ابر پروژه ریلی کشور با راه آهن رشت - کاسپین تکمیل شد
خط جدید تجارت با پیوند دریای شمال و جنوب
ایرانزمین- پروژه خطآهن رشت-کاسپین بالاخره پس از 18 سال انتظار در ایستگاه پایانی است و با گرامیداشت نام و یاد شهید جمهور توسط سرپرست ریاستجمهوری در مدار خدمت قرار گرفته است. سومین ابرپروژه ریلی کشور علاوه بر اتصال بنادر گیلان به شبکه ریلی، پازل ترانزیتی کشور در کریدور شمال به جنوب را تکمیل کرده و دریاهای شمال و جنوب را به یکدیگر متصل خواهد کرد. خط راهآهن رشت-کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر (رشت-پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی)، یکی از مهمترین مسیرهای ریلی کشور و آخرین حلقه اتصال کریدور شمال به جنوب محسوب میشود که به همت دولت سیزدهم به ثمر نشسته و صدای سوت قطار باری را در منطقه آزاد و بندر کاسپین به مقصد خلیجفارس و منطقه ویژه اقتصادی طنینانداز کرده است؛ پروژهای راهبردی و مهم که علاوه بر ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیجفارس و آبهای آزاد بینالمللی، تحولی بزرگ در تجارت ایران با خاورمیانه، اوراسیا و آسیای میانه ایجاد کرده و موجبات شکوفایی اقتصادی در منطقه آزاد انزلی، استان گیلان و کل کشور را فراهم کرده است.
تسریع صادرات و واردات
سیویکم خرداد سال جاری آیین افتتاح پروژه اتصال راهآهن رشت به بندر کاسپین با حضور «محمد مخبر» سرپرست ریاستجمهوری، وزیر راهوشهرسازی و مدیران استان گیلان و مقامات کشورهای حاشیه دریای خزر در منطقه آزاد انزلی انجام و عملیات تخلیه و بارگیری این خط ریلی به صورت نمادین انجام شد؛ پروژهای که به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای فدراتیو روسیه و جمهوریهای قفقاز و نیز کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفا کرده و قادر است در سال نخست ۳ میلیون تن و در سالهای بعد تا هفت میلیون تن کالا جابهجا کند.
رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور
عملیات اجرایی این ابرپروژه اگر چه 18 سال پیش آغاز شد اما تا سال 1398 تنها 3 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. 5 سال پیش عملیات احداث این طرح پس از افتتاح خطآهن قزوین-رشت در دستور کار دولت سابق قرار گرفت اما با تزریق قطرهچکانی اعتبارات به سرانجام نرسید؛ رویهای که با روی کار آمدن دولت آیتالله رئیسی تغییر پیدا کرد و با تزریق اعتبارات کلان تکمیل شد و به سرانجام رسید.
مهرداد بذرپاش، وزیر راهوشهرسازی در آیین افتتاح پروژه راهآهن رشت-کاسپین گفت:«ترانزیت جادهای کشور که در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بود، در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در سه ماهه اول سال جاری نیز با رقم ۵.۵ میلیون تن ترانزیت رکورد زد. بر این اساس پیشبینی میشود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود و یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیسجمهور شهید و همکارانش به انجام برسد.» وی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته با پیگیری شهید رئیسی افزود:«در حوزه استان گیلان تجارت دریابرد ۵۰ درصد رشد و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش داشته است.» وزیر راهوشهرسازی تصریح کرد:«ثبت این رکوردها در حوزه ترانزیت زمانی آرزو بود اما با مجاهدت و پیگیری شهید جمهور این آرزوها محقق شد.» مهرداد بذرپاش در ادامه به اجرای پروژههای آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود:«پروژه راهآهن رشت-کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیسجمهور شهید و مرتب پیگیر اجرا و مراحل پیشرفت کار بود.» وزیر راهوشهرسازی با اشاره به پروژه رشت-آستارا اظهار کرد:«برای اجرای این پروژه توافقات خوبی بین ایران و کشور روسیه انجام شده است و از جمله پروژههای راهبردی بین ۲ کشور به شمار میرود که با سرعت در حال انجام است و مورد تأکید رئیسجمهور شهید بود.»
تزریق 1800 میلیارد تومان اعتبار
طبق گفته موسی فکور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان به «ایران»؛ برای تکمیل پروژه راهآهن رشت-کاسپین تاکنون 2800 میلیارد تومان تخصیص یافته که 600 میلیارد تومان مطالبات هزینه شده و 1800 میلیارد تومان اعتبار نیز در دولت سیزدهم به تکمیل این ابرپروژه اختصاص پیدا کرده است؛ طرحی که به دلیل تزریق قطرهچکانی اعتبارات در دولت سابق برای مدتی تعطیل شد و پس از سفر رئیسجمهور شهید به استان گیلان مجدداً آغاز به کار کرد و به سرانجام رسید. فکور یکی از سختترین مراحل تکمیل پروژه را ساخت قطعهای در منطقه شالیزاری دانست و تصریح کرد:«ریل قاشقی به منظور افزایش ایمنی و جلوگیری از خطر خروج از خط وسیله نقلیه و مهار کردن هر چه بیشتر لبه چرخ، در اسکلههای رورو مورد استفاده قرار گرفته است.» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در خصوص مزایای افتتاح سومین ابرپروژه ریلی کشور گفت:«این ابرپروژه پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیجفارس محسوب شده و ظرفیت بسیار خوبی برای منطقه و استان پدید خواهد آورد؛ پروژهای که ظرفیت بسیار خوبی برای اتصال آسیا به اروپا پدید آورده و در بحث ترانزیت کالا از مسیر ایران به کشورهای اروپایی و روسیه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.»
اتصال کریدور جنوب به شمال
راهآهن رشت-کاسپین در حالی با تزریق 1800 میلیارد تومان اعتبار در مدار خدمت قرار گرفته که به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، پس از تکمیل زیرساختهای کریدور شمال به جنوب، یکی از مهمترین راهبردهای دیپلماسی اقتصادی ایران تحقق پیدا کرده است و همزمان با اتصال دو دریای شمالی و جنوبی ایران به خطوط ریلی جدید، شاهد گسترش مناسبات حملونقل ترکیبی میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر با کشورهای جنوبی خلیجفارس و اقیانوس هند خواهیم بود. در همین راستا کارشناسان حوزه حملونقل دریایی پیشبینی میکنند با تکمیل کریدور شمال-جنوب، سالانه حدود 25 میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده و درآمد ترانزیتی کشور به پنج میلیارد دلار خواهد رسید. از طرفی با افتتاح خط راهآهن رشت-کاسپین و افزایش حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه، پتانسیلهای تجارتی گستردهتر شده و با رونق همگرایی میان کشورهای اروپایی، آسیایغربی و آسیایمیانه، کریدور شمال به جنوب به یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی اوراسیا تبدیل خواهد شد؛ پروژهای راهبردی که یکی از مهمترین شاخصهای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد محسوب شده و با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریلی سراسری در پیربازار رشت، شاهد اتصال دریای خزر و خلیجفارس خواهیم بود.
توسعه اجتماعی و اقتصادی گیلان
در این میان استان گیلان به حلقه واصله میان خط ریلی «رشت به کاسپین» تبدیل شده و همزمان با رونق دوباره تجارت و اقتصاد در سرزمین باران، شاهد ثمردهی اقتصادی در سطح ملی و بینالمللی برای کشور عزیزمان خواهیم بود. در همین راستا برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که یکی از مهمترین شاخصهای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد، ایفای نقش محوری در مناسبات حملونقلی کشورهای فرامنطقهای است؛ موضوعی که مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران در آن از ظرفیتهای قابل توجهی برخوردارند. بر این اساس با توجه به موقعیت مکانی هر یک از این مناطق در کریدورهای بینالمللی عبوری از چهار سوی ایران و همافزایی با نهادهای دولتی و بهرهگیری از توانمندیهای بخش خصوصی داخلی و خارجی، بهرهبرداری حداکثری از مزیتهای رقابتی و نسبی را در کشور عزیزمان رقم خواهد زد؛ خطآهنی راهبردی که با اتصال منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا علاوه بر ایجاد زمینههای حملونقل کالا از شمال به جنوب کشور و بالعکس از حملونقل ترکیبی بهره برده و نقش مهمی در توسعه حملونقل کالاهای ترانزیتی ایفا خواهد کرد. علاوه بر این، راهآهن رشت-کاسپین همزمان با تأمین پیشنیازهای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در منطقه و کشور، نبض اقتصاد گیلان را تنظیم کرده و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی، کاهش ترافیک جادهای، رونق گردشگری، حفظ محیطزیست و تکمیل کریدور شمال-جنوب خواهد داشت.