نگاهی به نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه می روند

تنور داغ هنرهای نمایشی در گرم‌ترین روزهای سال

گروه فرهنگی/ این روزها علاقه‌مندان تئاتر ،شاهد روی صحنه رفتن کارهای تازه‌ای هستند؛ نمایش‌هایی که برخی از آنها بنا به استقبال تماشاگران برای مرتبه دوم یا حتی سوم است که دور تازه‌ای از اجرای خود را آغاز می‌کنند. در گزارش امروز درباره برخی از نمایش‌هایی می‌خوانید که در این روزهای تابستانی تنور هنرهای نمایشی را گرم نگه داشته‌اند.

اجرای دوباره سراب بعد از
بیست سال
«سراب» عنوان نمایشی آیینی- مذهبی به کارگردانی سیدمحمد جواد طاهری است که اجرای آن از روز گذشته آغاز شده است. این نمایش دومین مرتبه‌ای است که بعد از سال‌ها در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. این نمایش که به قلم سید حسین فدایی حسین به نگارش درآمده، در شرایطی روی صحنه می‌رود که اولین بار در سال ۱۳۸۲ میزبانی علاقه‌مندان تئاتر را به عهده داشته و حالا پس از گذشت حدود ۲۰ سال دوباره مقابل تماشاگر اجرا می‌شود.
در «سراب » مرجان آقا نوری، مجید امیری، محمدرضا حیدری، کرامت رودساز، کوروش زارعی، سیروس کهوری‌نژاد، میثم موسویان، داریوش نصیری و رحیم نوروزی به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش جدیدترین اثر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با مشارکت بنیاد رودکی است که با زبان قصه به موضوع پیشنهاد امان‌نامه شمر به حضرت عباس (ع) می‌پردازد. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «نه آن‌که مشک می‌بخشد راستگوست؛ نه آن‌که شمشیر می‌دهد...»

نمایش «قضیه تفنگ چخوف»
در هامون
«قضیه تفنگ چخوف» عنوان نمایشی نوشته احسان بدخشان است که به کارگردانی اشکان پیرزنده دل در تماشاخانه هامون به روی صحنه می‌رود.
محمد‌علی الحمد، مهران اکبری، نیکو پشوتن، عماد جاویدپور، محمد معتضدی، پرستو الماس، یگانه منصوری، سیاوش کریما، سارا عزیزی، نیلان نکویی و درسا مهری هنرمندان حاضر در این نمایش هستند.‌ در خلاصه داستان «قضیه تفنگ چخوف» آمده: «‌۱۰ تن از مشاهیر بزرگ جهان برای اولین بار در دنیای پس از مرگ با هم وارد مسابقه‌ای می‌شوند و…»

اجرای «شالهنگ» در عمارت
نوفل لوشاتو
نمایش «شالهنگ» به نویسندگی و  کارگردانی بابک قادری هم کار دیگری است که اجرای آن چند روزی است در عمارت نوفل لوشاتو آغاز شده است.
 مرضیه صدرایی، حامد رحیمی نصر، آیلار نوشهری، عقیل بهرامی، بهداد قادری، بهزاد کریمی، محمدرضا حسنی، مهناز نوروزی، شهناز نوروزی و مبینا هادی بازیگران این نمایش هستند. در خلاصه داستان این نمایش آمده: «‌تجربه‌های تازه از روابط پر آوازه.»

اجرای تازه «اتاق ورونیکا»
نمایش «اتاق ورونیکا» به کارگردانی النا امیدی،  دور دوم اجرای خود را در خانه هنر دیوار آغاز کرده است.
نگار بابایی، النا امیدی، مهرشاد امینی، سیدعلی جدّا، دینا جعفری‌راد، بیتا گلابرودی و روژان حاتمی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این نمایش که از آثار «آیرا لوین بوده» و توسط شهرام زرگر ترجمه شده، آمده است: « زن و مرد میانسال، خواسته‌ عجیبی از دختر جوان دارند: از او می‌‌خواهند تا نقش دختر مرده‌ای را برای چند دقیقه بازی کند.» نمایش «اتاق ورونیکا» پیش‌تر در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته بود.
«اتاق ورونیکا» از نوشته‌های مشهور ایرا لوین، نویسنده‌ای است که پولانسکی بر اساس کتاب «بچه رزماری» وی، فیلمی با همین نام ساخته است. این اثرنمایشی خط باریک بین واقعیت و خیال، جنون و قتل را بررسی می کند.

 دور سوم اجرای نمایش
«سی و یک رؤیا»
دور سوم اجرای نمایش «سی و یک رؤیا» به نویسندگی و کارگردانی جواد مولانیا از ۱۷ مرداد در عمارت نوفل‌لوشاتو آغاز می‌شود .نورا هاشمی، هومن کیایی، نازنین احمدی، عارف عباسی، امیر‌محمد رفیع‌خواه، سوگند قریشی، آرسام فیروزی، محمدرضا محبی، دیبا حکیم الهی و فاطمه حسین‌آبادی هنرمندانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
این درام روانشناسانه نیم نگاهی به مسأله مهاجرت دارد و با اجرای محدود در عمارت نوفل‌لوشاتو به روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان نمایش « سی و یک رؤیا» آمده:« احمد و مینا رؤیایی در سر دارند، اما چه کسی شجاعت دست کشیدن دارد؟ و چه کسی شجاعت ماندن؟»

نمایشی از جنایت‌های داعش
علیه زنان ایزدی
«آخرین دختر» عنوان نمایشی برگرفته از کتاب «آخرین دختر» نوشته نادیا مراد، دختر ایزدی است که از چنگال داعشی‌ها نجات یافته و بخشی از رنج‌هایی را که به واسطه جنایت‌های داعش بر زنان ایزدی گذشته به تصویر کشیده است. امید افشاری در تازه‌ترین کار خود به سراغ این کتاب رفته و «آخرین دختر» را در خانه هنر دیوار با همین نام به روی صحنه برده است. نمایش «آخرین دختر» بازگوی زندگی زنان آزار دیده‌ای است که با تمامی سختی‌ها در مسیر رسیدن به برابری و عدالت تلاش می‌کنند. در این نمایش، مریم ‌جزینی، سارا شفابخش، هدی ‌قنواتی، صحرا کریمی و پریسا ‌محسنی‌اصیل ایفای نقش می‌کنند.‌ اسامی شخصیت‌های این نمایش حقیقی هستند. در خلاصه داستان نمایش «آخرین دختر» به کارگردانی امید افشاری آمده:« نمایش آخرین دختر بازگویی زندگی زنان آزار‌دیده‌ای است که با تمامی سختی‌ها در مسیر رسیدن به عدالت تلاش می‌کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی