صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

تکریم مؤدیان؛ الفبای کار سازمان امور مالیاتی

سید محمد‌هادی سبحانیان
رئیس سازمان امور مالیاتی

یکی از ملزومات مهار تورم در کشور، تأمین منابع پایدار غیرتورمی برای بودجه دولت است که در کنار کنترل رشد هزینه‌های دولت، منجر به کاهش کسری بودجه دولت می‌‌شود که مصداق بارز این‌گونه منابع پایدار، درآمدهای مالیاتی است.
بدون شک برای افزایش تحقق درآمدهای مالیاتی باید به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی، توسعه پایگاه‌های داده، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و کاهش دامنه معافیت‌های غیرضرور مالیاتی حرکت کرد به همین منظور این امور مورد اهتمام سازمان امور مالیاتی بوده و خواهد بود.
پرواضح است یکی از اموری که  زمینه‌ شفافیت و جامعه‌پذیر کردن امر مالیات‌ستانی در کشور را فراهم آورده و زمینه‌ساز افزایش مالیات‌ستانی عادلانه شده این است که مردم احساس شفافیت و رضایت خاطر در موعد پرداخت مالیات داشته باشند و به عنوان مؤدی مالیاتی خود را در فرایند پیشرفت و آبادانی کشور سهیم بدانند. به همین دلیل می‌طلبد شفافیت مالی لازم در هزینه‌کردهای مالیاتی صورت گرفته و این باور در آحاد مردم به عنوان مؤدیان مالیاتی و شریک‌های اجتماعی دولت در امر توسعه ایجاد شود که مالیات پرداختی ایشان صرف امور ضروری جامعه بویژه پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شده است.
 از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که سازمان امور مالیاتی سازمان خدماتی نیست، بلکه سازمانی است که از مردم مالیات دریافت می‌کند پس باید آنها را تکریم کند؛ چون اگر یک مؤدی با ممیزی خوش‌برخورد و خوش‌اخلاق روبه‌رو شود، به ‌یقین با رضایت‌ خاطر بیشتری مالیات پرداخت می‌کند.
پس تکریم و احترام به مؤدی الفبای کار سازمان امور مالیاتی در کشور است و تمام همکاران سازمانی می‌دانند در جبهه‌ای در حال فعالیت هستند که مردم حضور دارند؛ مردمی که به حاکمیت پول پرداخت می‌کنند؛ پس به قطع و یقین برنمی‌تابیم که کسی با چهره و رفتار نامناسب، چهره نظام مالیاتی کشور و سایر همکاران را مخدوش کند.
امروز براساس آمار و نظرسنجی‌ای که انجام شده خوشبختانه تاکنون عملکرد سازمان مالیاتی در این حوزه بسیار خوب و موفق بوده است؛ کما اینکه هنوز جا برای پیشرفت و موفقیت بیشتر در مقاصد و اهداف وجود دارد.
از مصادیق تکریم مؤدیان این است که طی یک سال اخیر بیش از 7 برابر میزهای خدمت را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم. این اقدام نشان‌دهنده این موضوع است که اراده ما و مدیران‌مان برای پاسخگویی به مؤدیان مالیاتی و برطرف ‌کردن ابهامات و سؤالات آنها جدی است. علاوه بر موضوع میز خدمت در زمینه‌های مختلفی از جمله تسهیل تکالیف مؤدیان، الکترونیکی کردن فرایندهای مالیاتی، بخشودگی 100 درصدی جرایم و... اقدامات بسیار خوب دیگری جهت تکریم مؤدیان انجام شده است.
همین امور در سال گذشته سبب شد  تأمین هزینه‌های جاری دولت از محل درآمد مالیاتی به 58 درصد برسد. این در حالی است که این میزان در ۱۲ سال گذشته حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد بود به طوری که همان‌طور که بارها اعلام شد در سال گذشته درآمدهای مالیاتی ۱۰۸ درصد تحقق یافت. بدون شک این دستاورد مهم حاصل شناسایی فرارهای مالیاتی در دولت سیزدهم بود به طوری که در سنوات گذشته کوچه به کوچه و شهر به شهر این اقدام صورت می‌گرفت ولی در وضعیت فعلی کارکنان سازمان مالیات پشت میزهایشان نشسته‌اند و فرارهای مالیاتی را شناسایی می‌کنند؛ البته سازمان امور مالیاتی طی سالیان اخیر به دنبال تحقق رشد تولید بوده، به همین دلیل در راستای حمایت از تولید در یک اقدام بی‌سابقه نرخ مالیات بر درآمد واحدهای تولیدی را طی دو سال گذشته به ترتیب ۵ و ۷ درصد کاهش داده و برای سال ۱۴۰۳ نیز کاهش ۵ درصدی را پیشنهاد داده لذا هدف سازمان کاهش فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی