صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

بر اساس هشدار هواشناسی میانگین دما در کشور باز هم افزایش پیدا می کند

شهرهای نیمه تعطیل گرما زده

ایران زمین- این روزها تب و تاب گرمای بی‌سابقه، فضای همه استان‌های کشور را فرا گرفته و مسئولان را بر آن داشته تا فکری به حال ناترازی برق کنند. تعطیلی و کاهش ساعات کاری ادارات همچنان به عنوان راه‌حلی مؤثر برای مدیریت مصرف انرژی و جلوگیری از قطعی برق در برخی از استان‌ها اجرا شده و همچنان امروز (پنجشنبه) در دستگاه‌های اجرایی اصفهان، خوزستان، گلستان، کرمانشاه و... اجرا می‌شود. این در حالی است که همزمان با افزایش گرمای بی‌سابقه در کشور و صدور هشدار زرد در برخی از استان‌ها، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات سازمان هواشناسی از شدت گرفتن افزایش دما در روزهای شنبه و یکشنبه
(6 و 7مرداد) خبر داده و شایعه افزایش دما بین ۵ تا ۸ درجه در روزهای آتی را تکذیب کرد. رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو نیز با اشاره به دریافت بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین، اعلام کرد که تابش این اشعه در مناطق مختلف یکسان نبوده و در مناطق مرتفع بیشتر از سایر نقاط دریافت می‌شود.

صدور هشدار زرد با تشدید گرما
روز گذشته، اداره کل هواشناسی اصفهان نسبت به افزایش دمای هوا از فردا (جمعه) تا دوشنبه هفته آینده، هشدار سطح زرد صادر کرده و افزایش ۲ تا 4 درجه‌ای دمای هوا و ماندگاری هوای گرم در همه مناطق استان بویژه شمالی، شرقی و مرکزی را پیش‌بینی کرد. اداره هواشناسی استان مرکزی نیز با صدور هشدار سطح زرد، از روند افزایشی دمای هوا طی روز‌های آتی تا یکشنبه هفته آینده خبر داده و تأکید کرد: افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم در کلیه مناطق استان بخصوص مناطق شمالی، شرقی و مرکزی استان، افزایش در دمای بیشینه و کمینه (میانگین دما) در حدود ۲ تا ۴ درجه‌ای پیش‌بینی می‌شود. همچنین اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی نیز با صدور هشدار زرد از افزایش دما در کلیه مناطق استان و رگبار باران در نیمه شمالی استان خبر داد.

رکورد گرما در 3 شهر کرمان
اما با شدت گرفتن گرما در استان‌های ایران، سه شهر کرمان رکورد گرما در کشور را شکست. طبق گفته اداره کل هواشناسی استان کرمان، روز گذشته شهرهای شهداد با دمای 48، بم با دمای 45 و ریگان با دمای 44 درجه سانتیگراد بیشترین دما را در بین ایستگاه‌های هواشناسی کشور تجربه کردند. «محمد غیوری» کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی نیز از ثبت گرم‌‌ترین روز‌های سال در خراسان رضوی طی سه روز آینده خبر داده و گفت: دما در مناطق گرمسیر خراسان رضوی در روزهای ابتدایی هفته آینده به بیش از ۴۰ درجه خواهد رسید. «محمود محمدقلی‌پور» رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی گلستان نیز گفت: دمای استان تا آخر هفته بویژه در نواحی شمالی به حدود ۴۰ درجه خواهد رسید.

تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی
در همین حال، اداره کمیسیون هماهنگی بانک‌های خوزستان از تعطیلی تمام شعب بانک‌های دولتی استان امروز(پنجشنبه) خبرداد و تأکید کرد تعطیلی بانک‌ها با موافقت استاندار خوزستان و ستاد بانک‌های دولتی استان انجام شده است. همزمان، اداره توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گلستان نیز اعلام کرد که به دنبال افزایش ناگهانی دمای هوا و با هدف صرفه‌جویی در مصرف برق، ادارات استان گلستان روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه (3 و 4 مرداد) از ساعت ۱۱ تعطیل است. همچنین در پی گرمای هوا و لزوم مدیریت مصرف برق، بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران، ادارات و بانک‌های استان کرمانشاه نیز امروز(پنجشنبه) تعطیل شد.
 
افزایش دما در نوار شمالی کشور
درهمین حال، «صادق ضیاییان» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از افزایش دمای هوا در روزهای ابتدایی هفته آینده خبر داد و تأکید کرد: طی چند روز آینده تقریباً در اغلب مناطق به صورت تدریجی، افزایش دما را تجربه خواهیم کرد؛ البته عمده افزایش دما مربوط به روز شنبه (6 مرداد) و روی نوار شمالی کشور است. وی افزود: براین اساس در اغلب نقاط بین یک تا دو درجه افزایش دما خواهیم داشت و در برخی از شهرها مانند شهرهای استان خراسان شمالی ممکن است افزایش دما به ۵ درجه نیز برسد؛ اما در سایر نقاط افزایش دما در حد یک تا سه درجه پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی تصریح کرد: از روز دوشنبه (8 مرداد) دما کاهش پیدا کرده و به حالت طبیعی باز می‌گردد؛ البته منظور از حالت طبیعی دما، دمای تابستانه است و ما انتظار هوای سرد را در تابستان نداریم.
بارش‌های رگباری در 3 استان
ضیاییان با اشاره به تفاوت دما در مناطق مختلف کشور به ایلنا گفت: در استان تهران احتمالاً روزهای شنبه و یکشنبه (6 و 7مرداد) دمای تهران به ۳۹ تا ۴۰ درجه می‌رسد. همچنین روز شنبه (6 مرداد) بخش‌هایی از استان خوزستان دمای ۵۰ درجه، بخش‌هایی از استان کرمان بویژه نیمه شرقی استان کرمان دمای ۵۰ درجه و بیش از ۵۰ درجه را تجربه خواهند کرد. روز یکشنبه (7 مرداد) نیز به همین صورت است و بخش‌هایی از استان خوزستان، استان بوشهر، استان سیستان و بلوچستان و شرق استان کرمان دمایی بیش از ۵۰ درجه را تجربه خواهند کرد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی، درباره بارش‌های رگباری نیز گفت: امروز (پنجشنبه) بارش‌ها در استان اردبیل، شمال شرقی استان آذربایجان شرقی و بخش‌هایی از گیلان پیش‌بینی می‌شود. همچنین فردا (جمعه) بارش‌های خفیفی در استان گیلان پیش‌بینی می‌شود.

تابش فرابنفش شدیدتر می‌شود
«مهدی رهنما» رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو نیز با اشاره به دریافت بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین، تأکید کرد: لازم است اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی این اشعه بر سلامت انسان مورد توجه قرار بگیرد. تابش فرابنفش طول موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از سمت خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ نانومتر و در برخی منابع تا ۲۸۰ نانومتر ذکر شده است. وقتی غلظت ازون استراتوسفر کاهش یابد، اشعه فرابنفش بیشتری در سطح زمین دریافت می‌کنیم.

فواید و مضرات امواج فرابنفش
وی افزود: امواج فرابنفش در مواردی مضر و در مواردی مفیدند. به‌عنوان‌ مثال منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه فرابنفش است ولی اگر مقدار دریافت آن از میزان معینی بیشتر ‌شود، سیستم حفاظتی بدن دچار مشکل می‌شود و دچار آفتاب سوختگی و تروماهای پوستی می‌شویم.‌ رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با بیان اینکه بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود، گفت: تابش این اشعه در مناطق مختلف یکسان نیست و در مناطق مرتفع بیشتر از سایر نقاط دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود.‌ رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو توصیه کرد: طی این مدت از کرم‌های ضد آفتاب، لباس‌های پوشیده‌تر مانند لباس آستین بلند، کلاه و... استفاده شود. این راهکارها برای حفاظت در مقابل اشعه فرابنفش ثابت و ارزان‌قیمت است.

جستجو
آرشیو تاریخی