صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

احیای 464 واحد اقتصادی راکد، زمینه اشتغالزایی 3 هزار و 852 نفر را فراهم کرد

صنایع آذربایجان شرقی بر مدار توسعه

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

«آذربایجان شرقی» باوجود بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی، یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور محسوب می‌شود. استانی واقع در شمال غربی ایران که به‌دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و موقعیت ویژه جغرافیایی از ظرفیت‌های برجسته‌ای در حوزه صنایع برخوردار بوده و حرکت چرخ‌دنده‌های تولیدش را با احیای واحدهای راکد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع خودروسازی، فولاد، پتروشیمی، نساجی و... توسعه داده است. صنایعی که علاوه بر اشتغالزایی مستقیم، به‌دلیل ارتباطات گسترده با بخش‌های مرتبط و وجود زنجیره‌های تأمین، زمینه اشتغالزایی غیرمستقیم را فراهم کرده و به توسعه و آبادانی استان کمک شایانی کرده است.
 
رتبه سوم در ایجاد واحدهای صنعتی جدید
«عبدالحمید سرتیپی» سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به راه‌اندازی تعداد 450 واحد صنعتی جدید با ارزش سرمایه‌گذاری 14 همت و اشتغال 7 هزار نفر، به «ایران» می‌گوید: «استان آذربایجان شرقی با راه‌اندازی 440 واحد طرح توسعه با ارزش سرمایه‌گذاری 20 همت و اشتغال 20 هزار نفر رتبه سوم کشور در راه‌اندازی طرح‌های توسعه واحدهای تولیدی را کسب کرده است.»
وی به کسب رتبه دوم کشوری در صدور جواز تأسیس جهت شروع سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان شرقی اشاره کرده و می‌گوید: «در طول خدمت رئیس جمهور شهید تعداد 3 هزار و 700 فقره جواز تأسیس به ارزش سرمایه‌گذاری بیش از 150 همت با پیش‌بینی اشتغال 90 هزار نفر جهت شروع سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان صادر گردیده است که این امر نشان از افزایش علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در استان دارد.»
 
رتبه اول در صدور جواز توسعه‌ای
طبق گفته این مقام مسئول، «آذربایجان شرقی با صدور 21 ماهه تعداد 290 فقره جواز توسعه با ارزش سرمایه‌گذاری 25 همت و اشتغال 10 هزار نفر، رتبه اول کشوری در صدور جواز توسعه‌ای برای ارتقای ظرفیت و تنوع محصولات واحدهای تولیدی را به خود اختصاص داده است.» سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تصریح می‌کند: «استان آذربایجان شرقی با پایش 2 هزار و 950 طرح در دست اجرا در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی استان با سرمایه‌گذاری 68 هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال 42 هزار نفر، رتبه اول استانی در بیشترین طرح در دست اجرا را به خود اختصاص داده است.»
 رشد ۴۳.۵ درصدی صادرات
«عبدالحمید سرتیپی» به احیای 220 واحد راکد صنعتی و بازگشت آنها به چرخه تولید و ایجاد زمینه اشتغالزایی برای بالغ بر 2 هزار نفر اشاره کرده و می‌گوید: «طی این مدت، بیش از 300 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و رسیدگی به مشکلات 500 واحد تولیدی برگزار شده تا از تعطیلی واحدهای تولیدی (300 مورد مربوط به تعیین تکلیف بدهی معوق واحدها به بانک‌ها) جلوگیری شود.»
وی به تلاش‌های بخش صنعت و معدن و بازرگانی داخلی در پیگیری و پایش 25 مگاپروژه با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو و 40 هزار میلیارد تومان می‌گوید: «افتتاح طرح توسعه پتروشیمی تبریز در زمینه پلی‌اتیلن سنگین به ظرفیت 310 هزارتن به‌عنوان محصول استراتژیک بالادست با سرمایه‌گذاری 5 همت، سیم و مفتول فولادی شرکت سهند آسیا با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی و آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بزرگترین معدن مس بخش خصوصی در زمینه کنسانتره مس و مس‌کاتد توسط شرکت صنایع معدنی مهر اصل و... بخشی از اقدامات انجام شده در دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی در استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.» سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در آخر می‌افزاید: «تقویت دیپلماسی با کشورهای همسایه در سال‌های اخیر موجبات رشد چشمگیر در صادرات استان را فراهم کرده است؛ به گونه‌ای که در ۲ ماهه اول سال‌جاری، رشد صادرات به ۴۳.۵ درصد رسیده است.»
 
احیای واحدهای راکد
احیای واحدهای تولیدی راکد در شرایطی که رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت به‌شمار می‌رود، راهبردی کارآمد و اثربخش در مسیر رشد اقتصادی محسوب می‌شود. واحدهایی که فعالیت‌شان بنا به دلایلی نظیر عدم تأمین مالی، کمبود سرمایه و نقدینگی، بدهی به نظام بانکی، عدم توانایی در بازاریابی و... متوقف شده و حالا با حمایت‌های دولت و بخش خصوصی در مسیر احیا و فعالیت مجدد قرار گرفته است. آذربایجان شرقی یکی از استان‌های کلیدی در حوزه صنعت است که طی دو سال گذشته حدود ۱۴۰ واحد صنعتی کاملاً راکد، ۸۰ واحد راکد در بخش معدن و ۸۰ واحد با تغییر مدیریت در آستانه‌ راکد شدن به چرخه تولید بازگشته است. این اقدام مهم در نتیجه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همکاری دستگاه‌های اداری و سیستم بانکی استان انجام شده تا نویدبخش تحولات مثبت در اقتصاد آذربایجان شرقی باشد.
«رحمان فلاح» مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری آذربایجان شرقی به «ایران» می‌گوید: «طی 2 سال اخیر (1401 و 1402) در بخش صنعت و معدن، 315 بنگاه اقتصادی راکد احیا شده و برای 2 هزار و 719 نفر اشتغالزایی ایجاد شده است. همچنین در بخش کشاورزی، 95 واحد راکد احیا و فعال شده و برای 736 نفر شغل ایجاد شده است. در بخش گردشگری و صنایع دستی نیز 54 واحد راکد احیا شده و با فعالیت دوباره این واحدها، 397 نفر مشغول به کار شدند. به این ترتیب در مجموع، طی 2 سال اخیر، 464 واحد و بنگاه اقتصادی راکد در استان آذربایجان شرقی احیا شده و برای 3 هزار و 852 نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.»
 
جذب سرمایه‌گذاری خارجی
«محمد کلامی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، احیای واحدهای راکد و راه‌اندازی واحدهای جدید را گامی مهم در تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی دانسته و به «ایران» می‌گوید: «احیای واحدهای راکد با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، موجبات افزایش اشتغالزایی در استان را فراهم کرده است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ از محل احیا و ایجاد واحدهای تولیدی، ایجاد ۱۷ هزار شغل محقق شده و آذربایجان شرقی در رتبه چهارم کشوری قرار گرفته است.» وی به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای ایجاد واحدهای تولیدی جدید اشاره کرده و می‌گوید: «میزان سرمایه‌گذاری مصوب برای استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱، ۱۷۵ میلیون و ۷۶۰ هزار دلار برای اجرای ۲۸ طرح بود که ۹۱ میلیون و ۴۳۳ هزار دلار آن برای ۲۲ طرح تولیدی آن جذب شده است.» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، بخش خصوصی را متولی بیش از 90 درصد اقتصاد آذربایجان شرقی در حوزه‌‌‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و... دانسته و تأکید می‌کند: «ما تلاش کردیم تا با ایجاد یک رابطه سازنده و برنامه‌محور با بخش خصوصی، راه توسعه استان و جذب سرمایه‌گذاری را هموارتر کنیم. در نتیجه، استان آذربایجان شرقی در لیست چهار استان برتر کشور در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته و رتبه اول صدور مجوزهای ایجادی در حوزه تولید را به خود اختصاص داد.»

جستجو
آرشیو تاریخی