صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

المپیک در اضطراب

گروه جهان/ روز گذشته وقوع حوادث ضد امنیتی در پاریس‌ در فاصله چند ساعت مانده به آغاز مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک 2024 و زیر تدابیر امنیتی شدید پلیس این کشور، ‌نه تنها موجی از وحشت و آشفتگی را در میان مردم و تماشاگران المپیک برانگیخت که چالش بزرگی را برای دولت فرانسه به‌وجود آورد و کارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی را در استقرار امنیت برای این رویداد بزرگ زیر سؤال برد.
روز جمعه، شبکه راه‌آهن فرانسه به‌دلیل آنچه که مقام‌های این کشور اقدامات خرابکارانه عمدی خواندند، فلج و سفرهای قطارها از شهرهای دیگر اروپا و فرانسه به پاریس با اختلال شدید مواجه شد. مقام‌های فرانسوی اعلام کردند شبکه راه‌آهن سریع‌السیر این کشور روز جمعه هدف اقدامات خرابکارانه مجرمانه از جمله آتش‌سوزی‌های عمدی در سطحی گسترده ساعاتی قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه بزرگ بازی‌های المپیک تابستانی پاریس قرار گرفته و فلج شده است. آنها همچنین هشدار داده‌اند که این خرابکاری‌ باعث اختلال در سفر دست‌کم هشتصد هزار نفر تنها در روز جمعه شده و اختلالات ناشی از این رخداد تا روزهای آینده ادامه خواهد داشت. ژان پیر فراندو، مدیر اجرایی SNCF به خبرنگاران گفت این آتش‌سوزی‌ها در لوله‌های حامل کابل‌های مورد استفاده برای سیگنال‌دهی ایجاد شده است. به‌دنبال آن، «پاتریس ورگریت»، وزیر حمل‌ونقل فرانسه گفت مردم زیادی مجبور به فرار از صحنه آتش‌سوزی‌ها شدند و وسایل مخصوص ایجاد آتش‌سوزی کشف و ضبط شده‌اند. خرابکاری‌های روز جمعه موجب قطع ارتباط چند خط راه‌آهن سریع‌السیر مابین پاریس و نقاط دیگر فرانسه و کشورهای همسایه آن شده‌است. ایستگاه قطار مشهور «مونپارناس» پاریس یکی از ایستگاه‌هایی است که اختلال و آسیب زیادی پیدا کرده است. طبق گزارش منابع خبری، کسی کشته یا مجروح نشده اما تصاویری از ازدحام شدید مردم در این ایستگاه در شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا کرده است. مسافران زیادی در یکی از پررفت‌و‌آمد‌ترین ایستگاه‌های قطار اروپا یعنی ایستگاه Gare du Nord صبح روز جمعه حیران و سرگردان شدند و سفرهای متعددی به مقاصد در شمال فرانسه، بلژیک و بریتانیا به تأخیر افتاد. شرکت ملی راه‌آهن فرانسه اعلام کرده اختلالات و خرابکاری‌ها در شبکه راه‌آهن در اثر اقدامات شبانه هماهنگ رخ داده‌ و سفرها از مبدأ و به مقصد لندن از زیر کانال مانش، بلژیک و همینطور غرب، شمال و شرق فرانسه مختل شده‌ است.
به دنبال فلج شدن شبکه راه‌آهن فرانسه به دلیل خرابکاری‌های عمدی، یک فرودگاه در شرق این کشور به سبب مسائل مربوط به ایمنی نیز تخلیه شد. مقام‌های فرودگاه «بازل مولوز یورو ایرپورت» که در خاک فرانسه پشت مرز این کشور با سوئیس قرار دارد در یک بیانیه در وبسایت این فرودگاه اعلام کردند: «ترمینال فرودگاه به سبب دلایل مربوط به ایمنی بالاجبار تخلیه شده و هم‌اکنون تعطیل است.» پس از وقفه برای تفتیش امنیتی، ‌مقامات فرودگاه «بازل مولوز» از بازگشایی مجدد این فرودگاه خبر دادند. همزمان با اختلال در خطوط سریع‌السیر راه‌آهن فرانسه، اخباری هم مرتبط با کشف دو بسته مشکوک در شهر پاریس منتشر شد. هنوز مشخص نیست که آیا این بسته‌ها حاوی مواد منفجره بوده یا خیر. یک منبع پلیس به رسانه فرانسوی «ولو اکچوله» خبر داده که به‌خاطر کشف این دو بسته مشکوک در ایستگاه مربوطه ضمن صدور هشدار بمب‌گذاری، این ایستگاه بسته شده و پلیس بررسی آن را در دستور کار قرار داده است.
با وجود این شرایط، سخنگوی المپیک 2024 پاریس اعلام کرد که برنامه‌ای برای به تأخیر انداختن مراسم افتتاحیه وجود ندارد و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی