صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفده - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفده - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

دام پرزرق و برق مجرمان سایبری برای متقاضیان کار

گروه حوادث: کلاهبرداران سایبری و مجرمان فضای مجازی این روزها دام پرزرق و برقی برای جوانان و جویندگان کار در فضای مجازی پهن کرده‌اند و با تبلیغات گسترده به دنبال پر کردن جیب‌های خودشان هستند.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه کلاهبرداران و مجرمان فضای مجازی از هر فرصتی برای ارتکاب اعمال مجرمانه خود استفاده می‌کنند، گفت: یکی از موضوعاتی که مورد توجه افراد سودجو در این فضا قرار دارد، کلاهبرداری از متقاضیان استخدام و کاریابی است.
از آنجایی‌که افراد زیادی در سطح جامعه جویای شغل هستند، شیادان سایبری با سوءاستفاده از این موضوع با درج آگهی‌های استخدامی کاذب در فضای مجازی و همچنین سایت‌های آگهی آنلاین اقدام به کلاهبرداری از آنان می‌کنند.
 افراد سودجو پس از انتشار آگهی با عناوین جذاب و فریبنده‌ای مانند در خانه بمانید و درآمد میلیونی داشته باشید، درآمد بالای ۲۰ میلیون و... از متقاضیان مبالغی را برای تشکیل پرونده استخدامی اخذ می‌کنند، اما در ادامه از عودت آن به متقاضی خودداری می‌کنند. سوءاستفاده از مدارک هویتی متقاضیان، سوءاستفاده از کارت و حساب بانکی و... نیز از جمله دیگر روش‌های این افراد است. همچنین در مواردی دیده شده که سودجویان، متقاضیان را به سایت‌ها و درگاه‌های جعلی پرداخت اینترنتی هدایت کرده و اقدام به خالی کردن حساب کاربران می‌کنند. در برخی موارد نیز کاربران به صفحات شرط‌بندی و قمار هدایت می‌شوند.
 وی با تأکید بر اینکه فرایند جست‌و‌جو برای کار باید از طریق بسترها و سازمان‌های معتبر انجام شود، گفت: توصیه پلیس فتا به مردم و بخصوص افراد جویای کار این است که به هیچ عنوان فریب تبلیغات و عناوین اغواکننده در مورد استخدام و کاریابی را نخورده و چنانچه با موارد این‌چنینی مواجه شدند حتماً استعلامات و تحقیقات اولیه را در خصوص شرکت‌های مذکور انجام دهند. پلیس فتا نیز آماده دریافت گزارش‌های تخلف و موارد مجرمانه از مردم است.
جستجو
آرشیو تاریخی