صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

گزارش کنگره: امریکا برای یک جنگ بزرگ آماده نیست

جنگ‌طلب درمانده

آرزو نوروزجم
خبرنگار


رویارویی تاریخی میان شرق و غرب دنیا این بار پای کل‌کل‌هایش به کنگره امریکا هم باز شد، چند وقتی است واشنگتن و پکن برای هم بر سر قدرت اول بودن در دنیا شاخ و شانه می‌کشند و مدتی هم کرملین پای ثابت دعوا بر سر قدرت شده است و این ناآرامی سیاسی میان این سه ضلع مثلث قدرت در دنیا با احتمال جنگ میان تایوان و چین و جنگ درگرفته بین اوکراین و روسیه تب بیشتری را به خود گرفته است.
تجربه جنگ‌های مفصل بزرگ ایالات متحده در عراق و افغانستان و حتی دخالت‌های گاه و بیگاه در ناآرامی‌های منطقه مانند سوریه و حتی تایوان، خیلی خوشایند مقامات و سران دولتی واشنگتن نیست و نمودارهای بودجه‌ای نظامی این کشور را به سمت نزولی بودن نزدیک کرده است. این وسط فقط صادرات تسلیحات امریکایی خوب کاسبی کرده است نه تأمین نیازهای داخلی. کارشناسان امریکایی معتقدند موقعیت نظامی ایالات متحده در حال فرسایش است و اگر ارتش این کشور تصمیم بگیرد یک جنگ تمام عیار دیگری راه بیندازد باید عواقب دردناکی مانند یک شکست سنگین را بپذیرد، این احتمال‌ها و هشدارها زمانی رنگ و بوی جدی بودن به خودش گرفته است که سران نظامی پنتاگون از «قدرت و برتری» ایالات متحده حرف زدند و حالا همین لفاظی‌ها دردسرساز شده است.
«ژنرال چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به‌تازگی در مجمع امنیتی آسپن گفت نیروهای مسلح کشورش «کشنده‌ترین و معتبرترین نیروی رزمی در جهان» هستند. او اعلام کرد: «من برای جایگاه دوم بازی نمی‌کنم.»

می‌گوییم قدرت، شما بگویید ادعا
این ادعای مقامات نظامی امریکا در حالی گوش فلک را کر کرده است که به نوشته نشریه «نشنال اینترست» حداقل 5 عملیات ویژه امریکا در طول تاریخ نظامی این کشور، شکست بزرگی برای وزارت دفاع این کشور محسوب می‌شود. عملیات‌هایی که فقط یک نمونه‌اش برای همیشه در قلب شن‌زارهای طبس ثبت شده است.
سابقه دست درازی‌های امریکا شاید عمرش به اندازه قدمت کشورش باشد، از این رو باور قدرت معتبر رزمی و نظامی در دنیا بودن از همین جا نشأت گرفته است که امریکا می‌تواند هر جا که بخواهد اقدامات نظامی خود را کلید بزند، حتی شده در تایوان و مرزهای چین تا بتواند برای نگه‌داشتن قدرت اول اقتصادی بودن در دنیا روبه‌روی پکن قد علم کند.
کنگره امریکا حالا به دنبال همین لفاظی‌های نظامی مقامات ارتش امریکا و وزارت دفاع در گزارشی اعلام کرده است امریکا برای یک جنگ بزرگ دیگر آماده نیست.‌ آنها همچنین به مقامات وزارت دفاع اعلام کرده‌اند که باید به منابع و برنامه‌ریزی برای جنگ در مناطق مختلف جهان بازگردد.
این پیام گزارشی است که در ۲۹ ژوئیه توسط یک کمیسیون دو حزبی کنگره امریکا منتشر شد که مسئول بررسی دقیق «استراتژی دفاع ملی» دولت «جو بایدن» موسوم به «ان‌دی‌اس» (NDS) است. سال 2018 کمیسیون قبلی هشدار داده بود که امریکا «ممکن است در جنگی علیه چین یا روسیه پیروز شود یا شاید ببازد.»

جدال قدیمی با قدرت‌های شرقی
اما گزارش سال 2024 کمیسیون دو حزبی کنگره لحنش جدی‌تر است و پیامش برای واشنگتن پر‌رنگ‌تر است. کاخ سفید در طول چند سال اخیر تلاش کرده با حمایت‌های تسلیحاتی و بریزو‌بپاش‌های مالی در جیب اوکراین و تایوان با هدف ایستادن مقابل چین و روسیه در میان قدرت‌های دنیا خودی نشان دهد، اما آنگونه که این گزارش هشدار داده تهدیدها علیه امریکا نه تنها فروکش نکرده است بلکه با قدرت و شدت بیشتری دنبال می‌شود.
این گزارش همچنین تأکید می‌کند «پتانسیل جنگ بزرگ قریب‌الوقوع»، جدی‌ترین تهدید برای ایالات متحده از سال ۱۹۴۵ است. با این حال امریکا هم از گستردگی آنها بی‌خبر است و هم برای رویارویی با آنها آماده نیست. واشنگتن باید بداند جدی‌ترین مشکل چین است. از سویی دیگر ادله‌های موجود در این گزارش به این موضوع نیز اشاره می‌کند که امریکا آمادگی یک درگیری طولانی با چین یا روسیه را ندارد، چه رسد به اینکه همزمان با این دو کشور درگیر شود، آن هم در شرایطی که به دلیل کمک‌های نظامی به کی‌یف و تل‌آویو برای ارتش کشور خودش در صورت درگیری امکان تولید مهمات ندارد و با کمبودی جدی مواجه است.
هرچند جو بایدن رئیس ‌جمهور امریکا مدعی شده در صورت تقابل با چین آنها را مات خواهد کرد اما برآوردها نشان می‌دهد نه تنها چین قادر است در «توانایی» نیروهای نظامی و همچنین در تولید دفاعی از امریکا پیشی بگیرد بلکه امریکا در صورت درگیری با چین تمامی داشته‌های نظامی خود را در جنگ با آنها مصرف خواهد کرد، آن هم در مدت زمان 30 روز و در نهایت جنگ میان آنها به نفع امریکا نخواهد بود.

کنگره: تهدید روسیه جدی است
با شدت گرفتن جنگ میان روسیه و اوکراین و تلاش اعضای پیمان آتلانتیک شمالی برای تمام شدن درگیری‌ها به نفع کی‌یف و البته هزینه‌کردهای واشنگتن برای حمایت از ارتش این کشور، اما همچنان سرزمین تزارها برای کاخ سفید یک عامل تهدید جدی محسوب می‌شود که همکاری روسیه با قدرت‌های چین و کره شمالی و حتی ایران بر موجودیت این تهدید اضافه کرده است.
هرچند وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که این کشور قصد دارد تولید مهمات خود را در آینده نزدیک سه برابر کند اما هنوز آینده نظامی و تسلیحاتی این کشور در هاله‌ای از ابهام است و تعهد سیاسی ایالات متحده به شرکای خودش چون اسرائیل برای تأمین سلاح و الزامش برای کمک نظامی و مالی به ناتو برای تشدید جنگ اوکراین و روسیه به این مبهم بودن دامن زده است.
اگر خودبرتر‌بینی‌های مقامات نظامی و دفاعی امریکا بخواهد بساط راه انداختن یک جنگ بزرگ برای امریکا را فراهم کند باید به این نکته نیز توجه کنند که وقوع یک درگیری باعث می‌شود امریکا از جنبه‌های دیگر هم مستأصل شود. چرا که باعث می‌شود تا زندگی اهالی این کشور تحت تأثیر قرار گیرد و زیر‌ساخت‌های این کشور مانند برق و آب و... هدف حملات سایبری قرار گیرد، دسترسی به مواد معدنی حیاتی برای صنایع نظامی و غیرنظامی به طور کامل قطع شود و تلفات بسیار بیشتر از هر تجربه دیگری در تاریخ اخیر شود.

جستجو
آرشیو تاریخی