خرید سامانه کمک داور ویدیویی وظیفه دولت و فدراسیون نیست

هاشمی: با VAR دیگر نباید جاروجنجال داشته باشیم

  وزیر ورزش و جوانان از اتاق وی‌ای‌آر و تمرین تیم ملی جوانان بازدید کرد. کیومرث هاشمی در جریان بازدید از اتاق کمک‌داور ویدیویی ورزشگاه آزادی گفت: «مسأله ورود VAR یک سال پیش مطرح شد و کمتر کسی باور می‌کرد چنین اتفاقی بیفتد. مبلغی برای این کار کنار گذاشته شد و حالا تعدادی دستگاه VAR درحال ورود به کشور است که به توسعه فوتبال کمک می‌کند. 50 یا 60 نفر برای استفاده از این سیستم‌ها تربیت شده‌اند و فدراسیون فوتبال، مکان ثابتی برای آموزش ایجاد کرده که جای تقدیر دارد.» او بیان داشت: «گفته می‌شود وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، وظیفه‌ای در آوردن سیستم VAR به ایران ندارند که حرف درستی است و این کار برعهده باشگاه‌هاست. با این حال اکثر ورزشگاه‌ها متعلق به باشگاه‌ها نیستند و ما باید شرایط تحریمی را هم در نظر بگیریم. فرایند پیچیده پشت صحنه وارد کردن VAR باعث شد تا دولت و فدراسیون فوتبال متولی کار شوند.» وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه فرهنگ استفاده از VAR اهمیت زیادی دارد، افزود: «مربیان و بازیکنان باید درباره صحنه‌هایی که کمک‌داور ویدیویی در آنها استفاده می‌شود، از تصمیمات مطلع شوند. گاهی اعتراض‌هایی انجام می‌شود که VAR نمی‌تواند ورود کند و اعتراض مربیان و بازیکنان به سکوها کشیده می‌شود. اگر قرار است این سیستم را بیاوریم و سروصدای گذشته هم وجود داشته باشد، پس VAR هم مشکلی را حل نمی‌کند. در هر دوره لیگ برتر نسبت به دوره گذشته، به استانداردها نزدیک‌تر می‌شویم.»
 
وزیر ورزش خطاب به تیم فوتبال جوانان: شما آینده‌سازان
 ایران هستید
کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان و مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در اردوی تیم فوتبال جوانان ایران حاضر شدند و با اعضای این تیم دیدار کردند. هاشمی خطاب به اعضای تیم فوتبال جوانان ایران گفت: «خیلی وقت بود که می‌خواستم در کنار شما حاضر شوم و برای تمام زحماتی که برای فوتبال ایران کشیدید تشکر ویژه‌ای داشته باشم. کارهای فرهنگی خوبی در این تیم انجام شده است.» وی افزود: «در هشت سال دفاع مقدس آرزوی رزمندگان در هنگام عملیات‌ها این بود که پس از پیروزی در عملیات‌ها پرچم سه رنگ ایران را به اهتزاز درآورند. شما جوانان نقش رزمندگان دیروز را ایفا می‌کنید. نقش شما در عرصه ورزش است. الان دیگر جنگی وجود ندارد اما نقش شما پررنگ‌تر است، زیرا فوتبال ورزش پرطرفداری است و همه آن را تماشا می‌کنند. آنچه باعث می‌شود فوتبال جوانان اهمیت داشته باشد این است که این رده سنی پل ارتباطی است میان فوتبال پایه و بزرگسالان؛ شما آینده فوتبال ایران هستید.»

 

معاون وزیر ورزش در گفت‌و‌گو
با ایران خبر داد:
 موانع ورود VAR  
به ایران برطرف شد

بلافاصله پس از پایان لیگ برتر دوره بیست و سوم صحبت‌های زیادی در خصوص ورود VAR به کشور و برگزاری مسابقات لیگ برتر با کمک‌داور ویدیویی مطرح شد. در این بین در روزهای اخیر اعلام شد که هفته‌های نخست لیگ برتر بدون کمک‌داور ویدیویی برگزار خواهد شد.
 این درحالی است که هزینه خرید چند دستگاه وی‌ای‌آر به شرکت توسعه پرداخت شد با وجود این طبق صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال قرار بر این است که تنها یک یا دو دستگاه وی‌ای‌آر وارد شود!
محمدشروین اسبقیان، معاون وزیر ورزش در خصوص این موضوع به «ایران» می‌گوید: «VAR یکی از مشکلات اصلی فوتبال ما بود که خوشبختانه مشکلات موجود بر سر راه ورود این سامانه به ایران حل شده است و بزودی شاهد ورود این تکنولوژی به داخل کشور هستیم. در این مسیر دولت حمایت‌های خوبی داشت که امیدوارم ادامه داشته باشد.
در چنین شرایطی انتظار می‌رود با ورود VAR به لیگ برتر حواشی و اعتراض‌های متعدد باشگاه‌ها نسبت به عملکرد داوران کاهش پیدا کند و شاهد قضاوت‌های عادلانه‌تری با کمترین اشتباه از سوی باشگاه‌ها باشیم.»