الفتی ؛ شگفتی‌ساز کاروان ایران

پرچمدار به فینال رسید

ژیمناست محبوب کشورمان در رویارویی با غول آخر هر چند استرس داشت ولی پرش‌هایش را انجام داد و لحظات پراسترسی را برای اعلام نتایج پشت سر گذاشت

پریسا غفاری
روزنامه نگار

مهدى الفتى بعد از یک نمایش قابل قبول‌ با صعود به فینال پرش خرک المپیک ۲۰۲۴ همه را شگفت‌زده کرد. شگفتی‌سازی که نامش را در تاریخ ژیمناستیک ایران ماندگار کرد. آن هم به عنوان اولین ژیمناست ایرانی حاضر در فینال المپیک. مرحله مقدماتی مسابقات پرش خرک رشته ژیمناستیک هنری سی‌وسومین دوره رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، در سالن برسی آره‌نا برگزار شد و الفتی در رقابت‌ با ۱۸ ژیمناست در مرحله مقدماتی دو پرش موفق داشت که از پرش نخست 14.۶۶۶ امتیازگرفت و در پرش دوم نیز به امتیاز 14.۵۰۰ امتیاز رسید تا با میانگین امتیاز 14.583 در پایان مسابقات با شایستگی با هشتمی، همراه ژیمناست‌‌های اوکراین و بریتانیا، ٢ ورزشکار کرواسی، جمهوری چک و ارمنستان پا به فینال گذاشت. آن هم در اولین تجربه المپیکش.
یک سال گذشته برای مهدی الفتی رویایی بوده است؛ او ۷ مهر ۱۴۰۲اولین مدال تاریخی ژیمناستیک را در بازی‌های آسیایی هانگژو آن هم از نوع نقره برای ایران کسب کرد و سپس با قرار گرفتن در رده دوم مسابقات انتخابی با ۶۲ امتیاز، در ۲۴ سالگی به المپیک پاریس راه پیدا کرد. حالا هم در پاریس با پرچمداری کاروان ورزشی ایران در افتتاحیه و  شگفتی‌سازی با حضور در فینال بزرگترین رویداد ورزشی جهان، زمان رویایی‌اش ادامه دارد.  

رویارویی با غول آخر
ژیمناست محبوب کشورمان در رویارویی با غول آخر هر چند استرس داشت ولی پرش‌هایش را انجام داد و لحظات پراسترسی را برای اعلام نتایج پشت سر گذاشت. او هر چند انتظار نتایج بهتری داشت: «پرش‌های خوبی زدم اما همانطور که مربی‌ام گفت ناداوری شد و سختگیرانه حساب کردند. پرش‌های خوبی داشتم اما خیلی کم نمره دادند.»
مهدی الفتی در خصوص حسش از تجربه المپیک نیز گفت: «واقعاً حس خوبی بود تاکنون این حس را تجربه نکرده بودم.»
اما بعد از ساعت‌ها و اجرای نمایش 22 ژیمناست دیگر در پرش خرک بالاخره نام فینالیست‌ها اعلام شد تا ژیمناست ایرانی فریاد بزند خداراشکر. او به آغوش رضا خیرخواه، مربی‌اش پرید و گفت: «خداراشکر که در پایان مسابقات مقدماتی به عنوان نفر هشتم به فینال رسیدم. برای اولین بار است که یک ژیمناست ایرانی به فینال المپیک می‌رسد. خیلی خوشحالم و از همه دوستانم، پدر و مادرم، فدراسیون، مربی‌ام خیرخواه و همسرش، درگاهی و جامعه ژیمناستیک که پشت من بودند، تشکر می‌کنم.»
رضا خیرخواه، سرمربی پسر تاریخ‌ساز ایرانی هم بعد از فینالیست شدن شاگردش گفت: «خیلی خوشحالم که زحمات او به نتیجه رسید. از ابتدا هم گفته بودم رسیدن ما به المپیک خودش یک کار بزرگی بود چه برسد به اینکه حالا مهدی فینالیست هم شده است. امیدوارم او در فینال بتواند استرس روز اول را کنترل کند و بهترین پرش‌هایش را انجام دهد.»
فینال این وسیله یکشنبه ۱۴ مرداد در ساعت ۱۷:۵۵ انجام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی