صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

بهره‌های بزرگ ترامپ از رواج چشمگیر نا‌امنی در امریکا

سلاح بفروش کاخ سفید را فتح کن!

اگر بی‌قید و بند بودن روند فروش این قبیل سلاح‌ها به مردم امریکای شمالی و مرکزی تا به این اندازه مضر نبود، امواج خشونتی مرگبار را در کل امریکا جاری نمی‌ساخت و امنیت را به فرایندی کمیاب در جامعه تبدیل نمی‌کرد

وصال روحانـی
روزنامه نگار

دونالد ترامپ از ماجرای تروری که برای او طراحی شده بود و روز سه‌شنبه 23 تیر‌ماه در یکی از کمپین‌های انتخاباتی او توسط یک جوان 20 ساله به اجرا درآمد جان سالم به‌در برد، اما واقعیت امر این است که وی می‌توانست قربانی تساهلی شود که خودش و اکثر رؤسای‌جمهور سنوات اخیر امریکا در زمینه کنترل سلاح‌های گرم و کاستن از حجم فروش گسترده و آزاد این قبیل سلاح‌ها به مردم امریکا به خرج داده و حائل و قید و بندی بر این چرخه بسیار خطرساز نزده‌اند.
ترامپ بر اثر تیراندازی توماس متیو کروکز 20 ساله به وی از بالای یک ساختمان روبه‌روی محل سخنرانی او از ناحیه گوش راست مجروح و چهره‌اش خون‌آلود شد، ولی آسیب وارده به وی آنقدر سطحی بود که توانست شخصاً به‌ پا خیزد و در حالی که مأموران امنیتی او را در میان گرفته بودند با گره کردن مشتش و بارها تکان دادن آن در هوا از سلامتی و پایداری‌اش بگوید و متذکر شود که صحنه را خالی نخواهد کرد. کروکز به ضرب گلوله مأموران امنیتی در دم کشته شد و یکی از افراد حاضر در محل سخنرانی نیز بر اثر تیراندازی کروکز جان باخت و دو نفر دیگر هم به ‌شدت مجروح شدند اما واقعیت تلخ‌تر این است که اگر فروش سلاح‌های گرم برخلاف قواعد بین‌الملل این‌طور در امریکا آزاد و در سطحی وسیع نبود، نه ترامپ دچار این واقعه می‌شد و نه رؤسای‌جمهور قبلی امریکا شامل جان اف کندی و رونالد ریگان در گذشته دور و نزدیک هدف تیراندازی‌های مشابهی قرار می‌گرفتند. جان اف کندی در سال 1963 جان خود را از دست داد، ولی ریگان در سال 1981 آنقدر خوش‌اقبال بود که فرد ضارب نتوانست آسیبی به وی وارد کند. در همین بازه زمانی رابرت کندی، برادر کوچک جان اف کندی هم که یک سناتور بود به سال 1968 در یک اقدام تروریستی دیگر کشته شد و گفته می‌شود اف‌بی‌آی و سایر واحدهای پلیس امنیــتی در امـــــریــــــــکا طرح‌های تروریستی متعدد دیگری را هم قبل از اینکه شکل بگیرند، سرکوب و خنثی کرده‌اند.
 
هر سلاحی که می‌خواهی، بخر!
ترامپ زمانی که تیر شلیک شده توسط کروکز زوزه‌کشان از کنار صورت او عبور و گوشش را خون‌آلود کرد، ‌مشغول سخنرانی درباره ایجاد محدودیت‌های تازه در قبال پناهجویان و جلوگیری از ورود بی‌رویه آنان به امریکا در صورت رسیدن مجدد به قدرت بود و با اینکه زنده و سالم ماندن او در پی این تیراندازی موجب افزایش عظیم محبوبیت وی نزد مردم و محتمل‌تر شدن پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا (در 15 آبان‌ماه امسال) شد، اما بذر خشونت‌های عنان‌گسیخته‌ای از این دست را خود ترامپ، اسلاف و جانشینان وی با جدی نگرفتن لزوم توقف فروش سلاح‌های گرم به مردم عادی، خواسته یا ناخواسته پاشیده‌اند و کم مانده بود که ترامپ جدیدترین قربانی این تساهل باشد. قدر مسلم اینکه ترامپ 78 ساله که واقعه تیراندازی به سوی او در شهر کوچک باتلر در ایالت پنسیلوانیای امریکا روی داد، از امواج تازه و چشمگیر محبوبیتش بین مردم آنچنان شادمان است که در حال حاضر به هر چیزی هم که فکر کند، ‌به اصل کنترل فروش سلاح‌های گرم نمی‌اندیشد اما اگر بی‌قید و بند بودن روند فروش این قبیل سلاح‌ها به مردم امریکای‌شمالی و مرکزی تا به این اندازه مضر نبود، امواج خشونتی مرگبار را در کل امریکا جاری نمی‌ساخت و امنیت را به فرایندی کمیاب در جامعه تبدیل نمی‌کرد. در امریکا این شوخی تلخ اما واقعی بارها بر زبان‌‌ها جاری شده که تعداد سلاح‌های گرم و قابل فروش و انتقال و معاوضه، بسیار بیشتر از شمار آدم‌هاست و بدتر آنکه مردم قادرند در اکثر ایالات امریکا با رجوع به اولین فروشگاه‌های محل ابتیاع سلاح، هر نوع و مدلی از این سلاح‌ها را که مد‌نظر دارند و می‌پسندند، بخرند و در هر فرصتی که لازم می‌دانند از آن بهره گیرند.
 
ترامپ: در همان روز اول فسخ می‌کنم
ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید ترامپ چندی پیش در یک مراسم مرتبط با سازمان ملی اسلحه امریکا که از قضا در همان ایالت پنسیلوانیا یعنی محل ترور نافرجام وی بر پا شد، به حاضران در مراسم قول داد که اگر در انتخابات ماه نوامبر پیـــــروز و مجـــــدداً رئیــــس‌جمـهــــور امریکا شود به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد سلاح متعلق به مردم را از دســـت‌شــان خارج کنـد و احدی حق دست زدن به آن را نخواهد داشت. وی افزود: «من هر خسران و خسارتی را که بر اثر سیاست‌های معیوب متخذه توسط بایدن به روند فروش سلاح به مردم عادی ایجاد شده جبران و بی‌اثر خواهم کرد و هر گونه محدودیت در فروش سلاح را که بایدن وضع کرده باشد در همان روز نخست بازگشتم به قدرت فسخ خواهم کرد.»
 
محدودیت‌های بی‌حاصل در سطح امریکا
اینها بدین معنا نیست که محدودیت‌های ایجاد شده توسط بایدن اثر مطلوبی روی کاهش روند فروش بی‌رویه سلاح‌ در امریکا و ضررهای حاصل از آن گذاشته چنانکه در 30 سال اخیر ده‌ها مورد آتش گشودن از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان نامتعادل و دچار لغزش‌های روانی به سمت همکلاسی‌هایشان که منجر به مرگ صدها نفر شده، ‌رؤیت شده است. یکی از موارد متأخر آن در ماه مه سال 2022 در یک مدرسه ابتدایی در شهر اووالده تگزاس روی داد که طی آن 19 محصل خردسال و دو بزرگسال قتل‌عام شدند. به واقع امریکا هر دو روز یک‌بار محل وقوع حداقل یک‌سری تیراندازی توجیه ‌نشده و مرگبار است و آن واقعه زمانی بزرگ و مهم توصیف می‌شود که موجب مرگ حداقل 5 نفر با سلاح گرم شود. از قضا در همان تاریخی که ترامپ در پنسیلوانیا مورد سوء‌قصد قرار گرفت، در جریان یک تیراندازی غیر‌منتظره در یک کلوب شبانه در شهر بیرمنگام واقع در ایالت آلابامای امریکا چهار نفر کشته و 10 نفر مجروح شدند و پلیس منطقه هنوز گزارش دقیقی از جزئیات ماجرا منتشر نکرده و انگیزه‌های فرد ضارب را مشخص نساخته است.
 
جان‌های در معرض حراج
در امریکا این باور وجود دارد که چون بسیاری از افراد در ضدیت با قواعد موسوم در سطح جهان مسلح هستند و هر لحظه احتمال دارد با دلیل و بی‌دلیل دست به خشونتی مرگبار بزنند، خریداری اسلحه گرم و استفاده از آن به قصد حفظ جان خود کاری الزامی است و اگر مردم این کار را نکنند ‌جانشان را در معرض حراج گذاشته‌اند و تاراج سلامتی و دارایی‌شان محصول مستقیم بی‌توجهی‌شان به این واقعیت تلخ و مسلم خواهد بود. به اینها بیفزایید سوء‌شهرت تاریخی و مفسده‌جویانه امریکا در تولید انبوه سلاح‌های گرم و انواع تسلیحات و فروش گسترده آن در سطح جهان به هر کس و هر دولتی که بخواهد و آن را الزامی بشمرد. بسیاری از محموله‌های سلاح‌‌ گرم و مرگباری که طی 30 سال اخیر در عراق، افغانستان و سوریه پیاده و در دسترس گروه‌ها و دستجات متعدد سیاسی و مردم عادی این کشورها گذاشته شده، ساخته امریکا بوده و توسط ناوگان هوایی این کشور به مناطق فوق انتقال یافته و بدتر از همه خروارها بمب و هزاران هزار سلاحی است که امریکا طی جنگ جاری در غزه به ‌دست اسرائیلی‌های جنایتکار رسانده و آنها را قادر ساخته است جان حداقل 40 هزار فلسطینی شریف را بستانند و فزون‌تر از 90 هزار مجروح را نیز روی دست آنها بگذارند. این در حالی است که طبق تحقیقات و برآوردهای بنیاد بین‌المللی پژوهشی «لنست» شمار واقعی شهدای فلسطینی در جریان نسل‌کشی بی‌شرمانه صهیونیست‌ها احتمالاً از 100 هزار نفر هم فراتر می‌رود، زیرا هنوز بسیاری از اجساد که زیر آوار عمارات ویران شده در باریکه غزه و شهر رفح باقی ‌مانده و بیرون کشیده نشده‌اند جزو محاسبات رسمی قرار نگرفته‌اند و تعداد افراد مفقودالاثر  هم که هیچ اطلاعی از محل حضور یا مکان دفن شدن احتمالی‌شان در دست نیست از 30 هزار نفر فراتر می‌رود.
 
نامناسب‌ترین انتخاب
تا آنجا که بی‌رحمی‌ها و بی‌مبالاتی‌ها در رد و بدل کردن سلاح‌های گرم و فروش آن فقط بازتابی داخلی در امریکا داشته باشد، می‌توان این بی‌توجهی‌ها را واقعه‌ای با ضررهای منحصر به همین کشور تلقی کرد اما حالا که ابعاد آن به سبب بی‌انصافی‌ها و توطئه‌های مرگبار امریکا به آن ‌سوی مرزها کشیده و فاجعه غزه را موجب شده، چطور می‌توان به ترامپ در ‌خصوص ادعایی که در‌ مورد محدود ساختن کمک‌های تسلیحاتی امریکا به رژیم سفاک صهیونیستی و تلاش برای پایان دادن سریع به این جنگ مطرح ساخته است اعتماد کرد. مگر آنچه را که جو بایدن با سیاست‌های سراسر حمایتگرانه‌اش از صهیونیست‌ها به مردم بی‌نوای غزه تحمیل و پاکسازی قومی اسرائیلی‌ها را در آنجا هر چه وسیع‌تر کرد، می‌توان در یک چشم به هم زدن متوقف و انبوه سلاح‌های گرم و جوشان در نوار غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان را خاموش کرد؟ آیا ترامپ با اظهاراتش در‌ خصوص لزوم مسلح بودن هر امریکایی به سلاح گرم، نامناسب‌ترین فرد برای برقراری چنین وضعیتی نشان نمی‌دهد؟
منبع: Aljazeera.com

جستجو
آرشیو تاریخی