صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و سه - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و سه - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

افزایش مصرف بازارهای صادراتی از عوامل رشد تولید تخم‌مرغ است

تولید ماهانه 110 هزار تن تخم‌مرغ

 تولید تخم مرغ کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد اما ورود به فصل گرم و افزایش دما، تقاضا برای خرید آن را کاهش داده است و همین مسأله هم به عاملی برای کاهش قیمت تخم مرغ تبدیل شده است. به طوری که در روزهای اخیر هر شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ به وزن یک کیلو و ۷۰۰گرم به ۵۸هزار تومان رسید درحالی‌که این مبلغ در پایان اردیبهشت ۸۹هزار تومان بود.
در شرایطی که میزان استفاده از تخم مرغ با کاهش مواجه شده است از روزهای گذشته اتحادیه مرغداران میهن خرید حمایتی تخم‌مرغ را آغاز کرده و در حدود ۲ هزار تن تخم مرغ خریداری شده است. این اقدام تا پایان مردادماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در حدود ۵ تا ۷ هزار تن تخم‌مرغ خریداری و صادر شود.
طبق برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی امسال یک میلیون و 350 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود. بر اساس روندی که تولید طی می‌کند، پیش‌بینی شده است میزان تولید تا پایان سال به عدد یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته رشد ۳ تا ۵ درصدی پیدا کند.

آغاز صادرات به سودان
در حال حاضر ماهانه حدود 110 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که بر این اساس در 4 ماه ابتدایی امسال حدود ۴ هزار و ۴۰۰ تن تخم مرغ تولید شده است. با توجه به این میزان تولید علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بخشی از محصول مازاد به کشورهای هدف صادر می‌شود که این میزان ماهانه بین 10 تا 13 هزار تن است. در همین بازه زمانی حدود ۵۶ هزار تن تخم مرغ به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، قطر و امارات صادر شده است. علاوه بر کشورهای مذکور از ۱۰ روز گذشته صادرات نخستین محموله تخم مرغ از ایران به سودان نیز آغاز شده است.
صادرات تخم مرغ صرفاً برای پایداری تولید و بخش مازاد تخم مرغ تولیدی است و فقط زیان‌های تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد. صادرات تخم مرغ از سال 1401 از سر گرفته شد و طبق اعلام اتحادیه سراسری مرغداران، از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۵ هزار تن محصول تخم مرغ به کشور‌های هدف صادر شده است. به نظر می‌رسد امسال با توجه به حجم تولید حدود 150 هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شود.
مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن درباره ظرفیت‌های فعلی تولید تخم مرغ در کشور گفته است: توان تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور وجود دارد، اما میزان تولید محقق شده در سال گذشته بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده و امسال نیز پیش‌بینی ما این است که به حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد که نسبت به سه سال قبل که حدود ۹۵۰ هزار تن تولید داشتیم، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.
مرادی تأکید کرده است: افزایش سرانه مصرف و توسعه بازارهای صادراتی از جمله عواملی بوده که باعث رشد تولید شده‌اند.

سرانه مصرف داخلی تخم‌مرغ ۱۴ کیلوگرم
وی با بیان اینکه سرانه مصرف داخلی تخم‌مرغ حدود ۱۴ کیلوگرم است، می‌گوید: حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن از میزان تخم مرغ تولیدی در داخل کشور مصرف  و حدود ۲۰۰ هزار تن هم به کشورهای همجوار صادر می‌شود.
مرادی تأکید کرده است: تولید را به سمتی برده‌ایم که دغدغه‌ای برای تأمین تخم‌مرغ مورد نیاز داخل کشور وجود نداشته باشد و امکان صادرات پیوسته آن هم فراهم شود. حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن نیز با اشاره به قیمت این محصول پروتئینی عنوان کرده است: نرخ تخم مرغ دو سال است که تغییر نکرده است و هر کیلوگرم درب مرغداری‌ها ۴۲ هزار تومان است. در واقع این محصول ۲۰ هزار تومان ارزان‌تر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسد. وی اظهار کرده است: با اینکه نهاده‌های دامی افزایش قیمت داشته، اما نرخ تخم‌مرغ تغییری نکرده و این خطری برای تولید پایدار در سال آینده خواهد بود.
وی گفت: در یک هفته اخیر تنها ذرت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان گران شد و واردکنندگان دلیل آن را محدود شدن ثبت سفارش آن عنوان کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی