جزئیات فرود دلهره آور هواپیمای خط تهران - کرمان

گروه حوادث/ فرود پر حادثه هواپیمای تهران به کرمان با 94 سرنشین در حالی خبرساز شد که هواپیمایی کشوری در گزارشی جزئیات این فرود نامتعارف را تشریح کرد.
در این گزارش آمده است: ساعت ۸:۲۰ روز پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ یک فروند هواپیما به شماره پرواز ۱۰۵۱ با ۹ خدمه پرواز و ۸۵ مسافر با هدایت کمک خلبان خانم و نظارت خلبان مرد از مبدأ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران به مقصد فرودگاه بین‌المللی کرمان به پرواز درآمد.
خلبانان مسیر پروازی تهران - کرمان را به طور عادی و برابر طرح پروازی و بدون هیچگونه پیامد مهمی‌طی کرده و حدود ساعت ۹:۴۰ کمک خلبان، هواپیما را برای فرود روی باند پروازی ۳۴ چپ فرودگاه کرمان هدایت کرده و ضمن کاهش قدرت موتور، در یکصد پایی زمین، سامانه کاهنده سرعت هواپیما باز شد.
اظهارات خلبانان نشان می‌دهد که در این زمان به یکباره هواپیما دچار کاهش ارتفاع شدید شده و به هنگام گذر از ارتفاع ۵۰ پایی از سطح باند پروازی، سامانه خودکار، برای اعلان ارتفاع فعال شده. در این هنگام و با توجه به شرایط موجود، خلبان هدایت هواپیما را به عهده گرفته و از ادامه فرود منصرف شده و با افزایش قدرت موتورها و بالا بردن سر هواپیما برای افزایش ارتفاع، اقدام به Go Around کرد.
با توجه به آثار لاستیک‌های ارّابه‌های اصلی فرود و آثار برخورد سطح زیرین هواپیما روی باند، ارّابه‌های اصلی فرود هواپیما با سطح باند برخورد کرده و سپس هواپیما کمی‌از سطح باند پروازی ارتفاع گرفته و در فاصله تقریبی ۱۷۰ پایی از آستانه باند، پوشش قرمز رنگ نشان‌دهنده برخورد شدید سطح زیرین دُم هواپیما، با سطح باند بوده و تقریباً ۲.۵ متر از پوسته زیرین هواپیما دچار فرورفتگی و آسیب شده و بدنه دچار پارگی شده بود.
پس از انصراف از فرود، سرمهماندار به خلبان اعلان می‌دارد در انتهای هواپیما بوی نامطبوع و سوختگی استشمام می‌شود و خلبان تصمیم می‌گیرد که ارابه‌های فرود را در حالت باز نگه دارد و پس ازاینکه هیچگونه اشیای خارجی یا تکه‌های لاستیک روی باند پروازی یافت نشد، خلبان به صورت عادی روی باند پروازی فرود آمد و در ساعت ۹:۵۸ مسافران به سلامت خارج شدند. علت این حادثه پس از بررسی نهایی اعلام خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی