صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

پزشکیان در پاسخ به تماس تلفنی «مکرون»:

توقف فشار و تحریم حداقل انتظار ایران برای تداوم گفت‌و‌گوهای هسته‌ای است

فرستادگان چند کشور با رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان، انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران را تبریک گفت. رئیس جمهور فرانسه در این گفت‌و‌گوی تلفنی با استقبال از رویکرد رئیس جمهور مبنی بر ایجاد تعامل و تعادل در سیاست خارجی، ابراز امیدواری کرد روابط ایران با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، در دوره جدید بیش از گذشته ارتقا یابد.
پزشکیان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی، پیشینه روابط سیاسی و مراودات فرهنگی میان ایران و فرانسه را زمینه مناسبی برای توسعه تعاملات دیپلماتیک میان دو کشور دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط با فرانسه بر مبنای صداقت و اعتمادسازی مشترک را اعلام کرد. رؤسای جمهور ایران و فرانسه در این مکالمه تلفنی یک ساعته درباره مسائل و موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات رفع تحریم، جنگ اوکراین و آخرین وضعیت و تحولات در غزه و لبنان به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.
رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات رفع تحریم در چهارچوب توافق شده، اجرایی شدن همه تعهدات از سوی طرفین و توقف فشار و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را حداقل انتظار جمهوری اسلامی ایران از این توافق و زمینه مناسبی برای تداوم و پیشبرد گفت‌و‌گوها دانست وتصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به استناد بیش از 15 گزارش آژانس انرژی اتمی به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده است، اما امریکایی‌ها بدون عمل به تعهدات خود، ضمن خروج یکطرفه از این توافق، تحریم‌های ظالمانه مضاعفی نیز به ملت ایران تحمیل کرده‌اند.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید تنش‌ها در مرزهای جنوبی لبنان با رژیم صهیونیستی، نسبت به تبعات و نتایج هرگونه تجاوز به لبنان هشدار داد و افزود‌: رژیم صهیونیستی در صورت حمله به لبنان اشتباهی بزرگ مرتکب خواهد شد که تبعات سنگینی برایشان به همراه خواهد داشت.
رئیس جمهور با اشاره به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان، حمله به بیمارستان‌ها و نیروهای امدادی، تصریح کرد: صهیونیست‌ها با اشغال فلسطین بیش از 75 سال است که از هیچ جنایتی علیه فلسطینیان فرو‌گذار نکرده و تمام چهارچوب‌ها و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند. پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای رفع بحران در غزه و همچنین استقرار صلح و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورها نیز به مسئولیتشان در قبال مردم مظلوم غزه عمل کنند.

دیدار نخست‌وزیر کوبا با رئیس جمهور
عصر دیروز «مانوئل ماررو کروز» نخست‌وزیر کوبا نیز که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور به تهران سفر کرده، با مسعود پزشکیان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. پزشکیان در این دیدار بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و توسعه روابط با کوبا در دوره جدید تأکید کرد.
او ضمن قدردانی از مواضع کوبا در محافل و مجامع بین‌المللی و نیز تأکید بر ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از آرمان‌های استقلال‌طلبانه و آزادیخواهانه کوبا، بر اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در سفر رئیس جمهور شهید دکتر رئیسی به کوبا تأکید کرد . نخست‌وزیر کوبا نیز با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری بویژه در بخش انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و بیوتکنولوژی بر اراده کشورش برای اجرای توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور تأکید کرد.

ملاقات با نخست‌وزیر سوریه
پزشکیان در برنامه‌ای دیگر با «حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه در تهران دیدار کرد. رئیس جمهور کشورمان، دو کشور را دوست روزهای سخت یکدیگر دانست و بر ضرورت تقویت روابط اقتصادی، تجاری و تعاملات فرهنگی و اجتماعی دو ملت متناسب با روابط سیاسی ممتاز فیمابین تأکید کرد.
رئیس جمهور افزود: دولت چهاردهم با ارزیابی وضعیت فعلی روابط دو کشور تدابیر لازم برای تسریع در اجرای توافقات فیمابین و ارتقای سطح روابط را اتخاذ خواهد کرد.
«حسین عرنوس» نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار، گرم‌ترین سلام‌ها و صمیمانه‌ترین تبریکات رئیس جمهور سوریه را نیز به رئیس جمهور کشورمان رساند و اظهار کرد: در دو سال گذشته گام‌های پرشتابی در مسیر توسعه روابط دو کشور برداشته شده، اما همچنان ظرفیت‌های متعددی برای تعمیق مناسبات وجود دارد که باید در راستای عملیاتی شدن آنها گام برداریم. روز گذشته «رونالد ازی لاملا» وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز که به منظور شرکت در آیین تحلیف به ایران سفر کرده است با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی