صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

گزارش خبری

رکورد شکنی تولید و صادرات فولاد

یکی از بخش‌هایی که توانست در دولت شهید ابراهیم رئیسی از فرصت‌ها استفاده کند، ‌فولادی‌ها بودند. این بخش توانست مازاد تولید خود را به کشورهای مختلف صادر کند. براساس داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ در فولاد میانی به ۷ میلیون و ۸۳۸ هزار تن و در محصولات فولادی به ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار تن رسیده که هر دو رکورد صادرات از سال ۱۳۹۴ و حتی دوره کوتاه برجام را نیز شکسته‌اند. طبق این آمارها، در دولت شهید رئیسی با وجود ناترازی‌های به ارث رسیده از دولت روحانی در حوزه برق و گاز و خوراک صنایع، صادرات فولادی‌ها با رکوردشکنی دوره برجام در محصولات فولادی بیش از ۲ برابر شده و فولاد میانی نیز ۱۴ درصد رشد داشته است.
بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد دو ماهه فولادسازان کشور در امر صادرات، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان اردیبهشت ماه، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده است؛ آمار صادراتی در مدت مذکور و مقایسه آن با صادرات در سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که صادرات وزنی فولاد کشور در تمام زنجیره آهن و فولاد در برخی مقاطع رشد ۱۱.۷ درصدی، ۲۸.۷ درصدی و ۳۱.۴ درصدی داشته است.

افزوده شدن ارزآوری
طبق آمار صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور، در مجموع دو ماهه سال‌جاری، ۵۹۹ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که ۴۶.۴ درصد بیش از میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته معادل ۴۰۹ هزار تن بوده است.ظرف دو ماهه سال گذشته، ۵۰۴ هزار تن محصولات فولادی (به ارزش ۲۸۴ میلیون دلار) صادر شده که این میزان امسال به ۶۴۹ هزار تن به ارزش ۳۱۹ هزار دلار رسیده است؛ براین اساس حجم صادراتی ۲۸.۷ درصد رشد کرده و ۱۲.۱ درصد هم بر ارزآوری حاصل از صادرات محصولات فولادی در مقایسه با دو ماهه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ افزوده شده است. از ابتدای سال گذشته تا اردیبهشت ماه، یک میلیون و ۴۱۵ هزار تن فولاد میانی به ارزش صادراتی ۷۵۴ میلیون دلار صادر شده است. این حجم صادرات فولاد میانی ۴۲.۴ (وزنی) و ۴۸.۸ درصد ارزش صادراتی، بیش از آمار آن در دو ماهه امسال است. در دو ماهه امسال در مجموع ۸۱۵ هزار تن فولاد میانی به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار صادر شده است.

تحقق رشد چندصد درصدی
این گزارش می‌افزاید: سال 1402 نیز وضعیت صادرات فولاد کشور بسیار خوب بوده است. بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد یکساله فولادسازان کشور در امر صادرات، از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۲، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده است؛ آمار صادراتی در مدت مذکور و مقایسه آن با صادرات در سال ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که صادرات وزنی فولاد کشور در تمام زنجیره آهن و فولاد از رشد ۲.۹ درصدی تا ۶۲۱ درصدی برخودار شده است؛ این در حالیست که جز مقاطع طویل، تخت و محصولات فولادی، ارزش صادرات این زنجیره نیز افزایش قابل توجهی داشته است. طبق آمار صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور، در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته، دو میلیون و ۹۵۵ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که حدود ۸.۲ بیشترین میزان صادرات آن در سال ۱۴۰۱ معادل دو میلیون و ۷۳۱ هزار تن بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی