صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

مجبور به عقب‌نشینی کرد

محدودیت های اسرائیل در جبهه شمالی

گروه جهان/ رژیم صهیونیستی پس از خودزنی در منطقه مجدل الشمس و بهانه‌جویی برای ورود به تنش‌های جدی‌تر با حزب‌الله دست به یکسری حرکات نمایشی برای قدرتنمایی و غلبه بر هراس سیستماتیک خود زد. با  آنکه بسیاری از مفسران بین‌المللی و عبری و حتی ایالات متحده ایجاد یک جنگ فراگیر با حزب الله را زمینه‌ساز تعمیق بحران‌ها بر سرزمین‌های اشغالی می‌دانند، اما نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش که چاره ای جز جنگ را برای ترمیم اعتبار بازدارندگی از دست رفته در خود نمی‌بینند، بر آغاز جنگ تأکید داشته‌اند. اما تغییر فاز در موضع اخیر مقامات صهیونیستی پیرامون پاسخ «سخت» و «محدود» نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی از وقوع جنگی تمام‌عیار در این برهه زمانی که منطقه را به آتش می کشد هراس دارد، به ویژه که ایالات متحده هشدارهای لازم را در این مورد به تل آویو رسانده است.
در همین راستا، روز گذشته منابع لبنانی از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک منطقه و شکستن دیوار صوتی در بیروت و در سه نوبت بر فراز روستاهای جنوبی لبنان خبر دادند. در همین حال جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یک منزل را در حدفاصل میان شهرک‌های جبشیت و شوکین در جنوب لبنان بمباران کردند که منجر به زخمی شدن سه نفر شد. حزب‌الله لبنان هم با هواپیماهای جنگی متخاصم صهیونیستی که دیوار صوتی را بر فراز لبنان شکستند مقابله و آنها را مجبور به عقب‌نشینی به سمت شمال فلسطین اشغالی کرد و همچنین اهداف و تأسیسات نظامی رژیم در شمال را مورد اصابت موشک قرار داد که منجر به کشته شدن یک صهیونیست شد.
از طرفی، جلسه کابینه رژیم صهیونیستی برای بررسی پاسخ به حزب الله لبنان در حالی به پایان رسید که اعضای کابینه ائتلافی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم اختیار لازم برای پاسخ به حزب الله را دادند. بنابراین اکنون تصمیم‌گیری درباره نوع هدف و چگونگی پاسخ نظامی تل‌آویو در گرو تصمیم مستقیم این دو مقام صهیونیستی است. نشریه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در این باره اعلام کرد، کابینه رژیم صهیونیستی هدف مشخصی را برای حمله در لبنان تعیین کرده است. برآورد می‌شود این حمله محدود اما مهم باشد.

انگیزه رسواکننده
آنچه مشخص است رژیم صهیونیستی تلاش دارد با سرپوش نهادن به نقص پدافندی و خطای گنبدآهنین که منجر به حادثه مجدل الشمس شده، اعتبار خود را بازیابد. از سوی دیگر اصرار رژیم صهیونیستی بر عاملیت حزب الله در این واقعه به این جهت است تا فشارهای بین‌المللی را علیه حزب الله در این نزاع بی سرانجام به خدمت گیرد. در حالی صهیونیست‌ها، کشته شدن مردم غیریهودی را دستاویزی برای حمله به لبنان قرار داده‌اند که ساکنان دروزی این منطقه واقع در جولان اشغالی به اسرائیل هیچ اقبالی ندارند و خود را متعلق به سوریه می دانند. لذا هیچ محلی از اعراب هم برای کابینه جنایتکار نمی‌بینند. در همین راستا، روز گذشته شیخ دروزی‌های سوریه تأکید کرد وجود مقاومت، ثبات برای تمام اعراب و ناکام گذاشتن طرح صهیونیسم است.

حز‌ب‌الله، آماده‌ایم!
با وجود این دست اقدامات اما حزب‌الله همواره به طور رسمی بر آمادگی خود در برابر هرگونه تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان تأکید کرده است. بر همین اساس روز گذشته یک منبع وابسته به حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با الجزیره تصریح کرد:«ما تهدیدات اسرائیل را جدی گرفته‌ایم و برای هر گزینه ای آمادگی کامل داریم.» وی ضمن زیر سؤال بردن استراتژی اعلام شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره حمله محدود و سخت علیه لبنان، تأکید کرد: ما هرگز برای این سخنان ارزشی قائل نیستیم و نگرش ما در این رابطه کاملاً متفاوت از رویکرد صهیونیست‌هاست. وی افزود:«برخی طرف‌ها اعلام کرده‌اند که حمله رژیم صهیونیستی شامل اهداف غیرنظامی نمی‌شود اما به دشمن صهیونیستی اعتماد نداریم. البته آنها از ما خواسته‌اند که به حمله احتمالی صهیونیست‌ها پاسخ ندهیم اما در پاسخ به آنها تأکید کردیم که قطعاً حزب الله به هر تجاوزی پاسخ خواهد داد.»
این مقام حزب الله که نامش اعلام نشده، افزود: «رهبران مقاومت نحوه واکنش و سطح آن را تعیین خواهند کرد و حزب الله توانایی بمباران تأسیسات نظامی در حیفا، جولان و رامات دیوید را به طور شدید دارد.» وی تأکید کرد:« ما پیش‌بینی می کنیم که رژیم صهیونیستی جسارت حمله زمینی حتی به صورت محدود علیه اراضی لبنان را نداشته باشد، اما در عین حال برای هر گزینه‌ای کاملاً آماده‌ایم.» این مقام حزب‌الله تأکید کرد، حمله زمینی به لبنان، عاملی برای قدم نهادن بر الجلیل (در شمال اراضی اشغالی) خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی