گرانی بلیت مانعی برای گردشگری است

هر نفر ساعت پرواز در جهان 30 دلار است و در ایران 100 دلار

زیست بوم/  رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به گرانفروشی بلیت هواپیما، باشگاه‌‌داری و هتلداری ایرلاین‌های خصوصی اعتراض کرد.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نشست با خبرنگاران با اعتراض به رفتار برخی ایرلاین‌ها و دفاتر هواپیمایی در گران کردن نجومی بلیت‌های پرواز که منجر به افزایش هزینه‌های سفر و گردشگری در کشور شده است، گفت: صنعت هوانوردی  پردرآمدترین صنعت است و در جهان به ازای هر نفر ساعت پرواز باید 30 دلار از مسافر گرفته شود اما این رقم در ایران 100 دلار است و بعد هم ایرلاین‌ها مدام غر می‌زنند که زیان‌ده هستند. اگر زیان‌ده هستند پس چگونه برخی از آنها سالیانه هزار میلیارد تومان درآمد دارند؟
رفیعی با تأکید بر اینکه وضعیت گرانفروشی بلیت پرواز در دولت‌های گذشته هم به همین منوال ادامه یافته است، گفت: پرسش ما این است که چرا باید بلیت هواپیما این اندازه گران به دست مصرف کننده برسد؟ این موضوع را در جلسه‌ای با نمایندگان مجلس که مدیران ایرلاین‌ها هم حضور داشتند، مطرح کردیم و آنها معتقد بودند با گران شدن دلار، بلیت پرواز هم گران می‌شود. اما همان‌جا اعلام کردیم که ایرلاین‌ها دروغ می‌گویند و تأثیر گران شدن نرخ دلار بر بلیت هواپیما تنها 10 تا 15 درصد است نه 50 تا 100 درصد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تأکید بر اینکه هیچ کجای جهان به اندازه ایران ایرلاین ندارد، افزود: رسانه‌ها ببینند چین و روسیه با آن وسعت چند ایرلاین دارند و ما در ایران چه تعداد ایرلاین داریم.
رفیعی با انتقاد از رفتار ایرلاین‌ها در افزایش قیمت بلیت هواپیما و گران کردن هزینه‌های سفر به موضوع آزادسازی قیمت بلیت پرواز و دخالت ایرلاین‌ها در اجرا نشدن برخی قوانین بین‌المللی پروازی در ایران گفت: آزادسازی بلیت هواپیما به معنای آن است که دولت و ایرلاین‌ها از دخالت در تعیین نرخ بلیت هواپیما خودداری کنند. اما آیا این اتفاق افتاده است؟ ایرلاین‌ها سوخت را لیتری 600 تومان از بیت‌المال می‌گیرند در حالی که نرخ یک آب معدنی کوچک در کشور 5 هزار تومان است، بعد هم اقدام به گران کردن بلیت پرواز می‌کنند. یعنی جیب مردم را خالی می‌کنند و به خودشان خدمات می‌دهند.
او افزود: در ماجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به هیچ‌وجه قیمت بلیت پرواز ارزان نشده است و همین امروز یک بلیت رفت و برگشت هواپیما به مشهد مقدس 8 تا 9 میلیون تومان هزینه دارد. بنابراین نه تنها آزادسازی قیمت بلیت پرواز کاهش نداشته که افزایش هم یافته است و شخص رئیس قوه قضائیه برای دومین بار به این موضوع ورود کرد و خواستار جلوگیری از این اقدام شد ولی هنوز ایرلاین‌های گرانفروش کار خود را انجام می‌دهند و جلوی ارزان شدن قیمت بلیت پرواز را گرفته‌اند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفده
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفده - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳