بازار کالاهای اساسی باثبات‌تر می‌شود

افزایش 35 درصدی عرضه مرغ

امین محمودی
خبرنگار

ایران در دولت سیزدهم با حمایت از مرغداران، از واردکننده مرغ و تخم‌‏مرغ به صادرکننده این محصولات تبدیل شد. این مهم با جوجه‌‏ریزی 150 میلیون قطعه‏‌ای مرغداران رقم خورد و این در حالی بود که نیاز واقعی بازار را 110 تا 120 میلیون قطعه جوجه‌‏ریزی تأمین می‏‌کرد. این امر زمانی محقق شد که وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت مازاد بر نیاز مصرف داخل، مرغ تولید کند تا علاوه بر تأمین کامل بازار، مازاد این محصول را به برخی از کشورهای همسایه صادر کند و از این طریق ارزآوری داشته باشد.
به گزارش ایسنا گواه این امر را می‌توان در نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه خرداد امسال که توسط مرکز آمار منتشر شده، دید. به طوری که بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت عرضه‌ شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد جمعاً 217 تن گزارش شده که سهم گوشت مرغ بیش از سایر انواع طیور بوده است.  بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت مرغ با 211 هزار تن، 97.22 درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است.
گوشت بوقلمون با 2٬684 تن و سایر انواع طیور با 3٬353 تن، به‌ترتیب 1٫24 درصد و 1.54درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌ شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد با ماه مشابه سال قبل نشان‌دهنده افزایش حدوداً 35 درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت طیور در خرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ 34 درصد، بوقلمون 15 درصد، بلدرچین 50 درصد، برای سایر انواع طیور 22 درصد افزایش و برای شترمرغ 22درصد کاهش داشته است.

خرید تضمینی مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام
 زمانی که در بازار داخل شاهد مازاد تولید مرغ هستیم برای اینکه این میزان تولید روی دست مرغداران نماند باید خرید حمایتی مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام و صادرات به بازارهای هدف در دستور کار قرار گیرد تا شاهد زیان مرغداران نباشیم به طوری که در همین خصوص طبق اعلام حسین شیرزاد، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، در سال‌ جاری این شرکت بیش از ۳۵‌هزار تن گوشت مرغ تولید داخل مازاد بر مصرف را به دو روش خرید مرغ زنده و گوشت مرغ منجمد انجام داده است. به طوری که هر کیلوگرم مرغ زنده به قیمت ۵۸‌ هزار تومان و گوشت مرغ منجمد کارتنی به مبلغ ۸۴ هزار و ۵۰۰ تومان در ازای تحویل نهاده‌‌‌‌های مدت‌‌‌دار و همچنین به صورت نقدی خریداری شده است.
به گفته این مسئول دولتی، به منظور حمایت از مرغداران در راستای استمرار تولید و نیز ایجاد ثبات در بازار گوشت مرغ کشور، خرید کالای فوق‌الذکر بنا به شرایط اقتضایی استان‌های کشور کماکان ادامه دارد. اما با توجه به حجم خرید صورت گرفته، بخش عمده ذخایر استراتژیک کشور از محل تولید داخل تأمین و خریدهای خارجی ابتدایی سال ۱۴۰۲ که بر اساس تصمیمات متخذه و اقتضای شرایط تولید و بازار گوشت مرغ انجام شده بود، به محض آرامش حاکم بر تولید و تأمین داخلی، متوقف و حتی بیش از ۵۰‌درصد خریدهای در جریان سال قبل نیز جهت حمایت از تولید داخل لغو می‌شود.

لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت برای صادرات
کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و حتی روسیه نیازمند مرغ ایرانی هستند که در صورت اعمال مدیریت صحیح می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب، ارزآوری قابل‌توجهی از این طریق داشت. در همین ارتباط علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با افزایش جوجه‌ریزی‌ها، صادرات مرغ را در دستور کار قرار داده‌ایم و حال با توسعه صادرات به دنبال تعدیل قیمت مرغ زنده هستیم تا از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کنیم. گرچه از لحاظ بسته‌بندی همانند کشورهای برتر صادرکننده نیستیم، اما کیفیت مرغ تولیدی بالاست که با پرداخت مشوق صادراتی امکان رقابت از لحاظ قیمت هم وجود دارد. ابراهیمی ادامه داد: بنابر آمار طی ۸ ماه گذشته بازار مرغ روند باثباتی داشته است به طوری که میانگین قیمت هر کیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است و اکنون با صادرات مرغ به دنبال آن هستیم تا از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کنیم. براساس جوجه‌ریزی‌های صورت گرفته برای امسال صادرات ماهانه ۱۱ تا ۱۵ هزار تن مرغ هدفگذاری شده است. ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون نیز در این باره گفت: چندسالی است که وزارت جهاد سیاست تنظیم بازار از محل تولید داخل را دنبال می‌کند که خوشبختانه وضعیت تولید مرغ از بهمن ماه گذشته تاکنون به روال تثبیت شده‌ای رسیده است.  وی با بیان اینکه ظرفیت صادرات حداقل سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتن مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد، افزود: صادرات مرغ نیاز به برنامه، مدیریت و ایجاد زیرساخت و حمایت‌های لازم دارد. در حال حاضر صادرات مرغ به عراق انجام می‌شود، اما با کشور‌های همسایه پاکستان و افغانستان مذاکراتی انجام دادیم که امیدواریم با تبدیل مرغ به فرآورده‌های حاصل از آن بتوانیم علاوه بر کشور‌های همسایه به کشور‌های دوردست هم صادرات داشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی