صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

کمر گرما شکسته می‌شود

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

«صادق ضیائیان» رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور  در مورد دمای هوا در گفت‌و‌گو با «ایران» میانگین دمای کشور را نسبت به گذشته افزایشی اعلام کرده و می‌گوید: درست است که در روزهای اخیر اغلب شهرهای کشور افزایش دما داشته‌اند و حتی زابل به‌عنوان گرمترین شهر جهان به ثبت رسیده اما هیچ رکورد بی‌سابقه‌ای ثبت نشده و تنها در برخی از شهر‌ها مانند یزد، ۳ شهر در کرمان (شهداد، بم و ریگان) و سیستان و بلوچستان رکورد سال‌های اخیر جابه‌جا شده است. همچنین دمای تهران هنوز به سال‌های گذشته نرسیده است. طی روزهای اخیر ساکنان پایتخت دمای ۴۲ درجه را تجربه کردند در حالی که رکورد تهران دمای ۴۲.۶ درجه است.
وی میزان افزایش دما در کوتاه‌مدت را پدیده غالب این روزها عنوان کرده و ادامه می‌دهد: بر‌اساس رصد نقشه‌های هواشناسی طی 2 روز اول هفته جاری شهر یزد در روز شنبه (۶ مرداد ماه) دمای ۴۶.۱ درجه سانتیگراد را تجربه کرد، درحالی که یک روز قبل دمای هوای این شهر ۴۵ درجه بود. پیش از این گرم‌ترین روز بافق در ۵۰ سال گذشته با رقم ۴۸.۴ درجه در ۳ مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده بود که روز جمعه (۵ مرداد) با ثبت دمای ۴۹.۳ درجه رکورد جدیدی به ثبت رسیده است.
ضیائیان درباره گرمای روز‌های آینده کشور می‌گوید: آنطور که نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از فردا (چهارشنبه) دما در نیمه شمالی کشور افزایش خواهد داشت و در بخش‌هایی از غرب مانند کرمانشاه، لرستان و... کاهش دما را خواهند داشت. بر این اساس  فردا نوار شمالی کشور و شمال غرب شامل استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، قزوین، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی افزایش دما را خواهند داشت اما بقیه مناطق کشور با کاهش دما مواجه خواهند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی