دولت جدید انگلستان: کشور ورشکسته و درهم شکسته است

بریتانیای فقیر

آرزو نوروزجم
خبرنگار

 
اقتصاد انگلستان که چند سالی می‌شود به دلیل خروج از برگزیت، کرونا و تورم بالا و بحران ناشی از قدرت خرید، کمی لنگ‌لنگان راه می‌رود، این روزها اوضاع و احوالش روبه‌راه نیست و  «راشل ریوز» وزیر خزانه‌داری جدید انگلیس که بعد از انتخابات جدید بر سر کار آمده، صدای اعتراضش بلند شده و یکی دو هفته قبل در مصاحبه‌ای، شرایط اقتصادی انگلستان را بسیار بد توصیف کرد.
او گفته دولت جدید، بدترین اقتصاد را از زمان جنگ جهانی دوم به ارث برده و وضعیت خزانه انگلیس خراب است و دخل و خرج کشور با هم همخوانی ندارد. خانم ریوز این وضعیت را ارثیه 14 سال حکمرانی محافظه‌کاران بر امور بریتانیا دانسته و به این نکته اشاره کرده که بارها بابت وخامت این اوضاع هشدار داده است. اوضاعی که قرار است وزیر خزانه‌داری انگلیس در پارلمان گزارشی مفصل از آن به نمایندگان ارائه دهد. پیش از آنکه ریچل ریوز روز دوشنبه برای ارائه گزارش دست‎ به کار شود، دفتر کی‌یر سامرز نخست‌وزیر جدید انگلیس از حزب محافظه‌کار با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بریتانیا «ورشکسته و درهم‌شکسته» است. در این بیانیه به این مورد نیز اشاره شده که دولت قبلی تعهدات مالی زیادی برای سال مالی جاری داده است، بدون آنکه بداند پول این تعهدات از کجا می‌آید. حزب کارگر که در انتخابات ماه گذشته انگلستان توانست اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست آورد و بعد از گذشت 14 سال بر امور سیاسی و اقتصادی بریتانیا حاکم شود، حالا حزب محافظه‌کار را متهم کرده است که در دوران قدرت، حزب خود را در اولویت و کشور را در رتبه دوم قرار داده و از روی منفعت سیاسی عمل کرده‌اند.
 
گروکشی آماری
حزب کارگری‌ها در گرماگرم انتخابات و به دنبال انتقادات از هر آنچه محافظه‌کاران در آن 14 سال حضور در قدرت انجام دادند، وعده کرده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات نرخ مالیات بر درآمد، هزینه بیمه و مالیات بر ارزش افزوده را افزایش نخواهند داد. اما مشخص نیست هزینه‌هایی که در مورد آنها قرار است در پارلمان چانه‌زنی کنند، قرار است از کجا تأمین شود.
 
گوی و میدان
برای خزانه‌داری حزب کارگر
وعده‌هایی که حالا که بر سر قدرت هستند، عمل به آنها برای حزب کارگر هزینه‌بر خواهد بود و ریچل ریوز، وزیر خزانه‌داری مجبور است به این وعده‌ها پایبند بماند. بلومبرگ، در گزارشی خبر داد خانم ریوز در سخنان خود قصد دارد از حکومت محافظه‌کار به دلیل فرصت‌های از دست رفته برای رشد اقتصادی انتقاد کند و هشدار دهد که تصمیمات دشوار باید گرفته شود.
گاردین نیز در گزارش خود به کسری بودجه انگلیس اشاره کرده که از دهه ۱۹۶۰ یعنی در زمان بیش از یک دهه ریاست دولت حزب محافظه‌کار، به بالاترین سطح رسیده است، در حالی که این کشور به‌شدت تحت تأثیر شوک‌هایی از جمله برگزیت، همه‌گیری کرونا و بحران هزینه زندگی قرار گرفته است.
هرچند دولت پیشین انگلیس اقداماتی را در جهت کاهش نرخ تورم به هدف 2 درصد و افزایش دستمزدها انجام داده است اما با تمامی کارهای مثبت دولت انگلیس، بحران هزینه‌های زندگی در این کشور همچنان وضعیت تعداد قابل‌توجهی از مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است، سختی در گذران زندگی برای اهالی بریتانیا تا جایی است که بر‌اساس گزارش منتشره از سوی بنیاد رزولوشن، فقیرترین خانوارها در بحبوحه بحران هزینه زندگی در تلاش برای ایجاد انعطاف‌پذیری مالی هستند و بیش از 11 میلیون نفر در سن کار در بریتانیا از پس‌انداز اولیه حداقل 1000 پوندی برخوردار نیستند.

جستجو
آرشیو تاریخی