حتی در دستورالعمل ثبت‌نام هم قید شده است که اجباری برای مراجعه خانواده به یک تولیدی خاص نیست. اما انجمن اولیا و مربیان هم می‌تواند برای راحتی کار خانواده‌ها به آنها یک تولیدی معرفی کند ولی مراجعه به تولیدی اجبار نیست. هراتی با اشاره به حمایت مدارس از دانش‌آموزانی که بضاعت مالی برای تهیه لباس فرم ندارند، گفت: مدیران مدارس ما هر ساله در این خصوص به دانش‌آموزان کمک می‌کنند. در بیشتر مدارس از طریق انجمن اولیا و مربیان و همچنین مدیران مدارس کمک برای تهیه لباس فرم دانش‌آموزان کم بضاعت انجام می‌شود. مواردی بوده که دانش‌آموز حتی یک ریال هم هزینه لباس فرم نداده و مورد حمایت قرار گرفته است.
رئیس اداره توسعه انجمن‌های مدارس کشور خاطرنشان کرد: یکی از وظایف انجمن اولیا و مربیان این است که دانش‌آموزان کم بضاعت را شناسایی و از طریق مدرسه یا خیرین تحت پوشش و حمایت قرار دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی