صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت وگو با « ایران » تشریح کرد

افزایش تولیدات کشاورزی و دامی ایلام با تسهیلات ارزان قیمت

مرجان قندی
خبرنگار

کشاورزی و دامداری از مهم‌ترین محورهای توسعه به شمار می‌روند. استان ایلام به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی و دامداری طی سال‌های اخیر در این حوزه تحولی چشمگیر داشته است. این استان در حوزه باغبانی با دارا بودن ۵ هزارو ۹۴۰ هکتار و تولید بیش از ۲۳ هزار تن محصولات باغی و دارا بودن بیش از ۲۳ هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و تولید بیش از ۸۶ تن انواع محصولات زراعی شامل گندم، جو، کلزا، ذرت، حبوبات و صیفی‌جات و در حوزه دام با افزایش ۸۰۰ تنی تولید گوشت قرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین تولید کنندگان محصولات باغی، کشاورزی و دامداری کشور به شمار می‌آید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره اقداماتی که طی سه سال گذشته در بخش کشاورزی و دامداری در این استان انجام گرفت، اظهار داشت: در استان ایلام ۱۰ محصول زراعی شاخص شامل گندم، جو، برنج و شلتوک، ذرت، حبوبات، کنجد، چغندر، کلزا، گیاهان علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی کشت می‌شود که گندم، گیاهان علوفه‌ای، سبزی و صیفی بیشترین تولید را به خود اختصاص داده‌اند.
حشمت عزیزان افزود: مجموع تولیدات کشاورزی استان در سال آبی گذشته یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۸ تن شامل تولید محصولات زراعی ۹۲۴ هزار و ۷۹۰ تن، باغی ۲۳ هزار و ۲۶۹ تن، دامی ۹۰ هزار و ۴۹۶ تن، آبزیان ۱۱ هزار و ۳۶۶ تن و تولیدات عشایر نیز ۸۳ هزار و ۱۶۷ تن بوده است.
وی با بیان اینکه عمده محصولات باغی استان ایلام شامل انگور، گردو، زیتون، انار، بادام و پسته است، ادامه داد: در سال آبی گذشته ۱۶ هزار و ۶۸ تن انواع محصولات باغی از جمله ۱۳ هزار و ۴۲۸ تن انگور، یک هزار و ۲۸۹ تن زیتون و یک هزار و ۳۵۱ تن گردو تولید شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: در چهار ماهه اول سال ‌جاری ۲.۶ تن گوشت قرمز منجمد، ۲۰۵ تن گوشت مرغ منجمد، یک هزارو ۷۴۸ تن سویا، ۸۸۵ تن جو و ۶ هزارو ۵۰۰ تن ذرت به عاملین فروش و توزیع مواد پروتئینی و اتحادیه‌های مرغداران و دامداران و عشایری استان تحویل داده شده است.

افزایش ۸۰۰ تنی تولید گوشت قرمز
عزیزان به مهم‌ترین فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده در حوزه امور عشایر اشاره و تصریح کرد: در سه سال اخیر تسهیلات ارزان قیمت در قالب تسهیلات تبصره ماده ۱۸ به ارزش ۴۹۳ میلیارد ریال و همچنین از محل اعتبارات بند ب ماده ۵۲ به ارزش ۲۰۳ میلیارد ریال به عشایر استان ایلام پرداخت شده است و در این راستا در حوزه گوشت قرمز شاهد افزایش ۸۰۰ تنی تولید این محصول در استان بوده‌ایم. وی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های ملی و کشوری در راستای ارائه خدمات به عشایر استان استفاده شود، اضافه کرد: به منظور توانمندسازی و مهارت آموزی عشایر حدود ۶هزارو ۸۰۰ نفر روز کلاس‌های آموزشی و ترویجی در سطح استان برگزار شده است.
این مقام مسئول افزود: استان ایلام با داشتن یک میلیون و ۷۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در قالب دام عشایری و روستایی و ۲۹۶ واحد صنعتی و نیمه صنعتی پرورش گاو شیری با ظرفیت ۶۵۳ رأس و دارا بودن ۵۴۴ واحد پرواربندی صنعتی و نیمه صنعتی گوساله با ظرفیت ۳۲هزارو ۲۱۶ رأس نقش بسزایی در تأمین امنیت غذایی و دامی غرب کشور دارد.
وی ادامه داد: وجود ۷۹ واحد پرواربندی بره صنعتی و نیمه صنعتی با ظرفیت ۲۸هزارو ۱۵۰ رأس، ۱۷ واحد پرورش گوسفند داشتی و ۳۷ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت بسیار بالا نشان از اهمیت بالای استان ایلام در حوزه دام و طیور کشور دارد.
عزیزان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ واحد مرغ تخمگذار صنعتی با ظرفیت ۲۳۰ هزار قطعه و تعداد یک هزارو ۸۸۰ زنبورستان در استان ایلام وجود دارد که با ایجاد اشتغال بیش از ۱۵۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش بسزایی در تأمین مواد پروتئینی و لبنی استان و سایر استان‌های کشور دارد.

تأمین گوشت و مرغ در ایام محرم و صفر با نرخ دولتی
وی با اشاره به تدوین برنامه‌های جهش تولید در زیر بخش دام و طیور در سال ۱۴۰۳ و آمادگی برای اجرای برنامه‌های مزبور از طریق فعال‌سازی واحدهای غیر فعال یادآور شد: تکمیل ظرفیت واحدهای نیمه فعال و احداث طرح‌های جدید در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام قرار دارد و با تکمیل اعتبارات مورد نیاز در این حوزه شاهد جهش چشمگیر تولید محصولات دام و طیور در ایلام خواهیم بود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار داشت:‌ در زمینه تأمین گوشت و مرغ مورد نیاز مواکب و مردم برای ایام محرم و صفر و ایام اربعین حسینی، استان ایلام هیچ مشکلی ندارد و به هر میزان که نیاز باشد، می‌توان آن را تأمین کرد.

توسعه کشت گلخانه‌ای از مهم‌ترین راهکارهای صرفه‌جویی آب
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه از مجموع باغات استان ۲هزار و ۴۶۹ هکتار تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای است، گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای صرفه‌جویی آب در این بخش است و به همین منظور توسعه گلخانه‌ها با جدیت پیگیری شده است.
عزیزان میزان محصولات تولیدات گلخانه‌ای استان را سالانه ۲هزار و ۸۰۰ تن به ارزش ریالی ۴۲۰ میلیارد ریال ارزیابی و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۲۹ واحد گلخانه در سطح ۱۴ هکتار فعال و ۷ واحد در حال ساخت است که محصولات تولیدی در این واحد‌ها شامل انواع سبزی و صیفی و انواع گل‌های زینتی و آپارتمانی است که در این بخش برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

کارنامه قابل قبول ایلام در اشتغالزایی بخش کشاورزی
وی با اشاره به سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال در استان تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۳۰ اشتغال تثبیتی و ۱۰۰ اشتغال ایجادی صورت گرفت و همچنین طی سه ماهه نخست سال ‌جاری ۴۶ اشتغال ایجادی از محل طرح جهش تولید در دیمزارها صورت گرفت.
این مقام مسئول با بیان اینکه این استان در زمینه صنایع تبدیلی دارای فرصت‌ها و استعدادهای فراوانی است، گفت: از جمله ایجاد کارخانجات روغن‌کشی از دانه‌های روغنی و تصفیه روغن‌های خوراکی، پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی، فرآوری و بسته‌بندی عسل و محصولات جانبی، صنایع بسته‌بندی و فرآوری گوشت قرمز و فرآوری محصولات جانبی دامی، جمع‌آوری و فرآوری پشم خام اشاره کرد که در این موارد این مدیریت اقدام به صدور مجوزهای تأسیس و موافقت‌های اصولی بر اساس درخواست متقاضیان کرده است.
عزیزان یادآور شد: در این راستا ۱۵۲ فقره پروانه بهره‌برداری در استان با تولید ۸۶۶ هزار و ۴۲۶ تن در سال، ۹۸۱ هزار و ۹۶۲ تن با ظرفیت افزایش تناژ در سال و اشتغالزایی یک هزار و ۲۸۵ نفر در استان فعال است.
وی با بیان اینکه باید در مورد محصولات کشاورزی، سیاست‌ها ثابت باشد و مسائل و مشکلات تولید‌کنندگان نیز مورد اهتمام قرار گیرد تا بتوان تولید کشاورزی را به یک تولید اقتصادی و سودآور تبدیل کرد، گفت: دولت سیزدهم منشأ خدمات و تحولات زیادی در بخش کشاورزی ایلام بود و یک کارنامه موفق از خود در این مدت کوتاه در حوزه کشاورزی استان برجای گذاشت. امید است دولت چهاردهم با استمرار خدمات و بذل توجه ویژه به این استان، رونق کشاورزی را بیش از گذشته شتاب بخشد.

جستجو
آرشیو تاریخی