صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

وزیر راه و شهرسازی در تشریح اقدامات دولت سیزدهم اعلام کرد

دو میلیون و 600 هزار واحد مسکن ملی در فرآیند ساخت است

افزایش 3 برابری قیمت مسکن و اجاره‌بها نتیجه فرصت‌سوزی دولت قبل است

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن و حمل و نقل، دستاوردهای 33 ماه فعالیت را تشریح کرد. وزیر راه وشهرسازی خانه‌دار شدن مردم و توسعه کریدورهای ترانزیتی را دو دغدغه رئیس‌جمهور شهید عنوان کرد و گفت: در حوزه‌های مسکن و حمل و نقل در کمتر از سه سال رکوردهای بی‌سابقه‌ای ثبت شده است. در حوزه مسکن، ساخت و ساز 2 برابر دولت قبل است و در ترانزیت نیز رکورد بیش از یک دهه اخیر در دولت سیزدهم به دست آمده است.
وزیر راه و شهرسازی، نهضت ملی مسکن و پروژه «ایران راه» را دو برنامه دولت سیزدهم در وزارت راه و شهرسازی عنوان و اقدامات انجام شده در کمتر از 3 سال در این دو بخش را تشریح کرد.
 
عزم دولت برای رونق تولید مسکن
بذرپاش گفت: رشد منفی 13 درصدی بخش مسکن در انتهای سال 99 بر اساس آمار مرکز آمار به مثبت 7.1 درصدی در سال 1402 رسیده است  همچنین افزایش 3 برابری قیمت مسکن و اجاره‌بها نتیجه فرصت‌سوزی دولت قبل است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد. در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تأمین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است.
 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا سال ۱۴۰۲، ۸۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تأمین شد، رقم اراضی تأمین شده در بخش روستایی را در ۳ ساله دولت سیزدهم معادل یک میلیون قطعه زمین برشمرد و این اقدام دولت را در این بخش کم‌سابقه نامید.
وی ادامه داد: اراضی تأمین‌شده برای پروژه مسکن مهر معادل ۱.۱ میلیون واحد در محدوده‌های شهری بود که این رقم برای نهضت ملی و در ۳ ساله دولت سیزدهم معادل تأمین اراضی ساخت ۱.۹ میلیون واحد است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، در بخش نوسازی بافت فرسوده که سیاست اصلی دولت سیزدهم در بخش مسکن بوده، میانگین صدور پروانه ساختمانی سالانه به بیش از ۹۴ هزار واحد رسید. این در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه ۴۷ هزار پروانه در بافت فرسوده صادر می‌شد. وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی طی دولت سیزدهم و مقایسه آن با دولت‌های قبل توضیح داد: نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه ۸۰ هزار واحد بود که این رقم در دولت سیزدهم به سالانه ۱۶۵ هزار واحد افزایش یافته است.
 
ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای ثبات قیمت در بازار مسکن گفت: با تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان، امکان شناسایی خانه‌های خالی و عرضه آنها به بازار مسکن میسر شد. در همین رابطه ۱۲۰ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی شد که این اقدام سبب شد ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار مسکن عرضه شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش بازار مسکن، قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، تدوین، مصوب و اجرا شده است که ابزار مناسبی را به دولت برای مداخله در بازار مسکن می‌دهد.  وی افزود: کاهش تولید مسکن بر تورم اثر مستقیم دارد. تورم نقطه به نقطه در ابتدای دولت ۵۷ درصد بود که هم‌اکنون به ۹.۷ درصد رسیده است.
 
امکان توسعه پهنه‌های شهری
عضو کابینه دولت سیزدهم با تأکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه احکام مناسبی در نظر گرفته شده که یکی از آنها موضوع توسعه پهنه‌های شهری به میزان 0.2 درصد است، گفت: با اجرای این قانون ۳۰۰ هزار هکتار به محدوده‌های شهری افزوده خواهد شد که با این کار از احتکار زمین و به دنبال آن افزایش قیمت مسکن جلوگیری می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی تصویب احداث ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب کشور را یکی از موارد مهمی عنوان کرد که در دولت سیزدهم مقدمات آن فراهم شد. بذرپاش افزود: مکان‌یابی احداث ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب کشور انجام شد که احداث دو شهر خلیج‌فارس و مکران مرکزی شروع شده است و پیش‌تر نیز احداث شهر جدید تیس در حال انجام بود. وی امکان استفاده ۲۷ استان کشور از ظرفیت‌های آب‌های آزاد را بخشی از اجرای این طرح کلان برشمرد. عضو کابینه دولت سیزدهم، ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک را از دیگر اقدامات وزارتخانه در این دوره عنوان کرد و گفت: در همکاری با پلیس اماکن و سازمان تعزیرات حکومتی ۱۱۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک سراسر کشور انجام شد. در این بخش ۳۲۰ میلیارد تومان جریمه مالیاتی اخذ شد. وی واگذاری زمین به افراد دارای فرزند را در طرح جوانی جمعیت از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن عنوان کرد و افزود: در سال گذشته بیش از ۷۴ هزار قطعه زمین به متقاضیان این بخش در طرح جوانی جمعیت واگذار شد.
به گفته بذرپاش، در بخش مسکن مهر در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر به دولت برای تکمیل به ارث رسید که هم‌اکنون بیش از ۱۴۰ هزار واحد از این واحدها بویژه در شهرهای جدید به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تکمیل واحدهای مسکن مهر که بدون آورده و بدون ردیف بودجه‌ای بود از محل مولدسازی املاک و دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی به میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان تأمین منابع و هزینه شد. وی تأکید کرد: بخش عمده‌ای از واحدهای باقیمانده مسکن مهر در مراحل پایانی قرار دارد و امید است دولت بعد در بخش مسکن همانند دولت سیزدهم پایبندی نشان دهد.
 
ترانزیت 22 میلیون تنی تا پایان سال
 وزیر راه و شهرسازی برگرداندن نقش کشور در مبادلات ترانزیتی به عنوان یکی از شاخص‌های رشد را، هدف اصلی رئیس‌جمهور شهید در ارتقای دیپلماسی اثربخش با کشورهای همسایه و منطقه عنوان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ رکورد ترانزیت با ثبت بیش از ۱۷ میلیون تن شکسته شد، در حالی که رکورد قبلی ترانزیت کشور حدود ۱۲ میلیون تن بود و رکورد ترانزیت امسال در مرز ۷۰ درصد قرار دارد.
بذرپاش با اشاره به قرار گرفتن رکورد ترانزیت امسال در مرز ۷۰ درصدی، گفت: سال ۱۴۰۲ در بخش جاده‌ای ۱۴.۷ میلیون تن کالا ترانزیت شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد و در چهار ماهه اول امسال نیز ۵۶ درصد رشد داشته است.
وی افزود: طبق قانون اول برنامه، هدفگذاری برای ترانزیت ۱۶ میلیون تن دیده شد که امسال از ۲۲ میلیون تن عبور خواهیم کرد.
بذرپاش با بیان اینکه بندر چابهار با سرمایه‌گذاری طرف هندی در حال توسعه است، گفت: باید در پروژه‌های زیرساختی مهم از مشارکت کشورهای خارجی مانند روسیه، هند و چین و کشورهای صاحب بار استقبال کنیم. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از قبل انقلاب پروژه شلمچه- بصره در دستور کار قرار گرفت اما در دولت سیزدهم اجرای آن شروع شد و در اربعین سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز و عملیات مین‌روبی اجرایی شد.

رشد ۷۶۰ درصدی پروازهای بین‌المللی
به گفته وزیر راه و شهرسازی، در بخش بزرگراهی به عدد بیش از ۴۸ هزار کیلومتر رسیده‌ایم و بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. در بخش راه‌های روستایی نیز بیش از ۷۴۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی احداث شد که رشد ۳۴ درصدی نسبت به عملکرد دولت قبل دارد.
وی در ادامه به عملکرد حوزه بنادر و دریانوردی و همچنین احیای خلیج گرگان اشاره کرد که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. همچنین توسعه بنادر چابهار، خمیر، امیرآباد، کاسپین و ساخت بنادر محلی در دولت سیزدهم پیگیری شد.  وی ادامه داد: رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۲۵ میلیون تن و افزایش ظرفیت بنادر به ۳۰۰ میلیون تن از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بنادر و دریانوردی بوده است. تخلیه و بارگیری کانتینری رشد ۴۲ درصد و حمل مسافر رشد ۴۴ درصدی را به ثبت رساند. وی با اشاره به عملکرد حوزه حمل و نقل هوایی گفت: در بخش جابه‌جایی مسافر داخلی حدود ۴۲ درصد و در بخش بین‌المللی با جابه‌جایی ۱۰.۴ میلیون مسافر بین‌المللی رشد ۷۶۰ درصدی را تجربه کردیم.

جستجو
آرشیو تاریخی