استاندارد دوگانه IOC در مواجهه با رژیم کودک‌کش

داود عطایی

پس از تلاش‌های فراوان فعالان حقوق بشری و فلسطینی از یک سو و مخالفان نسل‌کشی و اقدامات خلاف حقوق بشر رژیم کودک‌کش اشغالگر قدس از سوی دیگر، فیفا با تعلیق فدراسیون فوتبال اسرائیل از فعالیت‌های بین‌المللی مخالفت کرد تا عملاً کاروان 88 نفری رژیم اشغالگر فلسطین به طور کامل و با حضور تیم فوتبالش در رقابت‌های المپیک پاریس 2024 شرکت کند.
کمیته ملی المپیک به ریاست توماس باخ هم چندی پیش در جواب درخواست‌های متعدد آزادگان جهان و فعالان حقوق بشر برای حذف کاروان رژیم غاصب فلسطین از المپیک تابستانی پاریس با وقاحت تمام جواب منفی داده بود تا بار دیگر وجود استانداردهای دوگانه در جهان غرب و این بار در فضای پاک ورزش را شاهد باشیم.
بیش از 9 ماه است که مردم مظلوم فلسطین و در رأس آنها زنان و کودکان فلسطینی زیر شدیدترین حملات غیرانسانی و جنایت‌های جنگی رژیم کودک‌کش غاصب قدس شریف هستند. در این ایام علاوه بر شهادت بیش از 15 هزار کودک که برخی از آنها به دلیل سوءتغذیه و نرسیدن غذا و دارو در رنج و سختی به شهادت رسیدند، بیش از 350 ورزشکار، مربی و دست‌اندرکاران ورزش فلسطین که در غزه ساکن بودند، بر اثر بمباران وحشیانه رژیم آپارتاید صهیونیستی به دیدار معبود شتافتند. اما عکس‌العمل فیفا و کمیته ملی المپیک در برخورد با تیم فوتبال المپیک رژیم غاصب و کل کاروان ورزشی صهیونیست‌ها، مأیوس‌کننده و عذاب‌آور بود. استانداردهای دوگانه در ورزش جهان به حدی دردآور است که بدانیم کمیته ملی المپیک پس از جنگ اوکراین به دلیل حضور روسیه و بلاروس بلافاصله رأی به حذف قهرمانان این دو کشور از المپیک 2022 داد. حتی در همین المپیک پاریس هم با حضور ورزشکاران روس مخالفت کرد و تنها در چند رشته محدود به شرط آنکه قهرمانان روس‌تبار زیر پرچم کشورشان مسابقه ندهند، پذیرفت تا در رقابت‌های 2024 حضور پیدا کنند.
غلبه سیاست‌بازان غربی با دیکته سیاست‌های استعماری در ورزش جهان بسیار آزاردهنده و برخلاف روح مردانگی و جوانمردی و منشور المپیک است اما روی دیگر این سکه مشروعیت بخشیدن به جنایات و نسل‌کشی بی‌پروا و با حمایت کامل هواداران صهیونیسم جهانی با عدم محرومیت از حضور ورزشکاران صهیونیست در میادین بین‌المللی است که به نوعی، افکار عمومی مردم جهان را در مقابل جنایات و خوی وحشیگری رژیم آپارتاید فریب می‌دهد و با حضور در میدان فوق‌العاده بااهمیت المپیک این پیام را القا می‌کند که اگر رژیم اشغالگر قدس، جنایتکار، کودک‌کش و در حال نسل‌کشی از فلسطینیان بود پس چرا کمیته ملی المپیک مجوز حضور کاروان ورزشی آنها را برای حضور در پاریس صادر کرد.
پروپاگاندای رسانه‌ای غرب هم به رهبری امریکا با تصویر مناسب از این رژیم بی‌تردید برای تطهیر آنها از جنایات ضد بشری‌شان تلاش می‌کند. در صورتی که اگر یک کشور اروپایی مورد حمله قرار می‌گرفت و در جریان جنگ و بمباران مناطق مسکونی تنها 10 یا 20 ورزشکار (نه مانند صحنه جنایت در غزه که 350 ورزشکار و مربی به شهادت رسیده‌اند) کشته می‌شدند، بلافاصله کمیته ملی المپیک با درخواست فوری کشورهای غربی مدعی حقوق بشر تشکیل جلسه می‌دادند و کشور مهاجم را تا مدت‌ها محروم می‌کردند. این استانداردهای دوگانه در فضای پاک ورزش که باید روح جوانمردی و پهلوانی در کنار رقابت در محیطی به دور از نژادپرستی و تبعیض شکل بگیرد، بسیار آزاردهنده و تأسف‌آور است.
امیدواریم در همین روزهای برگزاری المپیک پاریس با فشار جامعه جهانی، دلسوزان و آزادگان جهان شاهد استقرار آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی اشغالگران قدس از سرزمین‌های آبا و اجدادی فلسطینیان باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی