صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و نوزده - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

در آینده نزدیک رونمایی می‌شود

دستیار آموزشی هوش مصنوعی در دانشگاه‌های ایران

گفته می‌شود طی سال‌های اخیر در تولید محتوای هوش مصنوعی اقدامات مناسبی صورت گرفته، اما کشور ما در حوزه به کارگیری هوش مصنوعی هنوز راه پرفراز و نشیبی خواهد داشت. هوش مصنوعی در بازارهای مختلف پیشرفت داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی سالانه ۱۲۰ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود بیش از صد میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ در این حوزه فعالیت خواهند کرد. در این زمینه لازم است رشته‌های مرتبط با هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها تعریف شود.

غزل ثانی
خبرنگار

رضا نقی‌زاده، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به تعریف رشته مرتبط با هوش مصنوعی و تحول دیجیتال اظهار داشت: در بحث هوش مصنوعی بخش‌های مهمی داریم اما یکی از قسمت‌های کلیدی این حوزه، آموزش عالی است. آموزش عالی و دانشگاه‌ها به عنوان تربیت‌کننده متخصص در حوزه هوش مصنوعی هستند. ما موظفیم طبق برنامه توسعه هفتم، نیروی انسانی مورد نیاز برای بخش هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را برای کشورمان تربیت کنیم.
وی در ادامه توضیح داد: برای تحقق این امر دو بخش باید تقویت شوند؛ یکی از رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌ها، حوزه هوش مصنوعی است که به طور خاص نیرو برای هوش مصنوعی تربیت می‌کند و اکنون در گرایش‌هایی که در رشته‌های مختلف داریم پیش‌بینی می‌کنیم توجه جدی به حوزه هوش مصنوعی و تحول دیجیتال صورت بگیرد. بخش دوم نیز دانشجویانی هستند که رشته‌هایشان شاید به طور مستقیم توسعه‌دهنده هوش مصنوعی نباشد اما باید بهره‌برداری و کاربرد هوش مصنوعی در رشته خود را فراگرفته باشند. در واقع فراگرفتن مباحثی از درس هوش مصنوعی و تحول دیجیتال می‌تواند به آنها در رشته تحصیلی و شغل‌شان کمک کند.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی تأکید کرد: برای این مهم پیش‌بینی واحدهای درسی تحت عنوان «کاربرد هوش مصنوعی و تحول دیجیتال» در رشته‌های مختلف در نظر گرفته شده است. در رشته‌های فنی و مهندسی، این واحد درسی الزامی و در سایر رشته‌ها اختیاری است تا ان‌شاءالله زیرساخت‌های برگزاری کلاس‌های درس فراهم شود.
نقی‌زاده با اشاره به اینکه اگر دانشگاه‌ها توان و ظرفیت کافی دارند در توسعه هوش مصنوعی نقش آفرین باشند، گفت: توصیه ما به دانشگاه‌ها این است، آنهایی که ظرفیت و توان برگزاری دارند برای سایر رشته‌هایشان هم مبحث هوش مصنوعی را در قالب یک درس به دانشجویانشان ارائه دهند. البته همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده بود، عنوان هوش مصنوعی و تحول دیجیتال برای رشته‌های فنی و مهندسی ابلاغ شده است. وی با بیان اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز می‌توانند واحد هوش مصنوعی را داشته باشند، گفت: برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم درس کاربرد پیشرفته هوش مصنوعی و تحول دیجیتال را به عنوان یک درس اختیاری پیش‌بینی کردیم.

بیشترین تأثیر هوش مصنوعی
در حوزه آموزش است
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: بخش دیگری که ما در هوش مصنوعی با آن مواجه هستیم تأثیر هوش مصنوعی در آموزش است. طبق گزارش‌های بین‌المللی که در این زمینه منتشر شده، بیشترین حوزه‌ای که از هوش مصنوعی و تحو ل دیجیتال در بخش‌های کارکردی تأثیر می‌گیرد، حوزه آموزش است که در برخی از گزارش‌ها این عدد تا ۹۰ درصد پیش‌بینی شده است.
نقی‌زاده گفت: به تعبیر دیگر ما پیش‌بینی می‌کنیم تا ده سال آینده با حضور ابزارهای هوش مصنوعی و تحولات دیجیتال مانند AR و VR دستیارهای هوش مصنوعی خیلی از کارکردهای آموزش عالی و دانشگاه در حوزه آموزش دچار تغییر می‌شود. به طور مثال ما احتمالاً با دستیاران آموزشی روبه‌رو خواهیم بود که می‌توانند به سؤالات دانشجویان پاسخ دهند. این موضوع در برخی از دانشگاه‌های دنیا شروع شده است و من فکر می‌کنم تا کمتر از ۵ سال آینده یک رویکرد عملیاتی خواهد بود. وی با اشاره به اینکه به عنوان پایلوت یکی از دانشگاه‌های ایران دارای دستیار آموزشی با تکنیک هوش مصنوعی است، گفت: ما هم در معاونت آموزشی در یکی از دانشگاه‌های غیردولتی در یکی از رشته‌های تحصیلی استفاده از دستیار آموزشی را شروع کردیم. این دستیار آموزشی در کنار استاد قرار می‌گیرد و دانشجویان می‌توانند سؤالات خود را از دستیار بپرسند و آنها به طور دقیق به سؤالات دانشجویان پاسخ خواهند داد.

کامپیوتر و فناوری اطلاعات جزو پرطرفدار‌ترین رشته‌های دانشگاهی
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی درباره رشته‌های مرتبط با هوش مصنوعی اظهار داشت: ما نزدیک به ۱۰۰ رشته داریم که به طور مستقیم با هوش مصنوعی مرتبط هستند، از این آمار ۳۰ مورد از رشته‌ها تقریباً در دو سال اخیر ایجاد شده‌اند. همچنین رشته‌های مربوط به کامپیوتر و فناوری اطلاعات، جزو پرطرفدار‌ترین رشته‌ها هستند و کد رشته محل‌های کامپیوتر در مقطع کارشناسی معمولاً جزو رشته‌های اولی هستند که ظرفیت آنها تکمیل می‌شود.
نقی‌زاده در پایان گفت: هوش مصنوعی تک‌حوزه نیست و حوزه‌های مختلفی دارد که در حوزه‌های گوناگون آن رشته وجود دارد؛ در حقیقت از لحاظ ظرفیت‌های دانشی در ظرفیت خوبی قرار داریم ولی همچنان باید مطابق با تحولات موجود در جامعه بتوانیم از ظرفیت هوش مصنوعی در کشور استفاده کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی