شرح جزئیاتی از مجموعه رادیویی «پرونده‌های جانی دالر» در گپ‌وگفتی با ایوب‌ آقاخانی

اجرایی خاطره‌انگیز برای شنوندگان قدیمی رادیو

در حالی که تنها دو روز تا آغاز پخش مجموعه پلیسی «پرونده‌های جانی دالر» از رادیونمایش باقی مانده، ایوب آقاخانی به شرح جزئیاتی درباره آن پرداخته است؛ آقاخانی سردبیری و کارگردانی این برنامه را برعهده دارد و البته در نقش کارآگاه جانی دالر نیز به ایفای نقش می‌پردازد.

احیای داستان‌های
«کارآگاه جانی دالر»
ایوب آقاخانی درپاسخ به اینکه ایده ساخت مجموعه پلیسی «پرونده‌های جانی دالر» از کجا آمده، به فارس گفت: «در ادامه مسیری که طی سال‌ها در رادیو و با پخش مجموعه‌های نمایشی طی کرده‌ام، به احیای داستان‌های «کارآگاه جانی دالر»فکر کردم، داستان‌هایی که برای بسیاری از علاقه‌مندانی که امروز در دهه‌های سالمندی زندگی‌شان هستند یک نوستالژی است. این بود که تصمیم گرفتم فرایند بازتولید این مجموعه را با حمایت دفتر ادبیات نمایشی کلید بزنم. برای اقتباس «کارآگاه جانی دالر» از همراهی یکی از نویسندگان خوش‌سابقه رادیو، مهسا پیروزفر، کمک گرفتم و سردبیری کار را به ایشان سپردم.»
زنده‌یاد حیدر صارمی، خالق نسخه قدیمی نمایش‌های رادیویی «جانی دالر» است و از آنجایی که ممکن است میان نسخه تازه این کار با مجموعه‌ای که سال‌ها قبل،
زنده‌یاد صارمی در رادیو اجرا کرده، مقایسه‌هایی صورت بگیرد، آقاخانی درباره این قیاس احتمالی تصریح کرد: «من هرگز در پی فتح قله حیدر صارمی فقید نیستم اما معتقدم ما می‌توانیم ارزش‌های خودمان را ثبت کنیم، از طرفی فراموش نکنیم این نمایش در دوران بسیار متفاوتی به مخاطبان ارائه می‌شد. در دورانی که تلویزیون هنوز در زندگی همگانی حضوری نداشت و رادیو می‌توانست یکه‌تازی کند بنابراین به‌راحتی نواقصش بخشوده و دوست داشته می‌شد.»
این نویسنده و کارگردان و مدرس تئاتر ادامه داد: «امروزه و در شرایطی که رسانه رادیو در یک رقابت هول‌انگیز با رسانه‌های دیگر به حیاتش ادامه می‌دهد، بدیهی است که من اصلاً امکان مقایسه‌شدن با حیدر صارمی، آن هم در دوران بی‌رقیبی که او کارآگاه جانی دالر را ساخته، ندارم؛ هرچند ناگفته نماند که امروزه از تکنولوژی بهتری در زمینه نمایش رادیویی بهره‌مند هستیم و طبیعتاً از نظر فنی در جایگاهی بهتر هستیم.»

 به متن اصلی وفادار ماندیم
آقاخانی باوجود تأکیدی که بر ارزشمند بودن کار زنده‌یاد حیدر صارمی دارد اما نقدهایی هم به اجرای آنان از جهت تغییراتی که در متن اصلی ایجاد شده‌است، دارد. او ادامه داد: «شخصیت کارآگاه جانی دالر برخاسته از آثار جک نویمن (با نام مستعار جک جانستون) است. مجموعه‌ای که ما تا سقف ۲۶ قسمت به مخاطبان تقدیم خواهیم کرد آثار اصیلی هستند که جک نویمن نویسنده آن است و هیچ دخل و تصرفی درآن انجام نشده است؛ نکته دیگر اینکه وقتی آثار جک نویمن را می‌خوانیم، ویژگی‌هایی از جانی دالر به دست می‌آید که در واقع انتخاب‌های محدودی را از نظر تیم بازیگری در اختیار ما برای انتخاب قرار می‌دهد که این از سختی‌های کار است.»
این هنرمند باسابقه رادیو تأکید کرد: «زنده‌یاد حیدر صارمی که معلم نادیده بسیاری از ما محسوب می‌شوند، در عین ارزشمند بودن کارهایی که انجام دادند برای شخصیت تعریف شده جک نویمن یعنی کارآگاه جانی دالر، صدای مناسبی محسوب نمی‌شدند و یا مثلاً حمید عاملی که نقش گروهبان والش را ایفا می‌کرد بی‌توجه به توضیحات جک نویمن نقش خود را ایفا کرد که به گمان من خطاست. ویژگی‌های مختلفی در مجموعه اول و قدیمی ‌تر«کارآگاه جانی دالر» رعایت نشده بود. بنابراین ما کوشیدیم ضعف‌های احتمالی خودمان را با رویکرد علمی‌تر جبران کنیم، امیدوارم موفق به جلب نظر مخاطبان شویم.»
آقاخانی در پایان به شرح جزئیاتی نیز درباره داستان این مجموعه پرداخت و گفت: «این نمایش داستان پیچیده‌ای ندارد جز اینکه کارآگاه پلیس جانی دالر پرونده‌هایی که عموماً داستان‌های پر هیجان و ملتهبی هستند را پیگیری می‌کند. در واقع کارآگاه جانی دالر در آثار جک نویمن، ابتدا کارآگاه بیمه بوده اما به‌خاطر مهارت و تبحرش به‌عنوان یک کارآگاه جنایی با پلیس همکاری می‌کند. در ساخت نسخه قدیمی این مجموعه در کشورمان آن حساسیت‌هایی که باید از جهت وفاداری به اصل اثر رعایت نشد.»
 گفتنی است که مجموعه «پرونده‌های جانی دالر» در ۲۶ قسمت به نویسندگی مهسا پیروزفر، سردبیری، کارگردانی و بازیگری ایوب آقاخانی در نقش جانی دالر و با هنرمندی بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش ازجمعه پنجم مرداد ماه، ساعت 12 و نیم بامداد از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت ۷:۴۵ و ۱۸:۱۵ زمان تکرار آن خواهد بود.