صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

واکنش های جهانی به عملیات پهپادی انصارالله در تل آویو

این تازه قدم اول بود

 امیر فرشباف
خبرنگار


عملیات پهپادی موفق نیروهای مسلح یمن در هدف قراردادن قلب اراضی اشغالی و ناتوانی سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در کشف و رهگیری پهپاد مهاجم، واکنش‌های گسترده‌ای را هم در داخل فلسطین اشغالی و هم در سطح بین‌الملل در پی داشت.
ایتمار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بعد از این عملیات در صفحه مجازی‌اش نوشت: «خط قرمز اسرائیل نقض شده است و کسانی که تلاش می‌کنند حملات در کریات شمونه (شهرکی در شمال فلسطین اشغالی) و سدیروت (شمال نوار غزه) را مهار کنند، در تل‌آویو هدف قرار می‌گیرند.»
ارتش اشغالگر در اولین واکنش به این حمله مدعی شد که «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ناکامی رهگیری این پهپاد، به دلیل خطای انسانی بود.» یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز این رویداد را «شکست در همه جبهه‌ها» خواند. او گفت: کابینه نتانیاهو توان تأمین امنیت اسرائیلی‌ها را در هیچ نقطه‌ای ندارد. انفجار پهپاد گواهی دیگر بر این است که کابینه توان حمایت از اسرائیلی‌ها را ندارد. بازدارندگی هم در تل‌آویو و هم در شمال از بین رفته است.
بن کسبت روزنامه‌نگار سرشناس اسرائیلی نیز بن‌گویر را در این زمینه مسئول دانست و خواستار استعفای فوری او شد. او خطاب به وزیر امنیت داخلی گفت: شکست و ناامنی در جنوب، شمال، مرکز، غرب و شرق غیرقابل تحمل است، تو مسئول هستی، باید استعفا دهی و از زندگی ما بیرون بروی.
آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی با لحنی کنایه‌آمیز علیه کابینه نتانیاهو اظهار داشت: کسی که مانع حملات موشکی به کریات شمونا و ایلات نمی‌شود، نباید الان هم از حمله به تل‌آویو شگفت‌زده شود.
روز گذشته همچنین کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی داده‌های جدیدی از عملیات انصارالله و عبور این پهپاد از آسمان چند کشور پخش کرد. این گزارش مدعی شد: این پهپاد از اریتره، سودان و لیبی عبور کرده و آنگاه به سمت شرق از طریق دریای مدیترانه در شمال مصر و از آنجا به عمق فلسطین اشغالی وارد شده است. این رویداد در رسانه‌های امریکایی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت؛ وبگاه آکسیوس در گزارشی نوشت: حمله به تل‌آویو در بامداد امروز یکی از خطرناکترین حملات از هفتم اکتبر تاکنون محسوب می‌شود.
مجله نیوزویک نیز حمله از یمن به تل‌آویو را یکی از خطرناکترین حملات تخریبی علیه رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر دانست.
روزنامه نیویورک تایمز هم به نقل از شاهدان عینی نوشت انفجار به اندازه‌ای قوی بود که از مسافت چند مایلی قابل شنیدن بود. این روزنامه همچنین در گزارشی از قول کارشناسان نوشت: «به‌نظر می‌رسد پهپادی که به تل‌آویو حمله کرد، نسخه متفاوتی از «صماد 3» باشد و این یک پیشرفت قابل‌توجه برای محور مقاومت است.» در میان گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه، جنبش حماس در بیانیه‌ای، اجرای این عملیات منحصر به فرد نیروهای مسلح یمن را تبریک گفت. در بیانیه حماس این عملیات، «آغاز مرحله جدیدی از حملات به عمق اراضی اشغالی» خوانده شد. یک عضو ارشد جنبش انصارالله یمن نیز این رویداد را گام نخست تشدید اقدامات مقاومت علیه اشغالگری دانست.  «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی انصارالله، در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت شهرک‌نشینان با هر نوع گرایشی که دارند، باید بار و بندیل خود را جمع کنند و به سرزمین اصلی‌شان بازگردند. او همچنین تأکید کرد: «مادامی که به غزه تجاوز شود، غافلگیری‌های بزرگ‌تری در انتظار دشمن است.» مقامات اتحادیه اروپا اما بدون اشاره به کشتار ده‌ها هزار فلسطینی طی 10 ماه، این عملیات را محکوم کردند. نبیلا مسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که این اتحادیه حمله پهپادی نیروهای یمنی به تل‌آویو را «قاطعانه» محکوم می‌کند.

 

بــــرش

تجاوز هوایی ارتش صهیونیست به یمن
روز گذشته جنگنده‌های ارتش صهیونیستی مناطقی از استان الحدیده واقع در غرب یمن را بمباران کردند. به گزارش المسیره، در این حملات که در چند نوبت انجام شد، یک انبار سوخت هدف قرار گرفت. پایگاه خبری آکسیوس نیز به نقل از یک مقام امریکایی خبر داد که این حملات با جنگنده‌های اف 35 ارتش رژیم صهیونیستی، در پاسخ به حمله پهپادی انصارالله به تل‌آویو صورت گرفته است. طبق اعلام منابع یمنی، در پی این حمله، شماری شهید و مجروح شده‌اند. برخی رسانه‌های عبری زبان هم از هماهنگی رژیم صهیونیستی با امریکا خبر دادند. شواهد میدانی حاکی از آن است که جبهه جنگ علیه رژیم صهیونیستی توسعه بیشتری خواهد یافت، درحالی که بدیهی است که راهبرد ارتش اشغالگر در غزه، علیه یمن قابل اجرا نیست. از همین رو، ارتش اسرائیل، با پشتیبانی اطلاعاتی امریکا، صرفاً به عملیاتی نمادین اکتفا کرد تا این پیام را ارسال کند که تمایلی به باز شدن یک جبهه گسترده و غافلگیر کننده دیگر ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی