صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

قدرت‌نمایی ایران در بهره‌برداری از میادین مشترک

افق افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت

ایران با در اختیار داشتن حداقل ۲۸ میدان مشترک، شامل ۱۸ میدان نفتی، ۴ میدان گازی و ۶ میدان نفت و گاز با کشورهای همسایه، یکی از معدود کشورهای جهان با این تعداد ساختار مشترک است. از این ۲۸ میدان، ایران با عراق ۱۲ حوزه مشترک، با امارات ۷ مخزن مشترک، با قطر و عمان هر کدام ۲ مخزن مشترک و با کویت و ترکمنستان هر کدام یک مخزن مشترک دارد.
 در برنامه هفتم به بخش انرژی توجه ویژه شده؛ در بخش بالادست نفت و گاز ایران ظرفیت بالایی دارد که هنوز به صورت کامل استفاده نشده و مهم‌ترین آن بهره‌برداری از میادین نفت و گاز مشترک با کشورهاست که بهره‌برداری از آنها می‌تواند منجر به جهش تولید و رشد اقتصادی شود.
با توجه به اینکه سال اول اجرای برنامه هفتم  همزمان با  فعالیت دولت چهاردهم شده است، برآن شدیم آخرین تحولات یکی از میادین مشترک را مد نظر قرار دهیم.
 
پیشرفت 70 درصدی
میادین مشترک غرب کارون با همسایگی عراق  جزو میادین نفتی جوان ایران در مقایسه با سایر مخازن به شمار می‌روند.
ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)  با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران درخصوص توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون گفت: واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی، در زمان آغاز به ‌کار تنها یک زمین مسطح بود که هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی این مجموعه حدود ۷۰درصد است و تا شهریور سال آینده به ظرفیت بهره‌برداری کامل فرآورش نفت خام به ۳۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. البته ساخت و نصب کمپرسور واحد گازی این طرح تا پایان ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.
 
درآمد ۲۳.۵ میلیارد دلاری
شریفی بیان داشت: از دیگر اقدام‌ها برای توسعه میدان آزادگان جنوبی، بهره‌برداری از دو واحد تفکیک‌گر شمالی و جنوبی میدان  هریک به ظرفیت ۱۶۰ هزار بشکه است که با انجام آنها با توجه به تولید تجمعی این میدان مشترک، تاکنون حدود ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از محل فروش نفت این میدان برای کشور ایجاد شد. وی درخصوص برنامه آتی توسعه میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی گفت: قرارداد طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان با کنسرسیومی متشکل از دو شرکت اکتشاف و تولید، ۶ بانک و صندوق توسعه ملی به‌عنوان سرمایه‌گذار امضا شده و هم‌اکنون برای تصویب و اخذ مجوز شورای اقتصاد به سازمان برنامه‌ و بودجه ارسال شده است.
تمرکزبر توسعه میدان‌های منطقه غرب
مدیرعامل شرکت متن درخصوص آخرین وضعیت  میدان‌های مشترک غرب کارون به خبرنگار «ایران» گفت: همه پروژه‌های میدان‌های مشترک غرب کارون تعیین ‌تکلیف شده‌اند. همچنین با تأمین مالی و انجام فازهای آتی توسعه میدان‌های غرب کارون، در روندی تدریجی به افق تولید روزانه یک میلیون بشکه در این منطقه دست خواهیم یافت.
شریفی با بیان اینکه توسعه میدان آذر در فاز نخست با تأمین مالی صندوق‌ بازنشستگی، صندوق توسعه ملی و شرکت سروک آذر بود، گفت: قرارداد فاز دوم توسعه این میدان نیز با شرکت سروک آذر نهایی و امضا شده است و با سرمایه‌گذاری حدود یک ‌میلیارد دلاری، این میدان توسعه می‌یابد. همچنین به‌دلیل اینکه در گذشته سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان چنگوله وجود نداشت، با اخذ مجوز شرکت ملی نفت قرار شد تولید زودهنگام در این میدان با تولیدی‌شدن دو حلقه چاه اکتشافی موجود آغاز و توسعه آتی میدان در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی به صندوق بازنشستگی صنعت نفت واگذار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی