صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

رئیس جمهور منتخب در دیدار فعالان اقتصادی مطرح کرد

ضرورت انتقال مراکز تولید به استان‌های مجاور دریا

گوش سپردن به دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی فعالان بخش‌های مختلف بویژه در روزهای منتهی به آغاز دولت جدید سنتی است که رؤسای جمهور منتخب به آن پایبندند؛ دیدارهایی که سبب می‌شود رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی چهره به چهره با نخبگان هر حوزه نه تنها به نحو دقیق‌تری از مشکلات و موانع مطلع شود که نظرات طیف گسترده‌ای از افرادی را که به واسطه حضور در میانه میدان ایده‌هایشان برای حل مسائل درخور توجه است بشنود و در برنامه‌های دولتش مورد توجه قرار دهد.
مسعود پزشکیان بر اساس همین سنت دو روز پس از حضور در جمع کسبه و تجار بازار صبح دیروز با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با جمع کثیری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تعاونی‌ها و اصناف، دیدار و گفت‌وگو کرد.
پزشکیان پس از شنیدن دغدغه‌ها و نظرات فعالان اقتصادی پیرامون همکاری بخش‌های مختلف اقتصاد برای کمک به جهش تولید بر ضرورت فراهم ساختن بسترهای لازم برای پیشبرد کار در بخش خصوصی و تعاونی‌ها تأکید کرد. وی با بیان این جمله که «باید عرصه را باز کنیم تا شما بتوانید کار کنید و قطعاً با شما می‌توانیم مملکت را به جلو ببریم»، افزود: اگر قرار است حرف بزنیم باید حرفی محکم بزنیم که مبنای علمی دارد که دچار بی‌ثباتی نمی‌شود و این شما هستید که باید با دانشگاهی‌ها و کارشناسان بنشینید و حرفی بزنیم که روی آن بتوانیم پافشاری کنیم.
رئیس جمهور منتخب در بیان دیدگاه خود پیرامون ضرورت اجرای بهینه سیاست‌های آمایش سرزمینی، تأکید کرد: باید تولید و صنعت را از تهران خارج کرده و به سواحل دریا منتقل کنیم؛ در این صورت، هم به آسودگی می‌توانید کالاهایتان را صادر کنید و هم می‌توانید براحتی کالای مورد نیاز و مواد مورد نیاز خود را وارد کنید. وی با انتقاد از بزرگ شدن شهر تهران اظهار کرد: به دلیل حجم و گستردگی‌ای که در تهران اتفاق افتاده است هر دولتی بیاید نمی‌تواند در بخش خدمات آب، برق و گاز از تولید کنندگان حمایت کافی داشته باشد.

دیدگاه پزشکیان درباره انتخاب اعضای کابینه
رئیس جمهور منتخب در بخش دیگری از سخنان خود به بیان دیدگاهش در خصوص انتخاب اعضای کابینه خود پرداخت و گفت: انتخاب به این سادگی نیست؛ البته همه ما دلمان می‌خواهد در کابینه باشیم اما این انتخاب باید از بهترین‌ها؛ چه اصولگراها و اصلاح‌طلب‌ها و برای ایران و مملکت باشد.
این اظهارنظر پزشکیان پس از آن بود که شب گذشته در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس تأکید کرد: در انتخاب کابینه باید ضمن هماهنگی درون دولت، هماهنگی با سایر ارکان حکومت نیز مورد توجه قرار گیرد. او در این باره تصریح داشت: «‏در شورایی که برای انتخاب اعضای دولت تشکیل شده است شاخص‌هایی تعیین شده و قرار است هر کسی وزن بیشتری دارد بالا بیاید. بنده به تمام افراد از جمله آقای قالیباف، رضایی و حتی جلیلی هم گفته‌ام پیشنهادهایشان را معرفی کنند. البته در نهایت همه باید در قالب یک تیم با هم کار کنیم. بنابراین هماهنگی درون دولت از یک طرف و بین دولت و سایر ارکان حکومت از طرف دیگر باید در انتخاب همکاران مورد توجه قرار گیرد.»
رئیس جمهور منتخب در انتهای سخنان خود از علی طیب نیا، عضو شورای راهبری انتخاب دولت چهاردهم خواست جلسه‌ای با حضور فعالان بخش خصوصی، دانشگاهیان و دست‌اندرکاران برگزار شود. طیب نیا نیز در سخنانی در جمع خبرنگاران و در حاشیه این جلسه تأکید کرد: مطمئن باشید تصمیمات مهم با حضور مردم و مشارکت آنها و نمایندگان نهادهای مدنی اتخاذ خواهد شد.

دغدغه فعالان اقتصادی چه بود؟
پیش از سخنان رئیس‌جمهور منتخب تعدادی از فعالان حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصاد در سخنانی به بیان دغدغه و راهکارهای پیشنهادی خود پیرامون شرایط فعلی اقتصاد کشور پرداختند و در عین حال بر آمادگی بخش خصوصی برای همکاری کامل خود با دولت چهاردهم و ایستادن در کنار آن برای توسعه و اعتلای ایران تأکید کردند. از جمله صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه توسعه اقتصاد کشور با مشارکت مردم توسط بخش خصوصی محقق خواهد شد، افزود: اینکه رئیس‌جمهور منتخب در راستای وعده‌های خود در ایام انتخابات در اولین دیدار خود در جمع بخش خصوصی حاضر شده است امیدآفرین است. او با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت فضای کسب‌وکار، اظهار کرد: خواسته ما این است که دولت چهاردهم توجه بیشتر به بهبود فضای کسب‌وکار، توسعه اقتصادی و توسعه و بهبود روابط بین‌المللی را در اولویت خود قرار دهد.
همچنین در این دیدار پیشنهاداتی همچون محوریت تقویت اقتصاد ملی در سیاستگذاری دولت؛ اشاره به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و بی‌ثباتی سیاست‌ها، مقررات و قوانین به عنوان موانع جدی در فعالیت اقتصادی؛ ضرورت تشکیل کابینه بخش خصوصی و نشست ماهانه این تشکل با دولت؛ تقویت روابط خارجی و بهبود دیپلماسی اقتصادی؛ اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری بدون پشتوانه علمی؛ احیای شورای عالی تأمین اجتماعی و تحقق سه‌جانبه‌گرایی واقعی؛ تحقق کامل دولت الکترونیک؛ توسعه بخش تعاون با ایجاد اشتغال ارزان؛ ارتباط منسجم وزارت جهاد کشاورزی با بخش خصوصی؛ ضرورت تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی و حمایت از اقتصاد فرهنگ بنیان، مردم محور، درون‌زا و برونگرا از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد.

پزشکیان اهل تعامل و گفت‌وگوست
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس‌جمهور منتخب را فردی اهل تعامل و گفت‌وگو خواند و پیش‌بینی کرد با ورود نخبگان و افراد مردمی در هیأت دولت، کابینه چهاردهم موفق عمل کند.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه پس از حضور در دفتر رئیس جمهور منتخب برای بیان تبریک و ارائه گزارشی از مصوبه‌های شورا درباره جزئیات این دیدار گفت: در این دیدار بحث‌های مختلف و پراکنده‌ای از جمله ساختار شورا و برخی اسناد مصوب شورا و همچنین نکاتی درباره عدالت آموزشی و اینکه تقوا چگونه باید در عرصه مدیریت ظهور و بروز پیدا کند نیز مطرح شد. وی با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب اهل تعامل و گفت‌و‌گوست و بر استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان تأکید دارد، درباره چشم‌انداز فعالیت دولت چهاردهم گفت: به نظر من دکتر پزشکیان تمام تلاش خود را می‌کنند تا رضایت مردم تأمین شود و رضایت مردم هم از طریق کارشناسان و نخبگانی که ورود می‌کنند، اعمال می‌شود. امیدوارم هیأت دولت و وزرای منتخب، چهره‌هایی باشند که هم جزو نخبگان و افراد مردمی باشند و همین روحیه مردم‌داری آقای پزشکیان اگر در کابینه باشد، دولت موفقی خواهد بود.

 

بــــرش

پزشکیان: باید با تأسی به راه و مرام شهید سلیمانی
مشکلات کشور را حل کنیم
درخواست خانواده شهید سلیمانی؛ تسهیل استفاده
آحاد جامعه از فضای مجازی

رئیس جمهور منتخب در دیداری صمیمانه با خانواده شهید سلیمانی با بیان اینکه راه شهید سلیمانی، راه وحدت و همدلی بود و ایشان نه با کسی دعوا داشت و نه کسی را حذف می‌کرد، گفت: در هیچ یک از پیام‌ها و سخنان ایشان بویی از تفرقه وجود نداشت. این است که باید با تأسی به راه و مرام این شهید بزرگوار و وحدت، مشکلات کشور را حل کنیم.
 به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان در این دیدار که عصر جمعه ۲۹ تیر با حضور در منزل سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی انجام شد؛ شهید سلیمانی را الگوی مجاهدت و دور کردن حب منصب و مقام از خود دانسته و ابراز امیدواری کردند که در دولت جدید بتوانند با خدمت صادقانه به مردم، شرمنده لطف ایشان در این مدت نشده و در پیشگاه شهیدان سرافراز باشند.
در این دیدار خانواده شهید سلیمانی نیز با اشاره به خدمات حاج قاسم سلیمانی و یادآوری این جمله معروف او که«جان من و امثال من هزاران بار فدای ملت ایران»، اظهار داشتند: شهید سلیمانی همزمان شخصیتی ملی و امت‌گرا برای جهان اسلام بود و نگاهی فراجناحی داشت و مردم را در دسته‌بندی یا یک طیف خاصی قرار نمی‌دادند. همسر و فرزندان شهید سلیمانی همچنین توجه به جریان مقاومت و ادامه مسیر عزت‌آفرین سردار دل‌ها را از دیگر مطالبات مردم از دولت جدید دانسته و بیان داشتند: إن‌شاء‌الله شهدا کمک می‌کنند تا در مسیری که راه خدمت به مردم عزیز است، موفق باشید.
خانواده سیدالشهدای جبهه مقاومت ایجاد وحدت و از بین رفتن شکاف‌ها را از بزرگ‌ترین آرزوهای پدر بزرگوارشان دانستند و با اشاره به امید ایجاد شده خواستار بهبود وضعیت معیشت مردم در دوره جدید شده و نقش فضای مجازی در توسعه کسب و کار مردم به‌خصوص جوانان را تعیین کننده دانستند و خواستار تسهیل استفاده آحاد جامعه از فضای مجازی شدند.
گفتنی است در پایان این دیدار صمیمانه خانواده شهید سردار سلیمانی تابلویی از تصویر سید شهیدان مقاومت را به رسم یادبود به رئیس جمهور منتخب ملت تقدیم کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی