صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

رئیس جمهور منتخب در گفت‌و‌گو با KHAMENEI.IR مطرح کرد

سیاست‌های کلی رهبر انقلاب چراغ راهنمای مسیر

 رسانه KHAMENEI.IR با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب گفت‌و‌گویی انجام داده است؛ گفت‌و‌گویی که کمتر نمونه‌ای از آن می‌توان یافت. محور گفت‌و‌گو، تبیین رویکرد کلی دولت چهاردهم، معیارها و نحوه تعیین اعضای کابینه و نیز واکاوی فوری‌ترین دستورکار رئیس جمهور منتخب است.
در کنار همه اینها، وقتی خبرنگار این رسانه از پزشکیان پرسید اولویت امروز کشور از نظر او چیست، او به جای اشاره به مشکلاتی مانند انرژی، ضرورت فوری کشور را وفاق و رفع اختلافات دانست و گفت که همین وفاق است که می‌تواند تسهیل کننده گام‌های بعدی برای حل مشکلات باشد. خلاصه گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

تلاش برای شکل‌گیری کابینه وفاق ملی
رئیس جمهور منتخب درباره راه‌های ایجاد وفاق و همدلی در کشور، با بیان اینکه اگر جایی از کشورمان مشکلاتی دارد، به خاطر اختلافاتی است که به آن دامن می‌زنیم و باید دست از این اختلافات برداریم، اظهارکرد: برای اینکه بتوانیم در معرّفی افراد کابینه به مجلس چنین کاری را بکنیم، قدم اوّل این بود که به همه جریانات، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی اعلام کردیم افراد مورد نظر خودشان را معرّفی کنند تا وفاق ملّی شکل بگیرد. پزشکیان با اشاره به اینکه از سوی هر کدام از اینها اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل فهرست‌هایی ارائه شد، اضافه کرد: نهایتاً این فهرست‌ها پالایش می‌شود تا به یک جمع‌بندی چهارپنج‌نفره برای هر جایگاه برسد. در آخر، خدمت مقام معظّم رهبری خواهیم رفت و با هماهنگی و مشورت با ایشان به یک جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید.
رئیس جمهور منتخب، جمع‌بندی درحال شکل‌گیری درباره کابینه را حاصل مجموعه نظراتی دانست که از کل جریان‌ها و مدیران سیاسی کشور به دست آمده است. وی گفت: اما اینکه چقدر موفق بشویم، باید صبر کنیم ببینیم کار به کجا خواهد رسید؛ زیرا این فرایند یک تجربه جدید است.
 
سیاست‌های کلی، مبنای همدلی
رسانه KHAMENEI.IR با اشاره به پرهیز پزشکیان از دامن زدن به اختلافات در دوران انتخابات، از او درباره برنامه حفظ آرامش کشور در 4 سال پیش رو پرسید.
وی با اشاره به اینکه ما سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را داریم که چراغ راهنمای مسیر است و هدف ما را مشخص می‌کند، اظهارکرد: در مرحله بعد برنامه‌ای است که کارشناسان ما در جهت آن سیاست‌ها باید بنویسند. اگر ما این دو را بپذیریم و قانونی بنویسیم که در جهت سیاست‌های نظام باشد و خودمان را مسئول اجرای آن بدانیم، اختلاف و دعوا بی‌معنی است؛ اما اگر من از خودم یک قانون یا جهت‌گیری دیگری را تعریف کنم، هرج‌ومرج می‌شود.
وی تأکید کرد: تا زمانی که به یک تصمیم و یک هدف‌گیری نهایی نرسیده باشیم، می‌توانیم سلایق و جهت‌گیری‌های خودمان را داشته باشیم؛ اما وقتی تبدیل به سیاست و قانون شد، اختلاف کردن و زیر میز زدن و نپذیرفتن، چیزی جز هرج‌ومرج ایجاد نمی‌کند.
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه جهت‌گیری کشور باید به سمت هدفی باشد که براساس آن قرار بود در مملکت موفق بشویم، اظهارکرد: قرار بود جهل، تبعیض و خلاف را در این مملکت حذف کنیم و یک جامعه‌ انسانی درست بکنیم. در اقتصاد، قرار بود بهترین باشیم. چیزهایی که در سیاست‌های کلی هست، اهداف باارزشی است. در نتیجه، همه باید دست به دستِ هم بدهیم تا به آن اهداف سیاست‌های کلی برسیم.

شاخص‌های انتخاب افراد برای کابینه
رئیس جمهور منتخب درباره شاخص‌های انتخاب افراد برای عضویت در کابینه، ابتدا به مشکلات موجود در این زمینه در کشور اشاره کرد و گفت: مشکل ما در کشور این است که بر اساس ارتباطات دوستی و رفاقت یا شاخص‌های ذهنی خودمان افراد را انتخاب می‌کنیم، این درحالی است که از نظر علمی شاخص‌هایی وجود دارد که شاید در ذهن ما نگنجد.
وی با اشاره به اینکه این شاخص‌ها با استفاده از اساتید دانشگاه‌ها تدوین و مشخص شده است، به رویکرد دوم در انتخاب کابینه اشاره کرد و افزود: مرحله این بود که شاخص‌ها را به همه کنشگران جامعه اعلام بکنیم و بگوییم افرادی را که می‌شناسید، طبق این شاخص‌ها به ما معرفی کنید. قدم سوم این بود که افرادِ معرفی‌شده را بر اساس شاخص‌ها پالایش کنیم، نهایتاً مشورت و هماهنگی لازم را خدمت مقام معظم رهبری انجام بدهیم تا بتوانیم به آن نهایتِ چیزی که دنبالش هستیم برسیم.
پزشکیان ادامه داد: هنوز کاملاً مطمئن نیستیم که به آن معیارها خواهیم رسید یا نه، اما ما تلاشمان را کردیم تا بتوانیم همه‌ نظرات و جریان‌ها را بر اساس این شاخص‌ها بسنجیم و افراد مورد نظر را انتخاب کنیم.
رئیس جمهور منتخب در پاسخ به اینکه شاخص‌های عمومی‌تان برای انتخاب افراد پیشنهادی کابینه چه بوده است، تصریح کرد: پایبندی به قانون، صداقت، پاک‌دستی، راست‌گویی، حُسن شهرت، باور به سیاست‌های کلی، باور به قانون برنامه و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی. زیرا فرد اگر پاک‌دست و صادق نباشد ــ که البتّه این موارد نسبی است ــ نمی‌توان او را انتخاب کرد.

نسخه فوری برای اقتصاد ندارم
پزشکیان در پاسخ به این سؤال که شما و تیم اقتصادی شما برای کم کردن فشار معیشتی از روی مردم چه برنامه‌ای دارید، گفت: ببینید! من نسخه‌ فوری برای این امر ندارم. آنچه فوری و ضروری است، اول رفع اختلافات، دست به دستِ هم دادن و با هم پیش رفتن است.
وی تصریح کرد:  برای اینکه بتوانیم راه‌حل‌های علمی حل مشکلاتِ اجرایی را پیدا کنیم، اول باید در درون خودمان وحدت و انسجام ایجاد کنیم.

 

ماجرای تصویر اهدایی به پزشکیان چه بود؟

رسانه‌ KHAMENEI.IR پس از انجام گفت‌و‌گو، به رئیس‌جمهور منتخب تصویری هدیه کرد مربوط  به دیداری که در 13 آذر 1382 با عنوان «دیدار وزیر بهداشت و دست اندرکاران طرح ملی واکسیناسیون سرخک و سرخجه با رهبر انقلاب» برگزار شد. پزشکیان در این دیدار، گزارشی از طرح واکسیناسیون سرخک و سرخجه در آن زمان ارائه کرد و گفت: با اجرای این طرح 33 میلیون نفر در برابر دو بیماری سرخک و سرخجه ایمن می‌شوند و در آینده‌ای
نه چندان دور، سرخک و سرخجه از کشورمان ریشه‌کن خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی