صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و سه - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و سه - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

یگان حفاظت محیط زیست، پیگیر پرونده محیطبانان جان باخته است

تشکیل کمیسیون احراز شهادت با همکاری نیروهای مسلح


152 محیطبان جان خود را فدای حفظ تنوع زیستی کشور کرده‌اند. محیطبان‌هایی که با دست خالی به جنگ شکارچیان غیر مجاز رفته‌اند تا ایران جایی برای زندگی نسل‌های آینده باشد. آنها با شکارچیانی درمی‌افتند که تجهیزات به روزی دارند.
محیطبانی که اگر دست به اسلحه ببرد محکوم می‌شود واگر از اسلحه استفاده نکند هم جانش را از دست می‌دهد.
کسانی که حقوق‌های پایین دارند و روزهای بسیاری از خانواده دور هستند تا امنیت گونه‌های جانوری و گیاهی را تضمین کنند. کشته شدن در راه حفاظت از آهو، گوزن‌ها، شوکاها و پلنگ‌ها اما پایان مشکلات کاری آنها نیست.
آمارهای جمشید محبت خانی نشان می‌دهد۱۵۲ محیطبان را تاکنون در راه انجام وظیفه محیطبانی از دست داده‌ایم و شهادت ۳۹ نفر از آنان از سوی بنیاد شهید احراز شده اما شهادت ۶۵ نفرشان بر اساس دستورالعمل‌های بنیاد شهید احراز نشده است.
وی درباره مفاد دستورالعمل احراز شهادت محیطبانان به ایسنا می‌گوید «دستورالعملی وجود دارد که هم ستاد کل نیروهای مسلح، هم بنیاد شهید و هم وزارت دفاع روی آن نظر دارند.
به عنوان نمونه فرد محیطبان باید در درگیری مسلحانه با شکارچی غیرمجاز و مسلح به شهادت رسیده باشد تا شهادت او از سوی بنیاد شهید احراز شود.

شهید خدمت
محبت‌خانی ادامه داد: برخی از محیطبانان به علل دیگری مانند پرتاب شدن از کوه هنگام گشتزنی جان خود را از دست داده‌اند و درگیری مسلحانه با متخلفان نداشته‌اند بنابراین در بنیاد، شهید محسوب نمی‌شوند.
 وی اضافه کرد: قصد داریم این افراد را به عنوان شهید خدمت شناسایی کنیم و به دنبال تصویب این موضوع در هیأت دولت هستیم که محیطبانانی که شهادتشان در بنیاد شهید احراز نمی‌شود، شهید خدمت محسوب شوند و مرکز ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است.
این مورد را در سازمان نیروهای مسلح داریم و خانواده‌های شهدای خدمت از مزایایی برخوردار می‌شوند. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: پرونده سایر محیطبانان جانباخته مفتوح و در کمیسیون مشترک با بنیاد شهید در حال پیگیری است. محبت‌خانی در پایان از دولت چهاردهم درخواست کرد که فرایند رسیدگی به پرونده‌های احزار شهادت محیطبانان و تشکیل کمیسیون مربوط سریع‌تر انجام شود چرا که شهادت برخی محیطبانان پس از ۶ یا ۷ سال احراز شده و این تأخیر موجب تضییع حقوق خانواده‌های آنان شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی