صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

گزارش «ایران» از تداوم اختلاف اعضای شورای شهر اهواز و تعویق جلسات مدیریت شهری

داستان تکراری و تلخ شهرداری اهواز

شیما جهانبخش
خبرنگار

جدال 2 ساله اعضای شورای شهر اهواز بر سر ماندن و رفتن شهردار باعث شده وضعیت این کلانشهر بلاتکلیف بماند. ماجرا از این قرار است که عده‌ای از اعضای شورای شهر اهواز دست روی مسائلی مانند نداشتن صلاحیت تصدی شهرداری، مرتبط نبودن مدرک تحصیلی و عدم سکونت خانواده شهردار در اهواز گذاشته و خواهان برکناری او شده‌اند، اما تعداد دیگری از اعضا نیز به عنوان حامیان شهردار با غیبت در جلسات شورا تلاش می‌کنند، جلسات رسمی را از حدنصاب بیندازند تا برای برکناری شهردار رأی‌گیری نشود. نتیجه این دودستگی‌ها بعد از بی‌نتیجه ماندن 15 جلسه شورای شهر این شده که کلانشهر اهواز همچنان درگیر مشکلات طرح‌های نیمه‌‌تمام شهری، جمع‌آوری آب‌های سطحی، ساماندهی فاضلاب، آبگرفتگی در روزهای بارانی و... بماند و تمام پروژه‌های شهری قفل شود.
در این شرایط بسیاری از کارشناسان و حتی استاندار خوزستان هم بار‌ها تأکید کرده‌اند چه برای عزل شهردار، چه برای تعیین جانشین و چه برای روی زمین نگذاشتن کارهای عمرانی شهر، اعضای شورا باید کنار هم باشند.
 
غیبت اعضا پیگیری قانونی می‌شود
«سید محمدعلی پورموسوی»، رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه قطعاً ادامه غیبت اعضا در جلسات شورا از طریق قانونی پیگیری می‌شود، در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: روز گذشته (شنبه) برای پانزدهمین بار جلسه شورای شهر به علت حضور نیافتن تعدادی از اعضا بی‌نتیجه ماند. بار‌ها تأکید کرده‌ام تنها ملاک ما متعهد بودن به قانون است و هیچ تصمیمی خارج از قانون اتخاذ نخواهد شد.
وی ادامه داد: تعدادی از اعضای شورای شهر اهواز به این نتیجه رسیده‌اند که آقای امینی از ابتدا شرایط احراز شهرداری اهواز را نداشته است. البته شاید این نکته به ذهن بیاید که چرا این افراد در ابتدای آغاز به کار شورای شهر اهواز به شهردار رأی داده‌اند. در این زمینه باید بگویم در زمانی که ایشان رأی موافق شورا را گرفتند مشخص نبود که امکان حضور در این شهر را ندارند. در واقع گذر زمان باعث شده مسائل و مشکلات روشن شود و عده‌ای از اعضای شورا در راستای مطالبات مردمی خواهان برکناری ایشان باشند.
وی درخصوص نامه اظهارنظر وزیر کشور درمورد سکونت خانواده شهردار امینی در اهواز بیان کرد: از سوی یکی از مدیران مرتبط با شهرداری، یک گردش کار مبنی بر اینکه خانواده آقای شهردار در اهواز سکونت ندارد، تهیه شد و در پاسخ به آن، وزیر کشور در نامه‌ای عنوان کرد که این موضوع اشکالی ندارد. با این حال، به نظر ما این موضوع باید از نظر قانونی مورد بحث قرار گیرد؛ البته تنها بحث درمورد سکونت ایشان نیست. رئیس شورای شهر اهواز خاطرنشان کرد: با توجه به عدم برگزاری جلسه شورا برای ‌پانزدهمین بار، ما این موضوع را از طریق نامه‌نگاری با استانداری و فرمانداری پیگیری می‌کنیم و خواهان ورود قانونی این نهادها به ماجرا هستیم. البته درمورد عدم حضور اعضای شورا قضاوت نمی‌کنیم، زیرا این احتمال وجود دارد که دوستان به زمان بیشتری برای فکر کردن نیاز دارند.
 
این شرایط، به صلاح شهر نیست
«حجت‌الله زارع‌زاده» یکی از اعضای شورای شهر اهواز به عنوان مخالف طرح برکناری شهردار اظهار داشت: اینکه بعد از دو سال عدم صلاحیت شهردار مطرح شده و بعد از 15 جلسه بدون نتیجه باقی‌مانده، اصلاً شایسته نیست. ما به‌عنوان نماینده مردم متعهد هستیم که با آنان صادق باشیم، پس آنها اطمینان داشته باشند این موضوع با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. زارع‌زاده با بیان اینکه این رویکرد در راستای بی‌ثبات‌سازی اهواز است، گفت: اینکه مطرح می‌شود شهردار در این شهر سکونت ندارد، موضوع عجیبی است. چطور می‌شود بعد از این مدت طولانی (3 سال) افراد مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه ما به این رویکرد هیأت رئیسه شورا اعتراض داریم، افزود: در شرایطی که باید به فکر پیشرفت شهر باشیم اما عملاً این موضوع سبب بی‌ثباتی شهر شده است. یکی از دلایل تمام عقب‌ماندگی‌های اهواز، همین بحث بی‌ثباتی مدیریتی است.
 
سکونت نداشتن فرزندان شهردار
در اهواز بلامانع است
«علی‌مدد هاشم‌پور» دیگر عضو شورای شهر اهواز هم با اشاره به اینکه دستور کار جلسات اخیر شورا اشکالات قانونی دارد، به ایسنا گفت: برای استیضاح شهردار به رأی ۹ عضو شورا نیاز است و به دلیل اینکه تعداد اعضای مخالف شهردار کمتر از این است و نمی‌توانند شهردار را استیضاح کنند، به ابزار برکناری متوسل شده‌اند. وی علت حضور نیافتن برخی اعضای شورای شهر را مخالفت با طرح برکناری شهردار عنوان کرد و گفت: نظر ما این است که این جلسات غیرقانونی هستند؛ این عدم حضور به دلیل بحث‌های اخلاقی و از سوی دیگر موارد قانونی است. زمانی که ۱۳ عضو شورای شهر اهواز می‌خواستند آقای امینی را به عنوان شهردار انتخاب کنند، مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی وی را بررسی کردند. ایشان در همان زمان شرط کرد که به دلیل مشکلاتی، فرزندانم امکان اسکان در اهواز را ندارند و ما پذیرفتیم. از سوی دیگر اگر آقای امینی شرایط احراز شهرداری را هم از دست داده باشد باید دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات یا استانداری ورود کنند تا بررسی مجدد انجام شود؛ با این حال اکنون هم وزیر کشور در نامه‌ای رسمی مطرح کرده که سکونت نداشتن فرزندان شهردار در اهواز بلامانع است.
 
غیبت شهردار در بحران آبگرفتگی
«عبدالزهرا سنواتی» نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: عدم حضور اعضا در جلسات شورا عادی است اما اگر بخواهند در نظم جلسات اخلال ایجاد کنند، قطعاً تبعاتی خواهد داشت. اگر این غیبت‌ها طولانی‌مدت شده و باعث اخلال در تصمیمات شورا شود، تبعات قانونی خواهد داشت. وی مهم‌ترین علت برکناری شهردار را عدم حضور وی در اهواز عنوان کرد و افزود: امروز بخشی از ناکارآمدی مدیریت شهری به دلیل عدم حضور شهردار در اهواز است. به عنوان مثال آقای شهردار در اوج بارندگی و آبگرفتگی‌های اخیر اهواز اصلاً در شهر حاضر نبود، در نتیجه اصل موضوع، ناکارآمدی شهردار بوده و قانون دست ما را نسبت به برکناری وی باز گذاشته است.
نایب رئیس شورا گفت: با وجود اینکه قانون اجازه ۶ جلسه متوالی و ۱۲ جلسه غیرمتوالی را به اعضا داده اما چنانچه عدم حضور آنها باعث اخلال در نظم مدیریت شهری شود، فرمانداری می‌تواند تصمیم به سلب مدیریت اعضا کند. امروز قانون فصل‌الخطاب همه ما بوده و باید از آن تمکین کنیم تا مشکلات برطرف شود.
 
ریشه مسائل اخیر بیرون از شوراست
«رضا امینی»، شهردار اهواز چندی پیش در واکنش به طرح برکناری‌اش در شورای شهر اعلام کرده بود: با وجود آنکه استیضاح حق قانونی شوراست اما مشخص است که عوامل ثانویه و بیرونی شورای شهر باعث ایجاد تفرقه شده است. وی با تأکید بر اینکه تنها دو عامل می‌تواند مرا از مسئولیتم در این شهر برکنار کند، افزود: این اتفاقات و اینکه هرازگاهی شایعاتی مطرح یا اقداماتی انجام می‌شود، تنها ساخته و پرداخته ذهن‌های بیرون از شوراست. در حال حاضر من وظایف قانونی خود را به درستی انجام می‌دهم و بارها اعلام کرده‌ام یکی‌ اراده خداوند و مرگ و دوم اراده شورا و قانون می‌تواند در خصوص ماندن یا نماندن من مؤثر باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی