صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

ایران در ایران

ممنوعیت کشت دوم برنج در مازندران
مازندران- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه انجام کشت دوم برنج با استفاده از منابع آبی زیرزمینی در مازندران ممنوع است، گفت: با توجه به کمبود منابع آب در دشت‌های مازندران و آغاز برداشت برنج، انجام کشت دوم در استان ممنوع است و برای آبیاری کشت دوم برنج در کشتزارهای سراسر استان از منابع سطحی و زیرزمینی برنامه‌ای نداریم.
 حیدر داوودیان تصریح کرد: هر چند امسال شاهد بارش‌های خوبی در استان بودیم که به رفع کم‌آبی در بسیاری از کشتزارهای تحت تنش آبی استان کمک کرد، اما مانند سال‌های گذشته انجام کشت دوم توصیه نمی‌شود و از کشاورزان درخواست داریم پس از برداشت برنج اقدام به کشت دوم چه به صورت رتون و چه نشای مجدد نکنند.
وی افزود: امسال با برنامه‌ریزی و نوبت‌بندی توزیع آب کشاورزی و به کمک بارش‌های بهنگام، از نظر تأمین آب شالیزارهای استان شرایط بهتری نسبت به سه سال اخیر داشتیم، اما با توجه به کاهش آورد رودخانه‌ها و بارندگی‌ها در مرداد و شهریورماه هر سال و نیاز بالای کشت دوم به آب، امکان توزیع آب برای کشت دوم وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم کشاورزان به منظور پیشگیری از چالش‌های ناشی از کم‌آبی و خسارات احتمالی، از انجام کشت دوم خودداری کنند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به وضعیت نامناسب آب‌های زیرزمینی در مازندران خاطرنشان کرد: بسیاری از کشاورزان به طور معمول برای انجام کشت دوم آب مورد نیاز را از چاه‌ها برداشت می‌کنند که فشار زیادی به منابع زیرزمینی وارد می‌کند. داوودیان با اشاره به شرایط کاهشی آمار آب‌های زیرزمینی در مازندران تصریح کرد: در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ذخایر آبی زیرزمینی مازندران ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. طبق آمارها تا پایان خرداد امسال تراز آب‌های زیرزمینی مازندران نسبت به زمان مشابه در دوره درازمدت (سه دهه پیش) ۱۱۲ سانتیمتر کمتر شد که رقم قابل توجه و نگران‌کننده‌ای است. وی افزود: در فصل کشاورزی پارسال ۴۵ درصد از ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون مترمکعب آب استفاده شده در شالیزارهای مازندران، یعنی معادل یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی برداشت شده بود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار داشت: تلاش ما و همکارانمان بر این است که با اجرای طرح‌های زیرساختی مهار و توزیع آب‌های سطحی همزمان با حفظ منابع آبی زیرزمینی، نیاز آبی استان را تأمین کنیم و انتظار داریم کشاورزان نیز به منظور حفاظت از آب‌های زیرزمینی و پایداری کشت، هشدارهای صادر شده مبنی بر ممنوعیت کشت دوم را جدی بگیرند.

بازگشت ۹۵ واحد تولیدی راکد در یزد به چرخه تولید
یزد- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد اظهار داشت: در دولت سیزدهم، ۹۵ واحد تولیدی راکد با حجم سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریال در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی این استان احیا شد.
محمدرضا صادقیان افزود: در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۴، ۴۶ و ۲۵ واحد احیا و به چرخه تولید بازگشتند.
وی تصریح کرد: در مجموع با احیای این واحدها بیش از یکهزار و۴۰۰ نفر شرایط شغلی آنها مجدداً در واحدها فراهم شد.
صادقیان با اشاره به پیگیری تکمیل و راه‌اندازی واحدهای نیمه تمام بزرگ صنعتی، یادآورشد: یکهزار و۱۰۰ طرح صنعتی در سال ۱۴۰۰، ۹۵۰ طرح صنعتی در سال ۱۴۰۱، ۸۹۰ طرح صنعتی در سال گذشته و ۸۷۵ طرح صنعتی در سال‌جاری با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد به بالا در سال‌جاری از جمله این طرح‌ها ست. مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد افزود: در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۳۰۰، ۲۶۲ و ۳۷۸ فقره پروانه در استان صادر شد. استاندار یزد نیز با اشاره به اینکه باید در مسأله نظام تأمین مالی واحدهای تولیدی، تحول ایجاد شود، گفت: باید ترکیبی از سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در قالب نوسازی و بازسازی در حوزه واحدهای صنعتی و تولیدی رخ دهد. مهران فاطمی با اشاره به محدودیت‌های استان در زمینه‌های زیرساخت، منابع مالی و نیروی انسانی بیان کرد: باید راهبرد توسعه صنعتی استان در شرایط کنونی تدوین شود.
 
تردد ۲۳۲ هزار زائر در دهه اول محرم از مرز مهران
ایلام - فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به تردد ۲۳۲ هزار زائر در دهه اول محرم از مرز مهران، گفت: کارکنان پلیس ایلام برای شرکت در مأموریت اربعین آمادگی کامل دارند.
سردار «جمال سلمانی» در چهارمین جلسه قرارگاه ویژه اربعین در مرز مهران با حضور سردار رادان فرمانده‌کل انتظامی کشور اظهار کرد: مرز مهران یکی از نزدیک‌ترین مرزها به عتبات عالیات در بین مرزهای شش‌گانه است و پلیس استان در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و تدابیر سازمانی مبنی بر برگزاری اربعینی سهل و آسان برای زائران حسینی اقدامات خوبی را انجام داده است.
فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه امسال و در مقایسه با سال‌های گذشته نیازمندی‌های استان از مرکز کاهش چشمگیری داشته است، گفت: بلوک‌بندی شهرستان مهران به سه بلوک جهت ارائه خدمات انتظامی به زائران حسینی و تشکیل ۹ قرارگاه فرعی در شهرستان‌های مسیر زائران با هدف اتخاذ تدابیر برای تسهیل اسکان زائران و ارائه خدمات به آنان از اهم اقدامات پلیس در استان بوده است. سردار سلمانی با بیان اینکه یکی از مشکلات زیرساختی در مسیرهای منتهی به مرز مهران، جاده مواصلاتی دهلران به مهران است، خاطرنشان کرد: انتظاری که از مسئولان مربوطه داریم اصلاح زیرساخت‌های جاده‌ای در این مسیر است تا شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای زائران در این مرز پرتردد باشیم.

تحقق درآمدهای کردستان
 ۲۷ درصد بالاتر از میانگین کشوری
سنندج- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۸۷ درصد درآمدهای مصوب استان تحقق پیدا کرد که این میزان نسبت به میانگین کشوری، ۲۷ درصد بیشتر است.
اکبر محمدی با تأکید بر اهمیت تحقق درآمدهای استان، افزود: باید برنامه‌ریزی لازم برای تحقق درآمدها به طور فرایندی منسجم و هدفمند تعریف و اجرا شود. وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه معادن تصریح کرد: بستر لازم برای بهره‌مندی بیشتر از درآمدهای دولت از محل معادن از طریق افزایش سهم قانونی استان از این درآمدها باید ایجاد شود.

جستجو
آرشیو تاریخی