در دیدار مقامات کشورهای مختلف با رئیس جمهور عنوان شد

جهان آماده گسترش همکاری‌ها با ایران

روز گذشته شمار دیگری از میهمانان خارجی مراسم تحلیف، با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کردند. محور این دیدارها که مقامات کشورهایی از قاره‌های مختلف جهان را شامل می‌شد، علاوه بر تبریک ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، بررسی راه‌های گسترش مناسبات دوطرف بود. رئیس جمهور کشورمان در این دیدارها، به حادثه ترور شهید هنیه نیز اشاره و آن را نشان‌دهنده خوی وحشیگری رژیم صهیونیستی و عدم پایبندی آنها به قوانین و معاهدات بین‌المللی عنوان کرد.
مسعود پزشکیان در دیدار «ژورالدو الکمین» معاون رئیس جمهور برزیل، با بیان اینکه ایران برای تقویت روابط اقتصادی با برزیل اهمیت فراوانی قائل است، از فعالان اقتصادی این کشور برای حضور در ایران دعوت کرد.
وی افزود: رژیم جنایتکار صهیونیستی در غزه زنان و کودکان را به خاک و خون می‌کشد و مدارس و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند اما تأسف‌آور آن است که مدعیان حقوق بشر از این رژیم حمایت می‌کنند.
معاون رئیس جمهور برزیل ضمن تأکید بر آمادگی کشورش برای تعمیم همکاری‌های دوجانبه، دعوتنامه رسمی لولا داسیلوا رئیس جمهور این کشور برای حضور پزشکیان در اجلاس سال آینده بریکس را تقدیم کرد.
رئیس جمهور در دیدار «الکساندر وولین» معاون نخست‌وزیر صربستان هم گفت: ملت بزرگ ایران از هرگونه تجاوزی متنفر بوده و نمی‌تواند نسبت به جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد، بی‌تفاوت باشد.
این مقام صربستانی هم از ایران به عنوان یک دوست نزدیک قدرتمند در سطح بین‌المللی یاد کرد.
پزشکیان در دیدار «علی اسدوف» نخست ‌وزیر جمهوری آذربایجان، توجه ویژه به توسعه تعاملات با همسایگان را از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد. «اسدوف» هم از افزایش 15 درصدی حجم تجارت خارجی و رشد 40 درصدی ترانزیت کالا از مسیرهای مواصلاتی دو کشور در طی شش ماه گذشته خبر داد.‌
رئیس جمهور کشورمان در گفت‌و‌گو با «ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر تأکید کرد: بر کشورهای اسلامی واجب است با اتحاد، خود را در مقابل زورگویی نظام سلطه توانمند کرده و مانعی برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه پاره تن جهان اسلام در فلسطین باشند. رئیس مجلس الجزایر هم مراتب تسلیت خود را به مناسبت ترور جانسوز آقای هنیه به رئیس جمهور پزشکیان و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.‌
پزشکیان در دیدار با «جائو رئیس» رئیس مجلس مالی، با محکومیت شدید اقدام جنایتکارانه منجر به شهادت «حاج اسماعیل هنیه»، اظهار کرد که این اقدامات جنایتکارانه خللی در عزم و اراده فلسطینیان در احقاق حقوقشان ایجاد نخواهد کرد.
 وی در دیدار «آمادو مامه ژوپ» رئیس مجلس سنگال خواستار اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در کمیسیون مشترک دو کشور، در دوره جدید شد.‌
پزشکیان در دیدار «کمبو موهادی» معاون رئیس جمهور زیمبابوه خواستار تسریع در اجرای توافقات فیمابین دو کشور در راستای تأمین منافع متقابل و ایجاد زمینه برای حصول توافقات جدید شد.
«ویاچسلاو والودین» رئیس دومای دولتی روسیه سه‌شنبه شب با رئیس جمهور کشورمان دیدار و اعلام کرد: آقای پوتین از بنده خواست تا آمادگی روسیه برای همکاری با جمهوری اسلامی در مسیر رسیدن به اهداف بزرگ فیمابین را به شما اعلام کنم. ایشان اهمیت زیادی برای توسعه روابط با ایران قائل هستند و پارلمان روسیه نیز آماده همکاری و تسهیل مسیر دستیابی به منافع متقابل دو کشور است. «یوشی فومه تسویه» فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن هم سه‌شنبه شب با رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد. وی در این دیدار گفت که نخست‌وزیر ژاپن همچنین با توجه به جایگاه ایران و نقش‌آفرینی سازنده در تحولات منطقه مشتاق تقویت همکاری‌ها با ایران در مسیر تقویت و تثبیت صلح و ثبات در منطقه غرب آسیاست.
پزشکیان هم با استقبال از پیشنهاد دولت ژاپن برای دیدار و مذاکره حضوری سران دو کشور تصریح کرد: ایران و ژاپن همواره روابط صمیمی و دوستانه‌ای داشته‌اند و نباید اجازه داد مشکلاتی که به واسطه اقدامات برخی قدرت‌های خارجی در روابط دو کشور ایجاد شده است، تداوم یابد.

تصویر هنیه در جلسه دولت
به دلیل دیدارهای خارجی رئیس جمهور، جلسه روز گذشته هیأت دولت به ریاست محمدرضا عارف معاون اول برگزار شد. همچنین به دلیل شهادت اسماعیل هنیه، عکس این فرمانده مقاومت فلسطینی در جلسه دولت قرار داشت. عارف در این جلسه با بیان اینکه با تحلیف رئیس جمهور و استقرار دولت جدید در کشور فضای رقابتی به فضای صمیمی و رفاقتی تبدیل شده است و این از افتخارات نظام و یک جشن ملی است، ابراز امیدواری کرد با توجه به اولویت‌های دولت چهاردهم، روابط با کشورهای دوست را گسترش و توسعه دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی