صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

فلسفه عشق

 اثری از آندره گراله
 ناتاشا مک‌کیور و جو ساندرز
 ترجمه: تورج ‌الله وردی
 با اینکه عشق پدیده‌ای است که تقریباً همه انسان‌ها آن را تجربه می‌کنند اما کمتر مورد مداقه فلسفی قرار گرفته است. از این‌رو، دانشگاه راتلج در سال ۲۰۲۲ در سری کتاب‌های فلسفه معاصر خود، کتاب «فلسفه عشق» را با عنوان اصلی
«Philosophy of Love in the Past, Present, and Future» منتشر کرد که شامل مجموعه مقالاتی بدیع از نویسندگان مختلف درباره رویداد عشق است که به بررسی چگونگی تکامل و تنوع تفکر فلسفی درباره عشق در طول زمان پرداخته و چالش‌ها و فرصت‌های سبک زندگی معاصر در این‌باره را مورد تحقیق قرار می‌دهد و توسط 3 فیلسوف متخصص در حوزه اخلاق و عشق ویرایش شده است؛ آندره گراله استادیار فلسفه دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ناتاشا مک‌کیور استاد اخلاق کاربردی دانشگاه لیدز انگلستان است و جو ساندرز هم مدرس فلسفه دانشگاه دورام است. به این اعتبار می‌توان گفت، با کتابی تخصصی اما عامه‌فهم طرف هستیم که می‌تواند هم دوستداران فلسفه و هم عموم مردم را مخاطب خود کند.
در بخش نخست این اثر، تاریخ اندیشه فلسفی عشق و خاستگاه تاریخی آن مرور شده است؛ از متفکران یونان باستان نظیر افلاطون و ارسطو گرفته تا نقد کی‌یرکگور بر عشق ترجیحی و تفسیر رازآلود اریش فروم از هنر عشق ‌ورزیدن را می‌توانیم در این فصل بیابیم.
نویسندگان در بخش دوم، درک فعلی از عشق و شیوه‌های رایج عشق‌ورزی با ‌توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی دنیای مدرن را مورد مطالعه و تدقیق قرار داده‌اند؛ چگونگی تغییر عشق در طول زمان، روند عاشق شدن، بُعد اروتیک عشق رمانتیک و تفسیر عشق والدین را می‌توان در این بخش دنبال کرد.
در بخش سوم هم تلاش شده تا نظریات مختلف درباره «عشق در آینده» مورد مطالعه قرار گیرد. این بخش شامل مقالاتی است که به تأثیر فناوری‌های مختلف بر عشق، مانند اپلیکیشن‌های دوستیابی، رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی می‌پردازد و چشم‌اندازها و مشکلات عشق رمانتیک در جامعه لیبرال را نقد و بررسی می‌کند.
با توجه به فصول کتاب، در مجموع می‌توان گفت: رویکردهای مختلف تاریخی، فلسفی، روانشناختی، هنجاری و اخلاقی در باب عشق که در این کتاب جمع‌آوری شده به این اثر، جامعیت لازم را بخشیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی