صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

همایون سامه‌یح، نماینده کلیمیان در مجلس در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد

دروغ رسمی دولت امریکا درباره جامعه کلیمیان ایران

وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای که سایت فارسی‌زبان صدای امریکا آن را به صورت اختصاصی منتشر کرده است، ادعا کرد که یهودیان ایران «مجبور» به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران شده‌اند! نکته جالب توجه اما استدلال‌های دولت امریکا دراین خصوص است؛ این گزارش ادعا کرده است که چون صندوق‌های رأی در مراکز مذهبی یهودیان ایرانی آورده شده، بنابراین آنها مجبور به رأی دادن شدند! در رابطه با این گزارش ادعایی، با همایون سامه یح، نماینده کلیمیان ایران در مجلس به گفت‌و‌گو نشستیم؛ او چنین اظهاراتی را ناشی از تخاصم همیشگی امریکا با ایران می‌داند و تأکید می‌کند که هیچ فشاری برای رأی دادن بر جامعه یهودی ایران وارد نبود.

آخرین گزارش سالانه وزارت امور خارجه درباره آزادی مذهبی، مدعی شده است که ۹ هزار یهودی از جمعیت ۸۹ میلیونی ایران، مجبور به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند. آیا چنین ادعایی درخصوص جامعه کلیمیان ایران در هیچ دوره‌ای وجود داشته است؟
هیچ فشاری در مورد انتخابات و شرکت در آن به جامعه یهودی ایران وارد نشده است. مهم این است که خود مسئولان جامعه کلیمیان در ایران با میل خود مردم را ترغیب به شرکت در انتخابات کرده‌اند. نه تنها جامعه کلیمیان ایران تمایل داشتند که مردمانشان در انتخابات شرکت کنند بلکه سایر اقلیت‌های دینی در ایران شامل مسیحیان ارمنی و آشوری و کلدانی و زرتشتیان هم شامل این امر می‌شدند و تقریباً چنین رویه‌ای را در پیش گرفته و موجب ترغیب جامعه خود برای شرکت در انتخابات شدند.
این گزارش عنوان می‌کند که در اقدام بی‌سابقه‌ای، مقامات ایرانی دو روز قبل از دور اول انتخابات، نشستی را بین نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری و اعضای جامعه یهودی در کنیسه اصلی تهران در یوسف آباد ترتیب دادند. ماجرای این نشست چه بود؟
برنامه‌ای که در کنیسه یوسف آباد برگزار شد به پیشنهاد اینجانب به عنوان نماینده مجلس برگزار شد و از نمایندگان تمامی کاندیداها دعوت شد که برنامه خود را خصوصاً در ارتباط با جامعه اقلیت‌های مذهبی برای مردم توضیح دهند. مراسم به خوبی و با استقبال همگانی برگزار شد و هیچ مشکلی هم وجود نداشته است. به ما پیشنهاد شد که حوزه‌هایی را برای برگزاری انتخابات در اماکن جامعه یهودی تهران معرفی کنیم. اتفاقاً ما مکان‌هایی را معرفی کردیم که تراکم جامعه یهودی در آن کمتر باشد. یعنی مدارسی را انتخاب کردیم که نزدیک به مراکز سکونت جامعه یهودیان نبود و ما هم تمایلی نداشتیم این چنین باشد. بخشداری محترم هم که وظیفه مذاکره در این رابطه را داشته، با این موضوع مخالفت نکرد. جامعه کلیمی با افتخار 5 حوزه را معرفی کرد که در این حوزه‌ها، هم جامعه یهودی رأی خود را به صندوق انداختند و هم جامعه مسلمانان. تعداد مسلمانانی که در این حوزه‌ها رأی داده‌اند بسیار بیشتر از جامعه کلیمی بود و آن اطلاعاتی که وزارت خارجه امریکا مدعی است که می‌توان فهمید جامعه کلیمی به چه تعداد رأی داده‌اند اصلاً میسر نبود و همچنین به چه کسی رأی داده‌اند هم معلوم نیست. چون حوزه‌هایی که ما همکاری کرده بودیم در مدارس و کنیسه‌ها تشکیل دهیم، اساساً نزدیک به مراکز جامعه یهودی نبود بجز یکی از آنها.

عنوان شده که یهودیان برای رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری ایران تحت فشار قرار گرفتند. این موضوع چگونه از سوی امریکایی‌ها مطرح می‌شود؟
رأی دادن در ایران اصلاً اجباری نیست. جامعه اقلیت در ایران آنان که تمایل داشتند رأی دادند و آنانی هم که بی‌تمایل بودند رأی ندادند و هیچ فشار و ناراحتی برای آنها به وجود نیامده است. از سوی دیگر امتیاز مثبتی هم برای کسانی که رأی دادند اختصاص نیافت. همه و از جمله امریکایی‌ها هم به خوبی می‌دانند که تمایل مسئولان جامعه یهودی همواره همراهی با مسئولان نظام و خصوصاً پیروی از مقام معظم رهبری است. این اتفاق برای امریکایی‌ها اصلاً اتفاق مبارکی نبود و آنان را عصبی کرد.

آیا امریکا سعی دارد که با طرح چنین موضوعی، مسأله یهودستیزی را در مورد ایران مطرح کنند؟
این هدف اشتباهی است که امریکایی‌ها به دنبال آن هستند. در صورتی‌که اصلاً این‌گونه نیست و یهود ستیزی‌ای رخ نمی‌دهد. کمک‌های دولتی در سال‌های اخیر به جامعه یهودیان ایران بسیار افزایش پیدا کرده است. حمایت‌هایی که از سوی دولت برای زیر مجموعه‌های انجمن کلیمیان تهران چه کنیسه‌ها و چه مدارس و چه مهدهای کودک و چه رستوران‌ها و چه باشگاه‌ها صورت گرفته بسیار مثبت بوده است. از سوی دیگر هم وفاداری جامعه یهودیان به مقام معظم رهبری و نظام اسلامی بسیار زیاد است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که با وجود اینکه در غزه جنگ است و تعداد بی‌شماری از مسلمان در آنجا توسط یکسری صهیونیست یهودی نما به شهادت می‌رسند، کوچک‌ترین مشکلی بر جامعه یهودی ایران اعمال نشده است. همین امر نشان دهنده حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی از جامعه اقلیت ایران است.

امریکایی‌ها با طرح چنین موضوعی به دنبال چه هستند؟
امریکایی‌ها همواره می‌خواهند مسأله حقوق بشر در ایران را به طور غیرواقعی بزرگنمایی کنند. معمولاً هم در خصوص اقلیت‌های مذهبی شناخته شده در جمهوری اسلامی چیزی دستگیرشان نمی‌شود و مجبور می‌شوند کارهای خود را با خلاف واقع گفتن پیش ببرند. امریکا همواره در تخاصم با ایران بوده، ولی جامعه کلیمیان ایران هیچ زمانی نخواسته که وجه المصالحه‌ای در این بین باشد. بیانیه رسمی‌ای که وزارت خارجه امریکا منتشر کرده کاملاً کذب است. ما در مذاکراتی که انجام داده‌ایم اعلام کرده‌ایم که تمایلی نداریم آرای جامعه ما مشخص شود و بقیه بدانند که یهودیان ایران به چه کسی رأی داده‌اند. فرمانداری و بخشداری و سایر مسئولان مربوط به انتخابات این موضوع را قبول کردند و هیچ مشکلی هم به وجود نیامده است. ما توانستیم در این انتخابات همراه با بقیه مردم ایران قدم کوچکی برای پیشبرد اهداف نظام برداریم.

جستجو
آرشیو تاریخی