ایران در ایران

غافلگیری کشاورزان اصفهانی
با آفات نوظهور
اصفهان - عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اصفهان گفت: وجود لکه‌ قرمز روی میوه سیب سمیرم، چروکیدگی و ریزش آلو در خوانسار، عارضه سبزخشکی غلات در مزارع شرق اصفهان، طغیان علف هرز در جودره و مزارع گندم و شیوع ویروس روگوز«Rugose» در گلخانه‌های گوجه فرنگی استان از آفت‌های نوظهوری است که در۲ سال گذشته، کشاورزان و باغداران را غافلگیر کرده است.
 محمدرضا نعمت‌اللهی افزود: از بین این آفات، اکنون آفت سبزخشکی غلات در شرق اصفهان و ویروس روگوز هنوز مشکل‌ساز است، اما مابقی آنها با تحقیقات تیم کارشناسان و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی تا حدودی کنترل و برطرف شده است.  این محقق اصفهانی، آفات را به سه گروه حشره‌های زیان‌آور، بیمارگرهای گیاهی و علف هرز تقسیم کرد و گفت: آفات عوامل زنده‌ای هستند که با هجوم به گیاه، باعث کاهش کمی و کیفی محصولات کشاورزی می‌شوند.

رکوردشکنی خوزستان در
تولید گندم و چغندرقند در کشور
اهواز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این استان با وجود خشکسالی، سیل و طوفان، رکورددار تولید گندم و چغندرقند پاییزه در کشور است.
 مجید نبی‌پور بیان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲، ۵۳۵ هزار هکتار از مزارع آبی و ۲۱۹ هزار هکتار از مزارع دیم استان خوزستان به کشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک اختصاص یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: چغندرقند پاییزه یکی دیگر از محصولات مهم پاییزه خوزستان است که در سطح ۲۰ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان توسط ۱۴ کارخانه کشت و با پایان برداشت حدود یک میلیون و ۳۷۵ هزار تن چغندرقند پاییزه تولید شد که رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفده
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفده - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳