صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

همزمان با تشویق نتانیاهو در کنگره امریکا رشیده طلیب تابلوی جنایتکار جنگی را برای او بالا برد

سمت درست تاریخ

 امیر فرشباف
خبرنگار

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به ایالات متحده سفر کرده، چهارشنبه شب طی سخنانی در کنگره امریکا، مدعی شد «پیروزی در جنگ غزه، برای ایالات متحده نیز برد محسوب می‌شود».
این سخنرانی حواشی متعددی را به همراه داشت و وضعیت به هیچ وجه آن گونه که مطلوب نتانیاهو بود، پیش نرفت؛ از تجمع معترضان در اطراف محل سخنرانی و غیبت نمایندگان کنگره تا برخورد سرد و تحقیرآمیز ترامپ با او که نتانیاهو به این دیدار بسیار امیدوار بود.
اما یکی از برجسته ترین رویدادهایی که مورد توجه افکار عمومی و رسانه ها قرار گرفت، حضور اعتراضی خانم رشیده طلیب نماینده حامی فلسطین با چفیه و تابلویی با مضمون «جنایتکار جنگی» خطاب به نتانیاهو بود.
همچنین به گزارش یورونیوز، همزمان با سخنرانی نتانیاهو، هزاران معترض در اطراف کنگره تجمع کردند و ضمن اعتراض به سخنرانی وی در نهاد قانونگذاری ایالات متحده، خواستار آتش‌بس شدند.
طبق این گزارش، اعتراض‌ها به حضور بنیامین نتانیاهو در کنگره حتی پس از اتمام سخنرانی وی در خیابان‌های اطراف ادامه داشت و شماری از معترضان اقدام به آتش‌زدن پرچم امریکا کردند. نتانیاهو در جریان سخنرانی خود با لحنی تند و موهن، معترضان را «احمق‌های مفید برای ایران» خواند.
همچنین شمار زیادی از اعضای کنگره، بویژه نمایندگان دموکرات این سخنرانی را تحریم کرده و بخشی از حضار نیز همراهی چندانی با او نداشتند. شایان ذکر است که غیبت 135 نماینده و سناتور دموکرات در سخنرانی نتانیاهو مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ آدام شف، جیمز کلایبرن، بنی تامپسن، برنی سندرز و همچنین کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و رئیس سنا از جمله چهره‌هایی بودند که در این سخنرانی شرکت نکردند.
نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان نیز از جمله تحریم کنندگان بود و چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا از دست دادن با نتانیاهو امتناع کرد.
 امریکا منبع مالی و تسلیحاتی کشتار فلسطینیان
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از اظهاراتش خواستار کمک‌های نظامی بیشتری به تل آویو از سوی ایالات متحده شد.
او از بایدن بابت آنچه «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر» خواند تشکر کرد و درخصوص اسرای در اختیار حماس اظهار داشت: «من متقاعد شده‌ام که این تلاش‌ها می‌تواند به موفقیت برسد». با این حال، او از فشارهای دولت بایدن بر تل آویو انتقاد کرد و مدعی شد که این موضوع بر عملکرد ارتش در جنگ تأثیر منفی گذاشته است.
وی خطاب به قانونگذاران امریکایی گفت: «ما فقط از خودمان محافظت نمی‌کنیم؛ دشمنان ما دشمنان شما هم هستند، مبارزه ما مبارزه شماست و پیروزی ما پیروزی شما خواهد بود».
همزمان با این اظهارات، یک روزنامه امریکایی از ارسال ده‌ها هزار تن تسلیحات جنگی به تل‌آویو توسط دولت امریکا خبر داد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد امریکا از 7 اکتبر به بعد، علاوه بر هواپیماها و سامانه‌های پدافندی و مهمات مربوط به آنها، بیش از 20 هزار بمب غیر هدایت شونده، 2600 بمب هدایت شونده و 3 هزار موشک نقطه‌زن به ارتش رژیم صهیونیستی ارسال کرده است.
این روزنامه افزود: برخی محموله‌های سلاح ارسالی از امریکا به اسرائیل از ابتدای جنگ در 7 اکتبر به صورت محرمانه یا «تا حدی سری» وارد فلسطین اشغالی شده که طبق گزارش یک مؤسسه امریکایی نقشی حیاتی در کمک به ارتش اشغالگر داشته است.
در ادامه پژوهش انجام شده از سوی مؤسسه مذکور آمده است: بعید است که اسرائیل بتواند در آینده نزدیک در زمینه سلاح و مهمات به خودکفایی برسد و برخی نیز اساساً معتقدند تل آویو هیچ‌گاه نمی‌تواند به این توانمندی دست پیدا کند.
پیشتر دولت بایدن اعلام کرده بود صادرات برخی تسلیحات به فلسطین اشغالی را متوقف می‌کند. در ارتباط با همین موضوع، برخی منابع رسانه‌ای امریکا فاش کردند که یکی از دلایل سفر نتانیاهو به ایالات متحده، رایزنی برای دریافت تسلیحات بیشتر بوده است.
وبگاه پالیتیکو در گزارشی نوشت «نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به امریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در جنگ به آنها نیاز دارد، تهیه کند؛ چراکه در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است».
پالتیکو به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد: دلیل نیاز فوری ارتش اشغالگر به این تسلیحات، کاهش شدید سلاح‌های موجود در انبارهای رژیم صهیونیستی است و این کمبود در حالی است که اسرائیل در مرزهای شمالی با تهدید حزب‌الله مواجه است. طبق این گزارش، یک عضو کنگره نیز ضمن تأیید این خبر، به رویکرد دوگانه دولت بایدن اشاره کرد و گفت: بایدن در این مسأله سیاست دوگانه‌ای در پیش گرفته؛ از یک سو، ارسال تسلیحات را به تأخیر انداخته تا تل‌آویو را به آغاز مذاکرات پایان جنگ وادارد و از سوی دیگر، با به تأخیر انداختن ارسال این سلاح‌ها قصد دارد صبر کند تا کنگره وارد دوره استراحت شود، در این صورت، نمایندگانی که با ارسال این تسلیحات مخالف هستند، فرصت اتخاذ اقدام جدی در مقابل آن را نخواهند داشت.
 
قصاب هر 38 ثانیه یک بار تشویق شد!‌
رویداد جالب توجه در سخنرانی چهارشنبه شب نتانیاهو در کنگره تشویق‌های پی در پی نمایندگان حاضر در مجلس بود که طبق محاسبه خبرنگار شبکه العالم، به طور میانگین، هر 38 ثانیه یک بار رخ داد. این کار نمایندگان مجلس کشوری که مدعی دموکراسی و پرچمداری حقوق بشر است، مورد انتقاد فعالان حقوق بشر قرار گرفت که بدون توجه به کشتار ده‌ها هزار فلسطینی توسط ارتش اشغالگر صهیونیست، بارها فرمانده اصلی قتل عام فلسطینیان را تشویق کردند. شایان ذکر است که برخی از خانواده‌های اسیران صهیونیست که در این سفر همراه نتانیاهو بودند، حین سخنرانی او با نشان دادن شعارهایی روی پیراهن‌های خود که شعار «توافق همین حالا» را نشان می‌داد، از سالن نشست اخراج و بازداشت شدند.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی چهارشنبه شب، بدون اشاره به هشت دهه کشتار، ترور، اشغال و آواره‌سازی مردم فلسطین مدعی شد: «این یک برخورد تمدن‌ها نیست، بلکه برخوردی بین بربریت و تمدن است».
نتانیاهو همچنین با مسکوت گذاشتن کشتار نزدیک به 40 هزار فلسطینی در حدود 10 ماه، بشدت از نیروهای ارتش صهیونیست دفاع کرد و آنها را مورد تمجید و ستایش قرار داد.

 

برش

تصویری برای آینده

در دورانی که نخست‌وزیر جلاد صهیونیست‌ها بزرگترین نسل کشی قرن بیست‌و یکم را رقم زده و اینک منفورترین چهره جهان است در کپیتول هیل مورد تشویق‌های بی‌امان و البته بی‌شرمانه نمایندگان ایالات متحده قرار گرفت تا امریکا بار دیگر ثابت کند «ایستادن در سمت اشتباه تاریخ» در میان حکام این کشور هیچ‌گاه اتفاقی نبوده و یک رویکرد دائمی است.
تصاویر مشمئزکننده برخاستن‌های متعدد نمایندگان امریکایی در کنگره به افتخار بزرگترین کودک‌کش قرن، آخرین میخ را هم به تابوت هنجارهای حقوق بشر امریکایی حاکم بر جهان وارد کرد تا نام ایالات متحده را در کنار رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین بازنده جنگ غزه در تاریخ ثبت کند.
روی دیگر ماجرا موج آگاهی است که در دنیا و در خود امریکا علیه جنایت بشری اسرائیل به راه افتاده است؛ جنایتی که عقوبت آن دامن رئیس جمهور صهیونیست امریکا، جو بایدن را هم گرفت و او را به بایگانی تاریخ حواله داد. عنصر آگاهی و بیداری در تمامی 9 ماه گذشته بلای جان اشغالگران فلسطین شده است. در امریکا خیلی از سیاستمداران امریکایی که به نشانه اعتراض به حمایت همه جانبه از کشتار سیستماتیک رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا دادند در کنار دانشجویان و مردم امریکا در سمت درست تاریخ قرار گرفتند، اتفاقی که آنقدر برای نخست‌وزیر صهیونیست‌ها گران آمده که در خانه امریکایی‌ها، مردم معترض این کشور را «احمق» بخواند و عجیب‌تر اینکه فوجی از دلقک‌های امریکایی در قامت نماینده و سناتور، توهین نتانیاهو به مردم امریکا را ستایش کرده و برایش کف بزنند. تصویر رشیده طلیب در میان این جماعت شاید آیکونیک‌ترین قابی باشد که بعدها به نشانه حقانیت مردم فلسطین در تاریخ به یادگار بماند؛ یعنی همان نکته ای که رهبر انقلاب در نامه‌ خود خطاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های امریکا نوشت: جوانان عزیز دانشجو در ایالات متحده‌ امریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید.

جستجو
آرشیو تاریخی