صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

«ایران» از چالش‌های خدمات‌رسانی در اورژانس تهران گزارش می‌دهد

کمبود 1800 نیرو در اورژانس تهران

وظیفه حوزه سلامت در تمامی سطوح حفظ و ارتقای سلامتی برای مردم است در این میان خدمات اورژانس پیش بیمارستانی بخش مهمی از سیستم ارائه خدمات سلامت در هر کشوری محسوب می‌شود چرا که افراد در شرایطی به این خدمات نیازمند می‌شوند که مسأله مرگ و زندگی‌شان درمیان است پس دریافت بموقع خدمات پیش بیمارستانی در کمترین زمان ممکن از سوی نیروهای اورژانس بسیار حائز اهمیت است چرا که ثانیه‌ها فاصله مرگ و زندگی را تعیین می‌کنند. این درحالی است که به گفته مسئولان اورژانس تهران حدود 70 درصد ناوگان اورژانس بالای 15 سال عمردارند و با کمبود‌هایی که در حوزه نیرو و تجهیزات وجود دارد زمان خدمات‌رسانی مطابق استاندارد پیش نمی‌رود.

محدثه جعفری
خبرنگار

 دکتر اسماعیل فرهانی معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص چالش‌های پیش‌روی این سازمان برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم می‌گوید: سازمان اورژانس چالش‌ها و مشکلات بسیاری دارد که تأثیر مستقیمی در خدمات‌رسانی به مردم دارد. اول بحث کمبود نیروی انسانی است به طوری که ما با کمبود 1800 نفری نیرو در سطح استان تهران روبه‌رو هستیم.
وی توضیح می‌دهد: با توجه به تکالیف قانونی که برای اورژانس استان تهران بر اساس طرح پوشش فراگیر خدمات فوریت‌های پزشکی تعیین شده است باید کل استان، شهرستان‌های اطراف پایتخت و جاده‌ها را تحت پوشش خدمات و فوریت‌های پزشکی قرار دهیم و برای ارائه خدمات بموقع و سریع باید 700 پایگاه اورژانس داشته باشیم اما این درحالی است که اکنون 299 پایگاه فعال اورژانس در تهران داریم.
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با اشاره به اینکه کمبود حدود 400 پایگاه در پایتخت ضمن فشارکاری روی دیگر نیروها سبب زمان‌بر بودن ارائه خدمات می‌شود، عنوان می‌کند: با توجه به شاخص جمعیت، شاخص کیلومتر جاده‌های اصلی و روستایی و شاخص زمان رسیدن نیروها بر بالین مصدومان باید تعداد پایگاه‌ها افزایش پیدا کند که این کمبود بیانگر عقب‌افتادگی از توسعه پایگاه‌های اورژانس است.  دکتر فرهانی ادامه می‌دهد: کمبود پایگاه و نیروی تخصصی اورژانس که رشته‌های فوریت‌های پزشکی، پرستاری و هوشبری است، خدمات را با چالش روبه رو کرده است و برای اینکه بتوانیم به نیاز مردم در کمترین زمان پاسخ دهیم، فشارکاری بسیاری روی نیروها وارد شده است.
به گفته این متخصص اورژانس تهران، برای جبران این کمبودها باید مجوزهای استخدام را در بحث اورژانس افزایش دهند و متناسب با آن، تعداد تشکیلات اورژانس هم توسعه پیدا کند اما ریشه کمبود مشکل نیرو در اورژانس تهران به این دلایل ختم نمی‌شود.

25 درصد مأموریت‌های اورژانس کل کشور در تهران است
معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران توضیح می‌دهد: حجم کار در تهران نسبت با دیگر شهرستان‌ها بسیار بالاست به طوری که 25 درصد مأموریت‌های کل کشور در تهران انجام می‌شود اما 25 درصد منابع آن در تهران نیست. حال دریافتی نیروهای تهران با دیگر کارکنان اورژانس در اقصی نقاط کشور تفاوتی ندارد به همین دلیل ماندگاری در پایتخت با این حجم کاری ندارند و ترجیح می‌دهند در شهرهای خودشان خدمت کنند.

دریافتی نیروهای اورژانس تهران باید 200 درصد افزایش باید
دکترفرهانی با اشاره به راهکارهایی برای رفع دغدغه‌های نیروی شاغل در بخش اورژانس می‌گوید: اولین اقدام، میزان دریافتی کارکنان باید به نسبت حجم کاری‌شان افزایش پیدا کند به طوری که شغل نیروی‌های اورژانس به گونه‌ای است که همواره دوکار را همزمان انجام می‌دهند هم رانندگی آمبولانس هم خدمات دهی به مصدومان است به طوری که اکنون دریافتی که دارند برای یک کار محاسبه می‌شود.
وی با بیان مثالی عنوان می‌کند: اگر یک راننده در بخش دولتی مثلاً ماهانه 15 میلیون تومان درآمد دارد فقط کار رانندگی برعهده اوست اما نیروی‌های اورژانس هم رانندگی می‌کنند هم خدمات پزشکی را ارائه می‌دهند و همان حقوق را هم دریافت می‌کنند. به گفته او، برای جبران این کمبود حداقل باید دریافتی کارکنان اورژانس 200 درصد افزایش پیدا کند چرا که شغل‌شان فرسایشی است، استرس بالایی دارد و حجم کارشان بسیار بالاست پس برای نگهداشت این نیروها در تهران این اقدام می‌تواند ثمربخش باشد. وی با اشاره به کمبود تعداد آمبولانس‌ها هم می‌گوید: با توجه به شاخص جمعیتی باید در تهران 900 دستگاه آمبولانس داشته باشیم تا بتوانیم خدمات اورژانس را در زمان استاندارد ارائه دهیم اما در حال حاضر 300 دستگاه آمبولانس فعال داریم که خدمات اورژانس را به مردم ارائه می‌دهد. معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با اشاره به تعداد موتورلانس برای ارائه خدمات سریع‌تر می‌گوید: تعداد مورد نیاز برای رسیدن به حداقل زمان ارائه خدمات 400 دستگاه است که اکنون در ناوگان اورژانس تهران 200 دستگاه موتورلانس داریم.
زمان استاندارد رسیدن به مصدوم
دکتر فرهانی با اشاره به اینکه زمان استاندارد برای رسیدن به مصدوم و ارائه خدمات درمانی پیش بیمارستانی در کلان شهر تهران حدود 12 دقیقه است که باید در 90درصد مأموریت‌ها به این زمان برسیم اما با توجه به مشکلات مطرح شده کمبود نیرو و تجهیزات اکنون زمان 15 دقیقه و نیم است که برای جبران این زمان موتورلانس را فعال و تقویت کردیم که این موتورها به طور میانگین در 12 دقیقه به محل حادثه می‌رسند اما آمبولانس‌ها به خاطر ترافیک شهری هنوز با استاندارد فاصله دارد.

70 درصد ناوگان اورژانس
بالای 15سال عمر دارد
دکتر فرهانی با اشاره به فرسودگی ناوگان اورژانس بیان می‌کند: 70 درصد ناوگان اورژانس بالای 15 سال عمردارد که هزینه نگهداری آنها افزایش پیدا کرده و عملاً بخش اعظم اعتبارات اورژانس برای تعمیر و نگهداری آنها هزینه می‌شود که نیاز دارد نو‌سازی شود و البته عقب‌ماندگی‌هایی که ایجاد شده باید به سیستم تزریق شود تا زمان ارائه خدمت به مردم با استانداردهای موجود اورژانس نزدیک شود.

کشور به سه هزار دستگاه آمبولانس نیاز دارد
به گفته وی، در سطح کلان برای واردات آمبولانس مجوزها صادر شده، اعتبارات آن هم تأمین شده است اما متأسفانه تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد واردات صورت گیرد چرا که خودروی آمبولانس تابع استاندارد‌های خاصی است و تولید داخل هم برای آن وجود ندارد تا نیاز اورژانس پیش بیمارستانی را پاسخ دهد. طی پیگیری‌ها مقرر شده است حدود 500 دستگاه آمبولانس خریداری شود که 250 دستگاه آن وارد شد و اکنون در حال تجهیزشدن هستند تا به ناوگان خدمات‌رسانی تهران اضافه شوند اما این تعداد جوابگوی شاخص جمعیتی چه درسطح استان و چه کشور نیست چرا که کشور بالای سه هزار دستگاه آمبولانس نیاز دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی