صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

پیام تبریک حامد بهداد به مسعود کیمیایی
7 مرداد سالروز تولد 82 سالگی مسعود کیمیایی فیلمساز مطرح و از چهره‌های اصلی موج نو سینمای ایران بود. برخی بازیگران با انتشار تصاویری تولد او را تبریک گفتند. از میان این تبریک‌ها، پیام حامد بهداد در کانون توجه قرارگرفت. حامد بهداد که بعد از «محاکمه در خیابان» و «جرم» با این فیلمساز دیگر همکاری نداشت سال‌ها قبل در برنامه تلویزیونی از مسعود کیمیایی انتقاد کرد وتوضیح داد که به عنوان علاقه‌مند آثار کیمیایی، پس از همکاری با او سرد و مأیوس شده است. او گفت کیمیایی برای درگذشت پدرش حتی یک پیام هم نداده است و منش او را با زنده‌یاد داریوش مهرجویی مقایسه کرده بود. او همچنین در گفت‌وگویی سم‌پاشی‌های پولاد کیمیایی را عامل این عدم همکاری عنوان کرده بود. بهداد به مناسبت تولد مسعود کیمیایی در استوری اینستاگرام خود نوشت: «جناب استاد مسعود کیمیایی تولدتان بر سینمای ایران بسیار مبارک است. سینمای شما برای فرهنگ نمایش ایران اتفاقی بزرگ بوده و هست. چراغی که شما در سینمای ایران برافروختید هرگز خاموش نخواهد شد.» انتشار تصویر این بازیگر در کنار مسعود کیمیایی در بهار امسال نیز گویای آن بود که کدورت‌ها برطرف شده است.
 
ادامه فعالیت‌های خیرخواهانه خواننده محبوب
«فعالیت خیرخواهانه هنرمندان»؛ با دیدن این گزاره اولین تصویری که به ذهن عامه مردم متبادر می‌شود محسن چاوشی است. پس از خبر شگفت‌انگیز آزادی یکصد و ده زندانی غیرعمد در روز عاشورا با همکاری این خواننده، خبر کمک ۳ میلیارد ریالی محسن چاوشی و آزادی ۲۰ زندانی در کرمان به عنوان تازه‌ترین اقدام خیرخواهانه این هنرمند در فضای مجازی وایرال شده و کاربران شبکه‌های اجتماعی از مشارکت او در امور عام‌المنفعه نوشته‌اند. کاربری در این باره نوشته: «چاوشی بین جامعه و سلبریتی‌ها بالانس ایجاد کرده و نشان داده که همه ما نسبت به جامعه خود مسئولیت داریم حتی اگر در جایگاهی قرار داشته باشیم که سرشار از ثروت و شهرت باشد.» برخی کاربران از او به عنوان الگویی در جامعه و در بین سلبریتی‌ها یاد کرده‌اند.
 
جای خالی شهید جمهور
همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، «تنفیذ» یکی از هشتگ‌های ترند شده در شبکه اجتماعی ایکس بود و فعالان این شبکه از زوایای مختلف به این مراسم پرداختند. روحیه جهادی که از توصیه‌های رهبری در این مراسم بود یکی از محورهای مورد بحث کاربران شد. «باید کار جهادی باشد، با کنترل از راه دور نمی‌شود، باید رفت در دل کار» برخی کاربران این عبارت برگرفته از سخنان رهبری را با تصاویری از آیت‌الله رئیسی و حضور او در دل بحران از جمله وقایعی چون زلزله و... بازنشر کردند و از جای خالی رئیس‌جمهور شهید نوشتند. کاربران همچنین با عباراتی همچون «مسعود جمهور» آغاز دوران 4 ساله ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان را تبریک گفتند. پرستو علی‌عسگر نجاد نویسنده و فعال فرهنگی در این باره نوشته است: «حس مادری رو دارم که داره دخترش رو میفرسته خونه بخت همون قدر امیدوار، دلواپس، متوکل، دعاگو. سیدابراهیم رئیسی امانتدار خیلی خوبی بود. خدا به حق خون پاک این مرد مسعود پزشکیان رو بهترین و موفق‌ترین رئیس‌جمهور امانتدار و خادم ایران قرار بده و الحمدلله که در کشوری زندگی می‌کنیم که وقتی در مهم‌ترین تریبون سیاسی‌اش، حسینیه امام خمینی، سران قوا کنار هم نشسته‌اند قابی جز «نتیجه خواست مردم نمی‌بینیم؛ از رهبر گرفته تا خبرگان و رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و وزرا همه با رأی و انتخاب مردم انتخاب شدند.»
 
حلالیت‌طلبی پدر از دختر
از ویدیوهای وایرال شده در فضای مجازی حلالیت‌طلبی پیشکسوت کارشناس فوتبال در مراسم خاکسپاری دخترش است. امیر حاج‌رضایی، چند روز پیش در سوگ از دست دادن دخترش سوگوار شد. دکتر بهار حاج‌رضایی پس از چند سال مبارزه با سرطان درگذشت و پدر در آیین خاکسپاری دخترش در جایی که طبق سنت و عادت مألوف برای درگذشته حلالیت می‌طلبند، خود به احترام دخترش ایستاده و به عنوان پدر از دخترش حلالیت خواست.
 
درخواست داوودنژاد از رئیس‌جمهور
علیرضا داوودنژاد که این روزها فیلم سینمایی «مصائب شیرین 2» را روی پرده اکران دارد در اینستاگرام خود یادداشتی خطاب به رئیس‌جمهور منتخب نوشته است. او در این یادداشت به صورت ضمنی درباره دغدغه گیشه و فروش بر فرهنگ و به تعبیر خود «خدایی پول» اظهار نگرانی کرده و در بخشی از یادداشت خود آورده است: «مدیرت فرهنگی جز با اعتماد به نیروهای دانا و خوش‌قریحه و متخصص و خلاقی که در آثار آنها احترام به مخاطبان و نگرانی واقعی برای مردم و نسل‌های آینده منعکس است نمی‌تواند به مقابله با این خدای قهار برود و به محدود کردن قلمرو اثر‌گذاری او و تغییر ذائقه ملت و اعتلای سلیقه ملی دست پیدا کند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی