صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

معاون بایدن بر رنج و درد فلسطینیان در جنگ غزه تأکید کرد

«تراژدی غزه» یا حمایت از اسرائیل؛ مسأله این است

دست دادن دو مقام سیاسی دنیا در حاشیه یک دیدار پر از جنجال، خیلی از حدس و گمان‌ها را کمی به واقعیت نزدیک کرد، دیداری که پای مردم غزه را هم به میان آورد و خانم معاون از درد و رنج آنها به عنوان یک تراژدی غمبار گفت. کامالا هریس در جریان دیدار خود با بنیامین نتانیاهو خواست به جنگ نابرابر غزه پایان دهد و اوضاع غزه با امکان ایجاد وضعیتی انسانی تغییر کند، اما در کنار دست دوستی دادن به بی‌بی تأکید کرد هرچند اسرائیل در برخی موارد حق دفاع از خود را دارد اما او در برابر شرایط انسانی وخیم در نوار غزه ساکت نخواهد ماند. در مقابل حماس مواضع اتخاذ شده هریس درخصوص غزه را یک دروغ‌پردازی در آغاز کمپین انتخاباتی او دانست.
نامزد دموکرات انتخابات آتی امریکا مشابه این حرف‌ها را چند ماه پیش در پنجاه و نهمین سالگرد رویداد معروف به «یکشنبه خونین» در شهر سلما ایالت آلاباما بر زبان آورد، او گفت «آنچه ما هر روز در غزه می‌بینیم، ویرانگر است. شرایط غیر انسانی است و انسانیت مشترک ما، ما را وادار به عکس‌العمل می‌کند.» هریس در آن سخنرانی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و از اسرائیل خواست با فراهم آوردن امکان ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به این باریکه محاصره‌شده به آنچه شرایط «غیرانسانی» و «فاجعه انسانی» در غزه خوانده است، پایان دهد. او در کنار انتقاد به سیاست‌های تل‌آویو از حماس نیز خواست تا شرایط آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را بپذیرد.
هریس در حالی برای شرایط زندگی و اوضاع وخیم غزه ابراز نگرانی کرده که کشورش طی 9 ما جنگ اسرائیل علیه غزه از هیچ‌گونه کمک مالی و تسلیحاتی دریغ نکرده است و ژست حمایتگر خود را برای رفیق دیرینه‌اش حفظ کرده است، بایدن بارها حمایت خود را از اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده است و در برابر اعتراض‌های درونی جامع امریکا بویژه دانشجویان دانشگاه‌های این کشور واکنش متفاوتی نشان نداد.
معاون رئیس‌جمهور امریکا که احتمالاً قرار است نماینده دموکرات‌های در صحنه سیاسی ایالات متحده باشد خودش را متعهد به اسرائیل و امنیت این رژیم می‌داند، اما تلاش می‌کند وجهه‌ای دیگر را برای خودش دست‌و‌پا کند تا شاید میزان محبوبیت او در میان معترضان به جنگ غزه بالا برود، او گفته زمان آتش‌بس در غزه فرارسیده است و راه‌حل دو دولتی تنها مسیری است که آزادی، امنیت و رفاه فلسطینی‌ها را تأمین می‌کند. ژستی که بسیاری معتقدند ممکن است هریس را به سمت و سوی انتقاد جدی‌تری نسبت به سیاست‌های اسرائیل ببرد.
اگرچه هریس بر حمایت تزلزل‌ناپذیر امریکا از مواضع تل‌آویو در خاورمیانه و حمایت از رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از شرکای نزدیک واشنگتن تأکید کرده و روحیاتش به دلیل زندگی با خانواده‌ای یهودی و همسری یهودی، دلیلی نیست که او را ملزم به تعلق خاطر به صهیونیسم دانست، آنچه پرواضح است حتی با روی کار آمدن هریس چیزی از سایه چتر حمایتی امریکا از رژیم صهیونیستی کم نمی‌شود اما آنچه برای هریس اولویت است، تعلق خاطر به ایالات متحده است نه اسرائیل.

جستجو
آرشیو تاریخی