اخبار
مخبر در نشستی با هسته مشاوران:
همه تصمیمهای اخیر دولت کمک به رئیس جمهور منتخب است
سرپرست ریاست جمهوری، مشاورههای دقیق، صادقانه، تصحیح، تأیید و پشتیبانی جمع مشاوران را پشتوانه و فرصتی مغتنم برای دولت مردمی در غلبه بر مشکلات کشور بویژه در شرایط سخت و بحرانی ابتدای کار دولت دانست. محمد مخبر روز گذشته در شصت وسومین جلسه هسته مشاوران خود، ضمن قدردانی از خدمات و زحمات اعضای شورای مشورتی طی سه سال گذشته، وجود نگرشها و سلیقههای مختلف در شورای مشاورین و نظارت صادقانه، علمی و فارغ از جهتگیریهای سیاسی بر عملکرد و تصمیمات دولت را از جمله دلایل عملکرد موفق این شورا در دولت مردمی عنوان کرد و افزود: اعضای شورای مشورتی به جهت پشتیبانی از دولت در عبور از چالشها و گردنههای سخت، در خدماتی که از سوی دولت سیزدهم برای رفاه مردم و پیشرفت کشور صورت گرفته سهیم هستند.
وی با اعلام آمادگی اعضای دولت و شورای مشاوران برای کمک به دولت جدید افزود: در دولت مردمی طی چند هفته اخیر و پس از انتخاب رئیس جمهور جدید، نه تنها تصمیمی که به ضرر دولت بعدی باشد گرفته نشده، بلکه تلاش شده است حتماً تصمیمات اتخاذ شده در راستای کمک به رئیس جمهور منتخب و دولت آینده باشد.
طبق گزارش ارائه شده در این جلسه از سوی بانک مرکزی، برآورد ضریب جینی از ۳۹۱۲/۰ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۶۱۴/۰ در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته که بیانگر بهبود قابل توجه در توزیع درآمد در این مقطع است.
علاوه بر این، بیشترین مقدار کاهش نرخ رشد نقدینگی در تاریخ اقتصاد کشور به میزان ۱۳.۷ واحد طی سه سال گذشته رخ داده به طوری که رشد نقدینگی از ۴۰.۵ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۲۶.۸ درصد در خرداد ۱۴۰۳ کاهش یافته است.
در ابتدای این جلسه حجتالاسلام مصباحیمقدم، حجتالاسلام ابوترابیفرد، شمسالدین حسینی، دانش جعفری، باهنر، آلاسحاق و آیت ابراهیمی طی سخنانی ضمن مرور اقدامات و دستاوردهای دولت مردمی در مدت کوتاه سه سال گذشته، از نقش برجسته مخبر در کارنامه درخشان دولت سیزدهم تجلیل کردند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:
اولین قطار از ایران راهی چین میشود
صبح دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، میزبان مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بود. وی در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده در این حوزه پرداخت و خبر داد که امروز اولین قطار از ایران راهی چین میشود. طبق گزارش صفری در حوزه ترانزیت و حملونقل، محورهای کریدور شمال - جنوب از طریق سرخس و اینچهبرون اعم از ریلی و جادهای فعال شده که حجم ترانزیت آن در سال ۱۴۰۱ به ۹.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۷.۵ میلیون تن رسیده است. ابراهیم رضایی سخنگوی این کمیسیون هم در توضیح این جلسه که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: طبق این گزارش، پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شده است، همچنین قرارداد خط آهن آستارا - رشت با روسها با وام ۱.۶ میلیارد یورویی منعقد شده که از تیرماه امسال اجرایی شده است. وی ادامه داد: مسیر ترانزیت آقبند به ایران و به نخجوان در حال ساخت است، کریدور شرق به اروپا یعنی از چین به قزاقستان، ترکمنستان، ایران و اروپا شکل گرفته و قرارداد با راهآهن و یکسان کردن تعرفه امضا شده است.