صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و دو - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

نگاهی به حاشیه‌های تحلیف نهمین رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران

پزشکیان در حلقه میهمانان خارجی و داخلی

بیش از ۷۰ هیأت عالی‌رتبه خارجی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی دیروز در بهارستان حضور داشتند تا شاهد ورق خوردن برگ دیگری از تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشند؛ تاریخی که با سوگند مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. دیروز مجلس شورای اسلامی میزبان این مراسم تحلیف بود. میهمانان خارجی که از چند روز پیش وارد شده بودند و میهمانان داخلی مجلس، عصر دیروز راهی ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان شدند. رئیس مجلس به عنوان میزبان، به میهمانان داخلی و خارجی خوش آمد ‌گفت. در این مراسم کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، آفریقای مرکزی، سوریه، صربستان، کوبا، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و گینه‌بیسائو در سطح رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر حضور داشتند. از کشورهای روسیه، الجزایر، بلاروس، قزاقستان، ازبکستان، مالزی، عراق، بورکینافاسو، اوگاندا، کومور، مالی، سریلانکا، سنگال و کره‌شمالی هم رؤسای مجالس آنها میهمان تهران بودند. از کشورهای امارات، لبنان، اردن، میانمار، زیمبابوه، قرقیزستان، برزیل، مالدیو و گابن در سطح معاون رئیس‌جمهور و معاون نخست‌وزیر حضور یافتند. وزرای خارجه کشورهای تانزانیا، نیجر، ونزوئلا، بحرین، یمن، لیبی، مصر، سودان، بولیوی، کویت، موریتانی، میانمار، کنگو، گامبیا و اریتره نیز دیگر میهمانان این مراسم بودند. از کشورهای ژاپن، هند، نیکاراگوئه، نیجر، غنا، بلغارستان، ایسلند، تونس، مجارستان، کلمبیا، اکوادور، مکزیک، شیلی، اروگوئه، مالت و سیرالئون نیز نمایندگانی حضور داشتند. همه اینها به همراه رهبران مقاومت و نیز دبیران کل سازمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و سازمان همکاری اسلامی، جلوه‌ای کاملاً بین‌المللی به این رویداد ایرانی داده بود. عکس یادگاری سران سه قوه با میهمانان خارجی، بیانگر میزان بین‌المللی بودن این رویداد بود.
در زمینه میهمانان داخلی مراسم، تقریباً همه شخصیت‌ها از مجمع تشخیص مصلحت، قوه‌قضائیه، شورای نگهبان، نیروهای مسلح، مسئولان سابق و فعلی دولت و خانواده‌های رئیس مجلس، شهید سلیمانی و دختر رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در بدو ورود از همه میهمانان داخلی و خارجی استقبال کرد و به آنان خوش آمد گفت. صحنه‌های جالب حاشیه‌ای این مراسم، داخل صحن مجلس شورای اسلامی رقم خورد. به عنوان مثال، مقامات منطقه‌ای مانند فرستاده امارات، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه و نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان هنگام حضور سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه از جای خود برخاستند و با او دست دادند. جالب‌تر اینکه وزیر خارجه ترکیه برای دقایقی با سردار قاآنی گفت‌و‌گو کرد، اما گفت‌و‌گوی بارزانی و فرمانده نیروی قدس سپاه که گویی به فارسی هم صحبت می‌کردند، طولانی‌تر بود.
نماینده دولت یمن و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در کنار هم نشسته بودند و گفت‌و‌گوی آنان جالب توجه بود. کنار هم نشستن قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و اسماعیل هنیه رئیس جنبش اسلامی حماس نیز معنای ویژه‌ای به این مراسم داد. احوالپرسی و گفت‌و‌گوی کوتاه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق و سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز از چشم نمایندگان رسانه‌ها دور نماند. گفت‌و‌گوی بارزانی با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی نیز از یک آشنایی باسابقه خبر می‌داد. وقتی پزشکیان وارد مجلس شد به گرمی مورد استقبال همکار سابق خود یعنی محمدباقر قالیباف قرار گرفت. حالا همکاری این دو، نه به عنوان نماینده مجلس، بلکه به عنوان رئیس دو قوه ادامه می‌یابد. سران سه قوه آخرین نفراتی بودند که وارد صحن مجلس شدند و مراسم تحلیف هم پس از ورود آنان، با نواختن سرود ملی آغاز شد.
هرچند آغاز مراسم با تأخیر همراه بود، اما جزئیات آن مطابق آنچه اعلام شده بود، دنبال شد. در پایان مراسم بود که پزشکیان در حلقه میهمانان خارجی و همکاران سابق خود، یعنی نمایندگان مجلس قرار گرفت. بازار مصافحه و روبوسی داغ بود و همین امر سبب ازدحامی شد که خروج رئیس‌جمهور از مجلس را با تأخیر زیادی همراه کرد. سردار قاآنی و اسماعیل هنیه نیز با استقبال مواجه شده و نمایندگان و میهمانان خارجی، ضمن گرفتن عکس یادگاری با آنان، با این دو فرمانده محور مقاومت هم دیده‌بوسی می‌کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی