صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

راهکارهای حمایت از تولید دام بررسی شد

تداوم واردات گوشت قرمز برای تنظیم بازار

امین محمودی
خبرنگار


بازار گوشت قرمز طی سال‌های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است به طوری که در مقاطعی با کاهش شدید واردات نهاده‌های دامی در کشور و خشکسالی گسترده در استان‌های قطب تولید دام در کشور شاهد آن بودیم که در سال 1401 بحران ذبح دام‌های مولد در کشور ایجاد شد.
به طوری که دامداران چون علوفه یا نهاده‌ای برای تعلیف دام‌های خود نداشتند، به ذبح دام‌های مولد خود اقدام می‌کردند؛ همین امر باعث شد که بازار با وفور عرضه گوشت قرمز روبه‌رو شود.
اما این امر تبعات دیگری نیز داشت به طوری که طی سال 1402 شاهد کمبود گوشت قرمز در بازار بوده‌ایم و وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرد با صرف 500 میلیون دلار بازار گوشت قرمز را مهار کند. اما در سال‌جاری به تبع افزایش قابل توجه واردات نهاده دامی از طرفی و افزایش بارش باران و سرسبز شدن مراتع کشور خصوصاً در استان‌های قطب تولید دام خصوصاً در مناطق زاگرس‌نشین شاهد آن بودیم که بازار گوشت قرمز با آرامشی مثال‌زدنی روبه‌رو شود.
در وضعیت فعلی همه نگاه‌ها به دولت چهاردهم و وزیر معرفی شده این دولت به مجلس شورای اسلامی است تا با اصلاحاتی در بازار دام هم قیمت‌ها را کنترل کند و هم زمینه‌ساز افزایش تولید در کشور شود. در همین خصوص منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار «ایران» اظهار کرد: در حال حاضر بازار گوشت قرمز و دام با مشکلات زیادی روبه‌روست به طوری که به دلیل سرسام‌آور بودن هزینه‌های تولید طبیعتاً هزینه تمام شده گوشت قرمز نیز در کشورمان بالاست به همین دلیل نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده یا دامدار از این بازار منفعت اقتصادی چندانی نمی‌برند. وی افزود: همین امر سبب شده در حال حاضر دامداران در بازار گوشت قرمز امکان رقابت با دام‌های وارداتی و گوشت قرمز وارداتی را نداشته باشند، به همین دلیل دولت چهاردهم باید مسیر خود را در صنعت دامپروری تغییر دهد.
رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: بعد از اصلاح ارز 4200 تومانی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی در کشور به صنعت دامپروری آسیب زیادی وارد شد به طوری که بیشتر دامداران خرد و متوسط در سال 1401 از صحنه خارج شده و دیگر فعالیتی در این صنعت انجام ندادند.
پوریان گفت: دولت سیزدهم تلاش کرد تا با واردات دام پایه پروار با قیمت مناسب بازار را مهار کند که عمده واردات گوساله و گوسفند نیز از مبادی کشور پاکستان صورت گرفت.  این مقام صنفی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر دولت تلاش کرد تا با واردات گسترده گوشت قرمز بازار را تنظیم کند چون قیمت گوشت‌های وارداتی بسیار ارزان‌تر از گوشت داخلی بوده است؛ به همین دلیل بسیاری از مصرف کنندگان به سمت خرید گوشت قرمز وارداتی می‌روند. رئیس شورای تأمین دام کشور در ادامه تأکید کرد: دولت چهاردهم باید در ابتدا اقدام به تأمین دام پایه پروار برای افزایش تولید کند تا این دام با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده قرار گیرد. وی افزود: از طرف دیگر باید نهاده کافی با قیمت مناسب برای دامداران تأمین شود چون در کشورمان برای گوساله مراتع سرسبز زیادی وجود ندارد به طوری که همچون وزارت جهاد کشاورزی در پایان دولت سیزدهم لازم است این نهاده نیز مدت‌دار به دامداران عرضه شود به همین دلیل با این دو راهکار دولت چهاردهم می‌توان بازار دام را سر و سامان داد. پوریان اظهار کرد: برای تأمین گوشت هر فصل کشور، به 250 هزار رأس گوساله 500 کیلوگرمی و به 4 تا 4.5 میلیون رأس دام گوسفندی نیاز است تا بازار گوشت قرمز به تعادل برسد. وی اضافه کرد: در حال حاضر امکان تولید این دو نوع گوشت قرمز در کشورمان مهیاست به طوری که در هر فصل 350 هزار رأس گوساله و 5.5 میلیون رأس گوسفند در کشور وجود دارد. بنابراین باید شرایطی ایجاد شود تا علاوه بر تأمین کامل بازار داخل، به صادرات این دام‌ها نیز بیندیشیم.
رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: در سال‌های گذشته نیز ایران یکی از صادرکنندگان دام بوده است که این امر باید در سال‌های آینده نیز ادامه‌دار باشد تا شاهد فعال شدن دامداران عشایری، روستایی، خرد و متوسط باشیم.
پوریان گفت: البته نباید این تصور اشتباه پیش آید که باید واردات گوشت قرمز متوقف شود چون بخش زیادی از بازار را گوشت قرمز وارداتی با قیمت مناسب تأمین کرده است. وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر قیمت لاشه وارداتی منجمد 300 هزار تومان و لاشه وارداتی غیرمنجمد 370 هزار تومان است پس باید این مسیر ادامه‌دار باشد تا شاهد ناترازی در بازار نباشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی